ظهور یک فیلمساز قصه گو

نگاهی به فیلم «شب طلایی»

نگاهی به فیلم «شب طلایی»

سینمافا- میلاد معتمدی‌فر- فیلم سینمایی شب طلایی به عنوان اولین فیلم بلند یوسف حاتمی کیا است که در جشنواره چهلم فجر به نمایش درآمد.
یوسف حاتمی‌کیا فیلمنامه‌نویس، کارگردان و دانش‌آموخته سینما با گرایش تدوین از دانشکده سینما و تئاتر است، او فرزند ابراهیم حاتمی‌کیا و تاکنون کارگردانی تعدادی فیلم مستند و داستانی کوتاه هم چون «به چشم جنگ»، «ملاقات شیشه‌ای» و «بازگشت» را به عهده داشته است.
شاید به واسطه پدر که اتفاقا تهیه کننده فیلم شب طلایی هم می‌باشد ، تصویر می‌شود این فیلمساز راه پدر را خواهد رفت.
اما برخلاف تصورات یوسف حاتمی کیا با فیلمنامه تعلیق گونه ایی که شاید به جرات می‌شود گفت داستانش از فیلم چاقوکشی (Knives Out) به کارگردانی ریان جانسن انگلیسی است کپی شده است ،فضای متفاوتی را در فیلمسازی پیش گرفته است. ماجرایی فیلم چاقوکشی درباره‌ی رمان‌نویس مشهور و ثروتمندی به نام هارلن ترومبی است که همه‌ی اعضای خانواده را برای جشن تولد ۸۵ سالگی‌اش دور هم جمع می‌کند اما مهمانی با مرگ مشکوک ترومبی به پایان می‌رسد و از آنجایی که پای ثروت هنگفتی در میان است، تک‌تک اعضای خانواده مظنون به قتل هستند. برای حل این کلاف سردرگم یک کارآگاه خصوصی کارکشته وارد داستان می‌شود.
چاقوکشی در حال هوای رمان‌های آگاتا کریستی است. ریان جانسن این داستان جنایی را با کمدی ترکیب و لحظات جذابی را خلق کرده است.
چاقوکشی در مجموع نامزد ۳ جایزه‌ی گلدن گلوب از جمله بهترین فیلم کمدی یا موزیکال، بهترین بازیگر نقش اول مرد کمدی یا موزیکال و بهترین بازیگر نقش اول زن کمدی یا موزیکال و نامزد اسکار بهترین فیلم‌نامه‌ی غیر اقتباسی شد
در اینجا قطعا با دیدین این فیلم می‌شود تاکید کرد که کپی ملموسی از ساختار و حتی سناریوی این فیلم برداشته شد.
در آنچا پیرمردی که تمام اهل خانواده را دور هم جمع می‌کند و قصه رخ می‌دهد که تمام اعضای خانواده مظنون اصلی هستن دقیقا در فیلم شب طلائی هم مادر پیری اعضای خانواده رو دور هم جمع کرده که جور دیگری داستان حول محور شمش طلایی گمشده در آن خانه می‌گذرد.
فیلم داستان خانواده‌ای پرجمعیت را بازگو می‌کند که به بهانه‌ی جشن تولد مادرشان (مریم سعادت) در خانه‌ی او جمع شده‌اند و تمامی فیلم در همین لوکیشن محدود شکل می‌گیرد. در این بین طلای یکی از اعضای خانواده گم شده و کل ماجراهای فیلم حول محور این قضیه شکل می‌گیرد. ایده‌ی فیلم‌ تک لوکیشنی نمونه‌های داخلی و خارجی بسیار داشته و نمی‌توان آن را نوآورانه دانست، اما انتخاب چنین قالبی برای یک فیلم اولی چالش‌برانگیز و بلند پروازانه به نظر می‌رسد.
در فیلم سینمایی شب‌طلایی، بهنازجعفری , حسن معجونی , مریم سعادت , مسعود کرامتی, یکتا ناصر , مسعود کرامتی به نقش آفرینی پرداخته اند.
شاید فارغ از کپی و برادشتی از فیلم چاقو‌کشی باید گفت نخستین تجربه فیلمسازی یوسف حاتمی‌کیا در سینمای ایران را نباید تجربه‌ای سراسر ناکام و مأیوس‌کننده قلمداد کرد. اولین فیلم سینمایی او اگرچه به اندازه اولین فیلم سینمایی پدرش مخاطب را شگفت‌زده نمی‌کند، اما نشان می‌دهد که حاتمی‌کیای جوان از قابلیت‌های بالقوه لازم برای تبدیل شدن به یک فیلمساز قصه‌گو برخوردار است.

اطلاع رسانی از طریق ایمیل
به من اطلاع بده در صورت:
guest
لطفا نام حقیقی خود را وارد کنید
آدرس ایمیلتان را وارد کنید
اگر وبسایت دارید، آدرس آن را وارد کنید

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments

جست‌وجو

Generic selectors
فقط تطبیق کامل
جستجو در عناوین خبرها
جستجو در محتوای خبرها و گفتگوها
Post Type Selectors

ویدیو

در حال بارگذاری...

آخرین پست‌ها

سینمافا را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

0
Would love your thoughts, please comment.x