انتخاب صفحه

دسته: نقد و بررسی | سینمای ایران

باران کوثری و نوید محمدزاده بازیگران منتخب سینمافا/ «درساژ» بهترین فیلم اول

«مغزهای کوچک زنگ زده» فیلم برگزیده سینمافا در سال ۱۳۹۷

فیلم «مغزهای کوچک زنگ زده» ساخته هومن سیدی، با فاصله‌ی بسیار زیاد عنوان «بهترین فیلم» را از آن خود کرد و علاوه بر آن در رشته‌های کارگردانی، فیلمنامه، بازیگر مرد مکمل، بازیگر نوجوان، تدوین و موسیقی هم پیشتاز شد.

بیشتر بخوانید
بهترین‌ها و بدترین‌های جشنواره فیلم فجر از نگاه سینمافا

«سرخ‌پوست» فیلم برگزیده سینمافا از جشنواره فیلم فجر

سینمافا- امسال هم مثل دوره‌های قبل، از منتقدان درباره بهترین‌های جشنواره فیلم فجر سوال کردیم. با توجه به اینکه فیلم‌ها را در جشنواره فجر، به صورت فشرده (روزی سه یا چهار فیلم) می‌بینیم، تعداد بخش‌های نظرسنجی را کم‌تر کردیم. نظرسنجی جامع و کامل که شامل حدود بیست رشته خواهد شد، در پایان هر سال انجام می‌شود که شامل فیلم‌های اکران سالانه خواهد شد. نظر به کیفیت پایین اکثر فیلم‌ها، دو بخش بدترین فیلم و بدترین بازیگر را هم به فرم نظرسنجی اضافه کردیم. و این توضیح که در همه بخش‌ها (به جز «بهترین فیلم») تنها به یک انتخاب نویسنده،...

بیشتر بخوانید
بزودی: اعلام نتایج نظرسنجی سینمافا درباره بهترین‌های سال

جدول ارزش‌گذاری منتقدان سینمافا بر فیلم‌های سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر

سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر به اتمام رسید و حالا نمرات منتقدان سینمافا به فیلم‌های امسال.

بیشتر بخوانید
خون تازه‌ای به رگ‌های نیمه جان سینما

نقد سینمافا بر فیلم‌های «رد خون»، «غلامرضا تختی» و «شبی که ماه کامل شد»

مسلما فیلم روایت رسمی از ماجرای عملیات مرصاد است و دوباره بحث‌های تاریخی زیادی هنگام اکران عمومی آن در برخواهد گرفت. اما چه باک! که ما از سینما جز سینما نمی‌خواهیم.

بیشتر بخوانید
پیشنهادی برای تماشای فیلم‌ها

نگاهی بر فیلم‌های «یلدا، جمشیدیه و مردی بدون سایه»

سینمافا- با اکران فیلم‌های سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر، هر روز بر اساس نگاه‌مان مروری می‌کنیم بر کیفیت فیلم‌های اکران شده و بر همان اساس، پیشنهادمان را برای تماشا یا عدم تماشای آن اثر ارائه می‌دهیم. جشنواره فیلم فجر – روز ششم: – یلدا (مسعود بخشی): فیلمی تلویزیونی با کارگردانی تخت و بدون ایده، بازی‌های بد، روایتی پر ایراد. پیشنهاد: نبینید، چیزی از کف‌تان نرفته است – جمشیدیه (یلدا جبلی): داستان کم کشش و تکراری، بازی‌های نسبتاً خوب، شعارهای گل‌درشت. پیشنهاد: نبینید، چیزی از کف‌تان نرفته است – مردی بدون سایه (علیرضا رئیسیان): ایده‌ی ناقص و تکراری، بازی‌های...

بیشتر بخوانید
تلاشی برای یک نوآر ایرانی

یادداشت سینمافا بر «آشفته‌گی»، «۲۳ نفر»، «مردی بدون سایه» و «جمشیدیه»

فیلم ادامه کار قبلی جیرانی است. تلاشی برای یک نوآر ایرانی که ارزشمند است و فقط از عهده کسی می آید که مثل جیرانی سواد سینمایی داشته باشد.

بیشتر بخوانید
پیشنهادی برای تماشای فیلم‌ها

نگاهی بر فیلم‌های «مسخره باز، روزهای نارنجی و زهرمار»

سینمافا- با اکران فیلم‌های سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر، هر روز بر اساس نگاه‌مان مروری می‌کنیم بر کیفیت فیلم‌های اکران شده و بر همان اساس، پیشنهادمان را برای تماشا یا عدم تماشای آن اثر ارائه می‌دهیم. جشنواره فیلم فجر – روز چهارم: – مسخره باز (همایون غنی‌زاده): داستانی پراکنده و سرشار از اضافات، کارگردانیِ بسیار پر زحمت ولی ناکام، طراحی صحنه و جلوه‌های ویژه عالی. پیشنهاد: اگر انتخاب‌هایتان ته کشید، ببینید – روزهای نارنجی (آرش لاهوتی): فیلمی زنانه اما بی‌ظرافت، داستان بی فروغ و کشدار، کارگردانی و بازی‌های ضعیف. پیشنهاد: نبینید، چیزی از کف‌تان نرفته – زهرمار (جواد...

بیشتر بخوانید
مثلِ فیلم‌های کیمیایی

یادداشت سینمافا بر «درخونگاه»، «سال دوم دانشکده من» و «سمفونی نهم»

ای کاش درخونگاه همان قصه فرعی دوست رضا را ادامه می داد،. در حالت کنونی وضعیت او نیز بلاتکلیف است. موسیقی فیلم مخصوصا در سکانس تعقیب و گریز ابراهیم و رضا اصلا روی فیلم ننشسته و بیشتر باعث آزار و حواس پرتی تماشاگر است. در پایان حسرتی می ماند برای از دست رفتن یک فیلم خوب.

بیشتر بخوانید
پیشنهادی برای تماشای فیلم‌ها

نگاهی بر فیلم‌های «ناگهان درخت، قصر شیرین و سمفونی نهم»

سینمافا- با اکران فیلم‌های سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر، هر روز بر اساس نگاه‌مان مروری می‌کنیم بر کیفیت فیلم‌های اکران شده و بر همان اساس، پیشنهادمان را برای تماشا یا عدم تماشای آن اثر ارائه می‌دهیم. جشنواره فیلم فجر – روز سوم: – ناگهان درخت (صفی یزدانیان): داستان نیمه‌کاره‌، کارگردانی خوب ده دقیقه اول، بازی‌های متوسط. پیشنهاد: اگر انتخاب‌هایتان ته کشید، ببینید – قصر شیرین (رضا میرکریمی): داستانی عمیق و روایتی جان‌دار، بازی‌های بسیار خوب، موسیقی دل‌پذیر. پیشنهاد: حتماً ببینید – سمفونی نهم (محمدرضا هنرمند): داستان کم رمق اما شریف، کارگردانی و بازی‌های ضعیف، طراحی صحنه ضعیف. پیشنهاد:...

بیشتر بخوانید
پیشنهادی برای تماشای فیلم‌ها

نگاهی بر فیلم‌های «بنفشه آفریقایی، تیغ و ترمه، درخونگاه»

سینمافا- با اکران فیلم‌های سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر، هر روز بر اساس نگاه‌مان مروری می‌کنیم بر کیفیت فیلم‌های اکران شده و بر همان اساس، پیشنهادمان را برای تماشا یا عدم تماشای آن اثر ارائه می‌دهیم. جشنواره فیلم فجر – روز دوم: – بنفشه آفریقایی (مونا زندی‌حقیقی): روایتی زنانه از تجربه‌ی عشق و انسانیت، داستان کم رمق و ریتم کُند، طراحی صحنه، لباس و گریم ضعیف. پیشنهاد: برای وقت گذرانی خوب است. – تیغ و ترمه (کیومرث پوراحمد): داستانی ضعیف و پر از چاله با روایتی اشتباه، کارگردانی رها شده و مأیوس کننده، بازی‌های بد. پیشنهاد: ابدا نبینید!...

بیشتر بخوانید
پیشنهادی برای تماشای فیلم‌ها؛

نگاهی بر فیلم‌های «معکوس، غلامرضا تختی و سال دوم دانشکده من»

سینمافا- با اکران فیلم‌های سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر، هر روز بر اساس نگاه‌مان مروری می‌کنیم بر کیفیت فیلم‌های اکران شده و بر همان اساس، پیشنهادمان را برای تماشا یا عدم تماشای آن اثر ارائه می‌دهیم. جشنواره فیلم فجر – روز اول: – معکوس (پولاد کیمیایی): پسر کو ندارد نشان از پدر… ادبیات نامرسوم، قهرمان‌های پوسیده و وصله‌های ناچسبیدنی به شخصیت‌های تیپیکال. پیشنهاد: نبینید، چیزی از کف‌تان نرفته. – سال دوم دانشکده من (رسول صدرعاملی): فیلمنامه‌ای پر از جزئیات، روابط دقیق بین نسل جوان و اقتضائات این‌جائی، بازی‌های متوسط‌ و یکنواخت‌. پیشنهاد: خوب است اگر ببینید. – غلامرضا...

بیشتر بخوانید
12 نویسنده به فیلم‌های امسال امتیاز می دهند؛

جدول ارزشگذاری سینمافا بر فیلمهای سی‌وهفتمین جشنواره فجر

توجه: جدول ارزشگذاری هر روز آپدیت می شود و امتیاز فیلمهای تازه به نمایش درآمده، قابل دسترسی خواهند بود. مبنای امتیازدهی فیلم ها از ۰ تا ۵ خواهد بود: ۰ =بی ارزش، ۱ = ضعیف ، ۲= متوسط، ۳= خوب، ۴= عالی ۵=شاهکار برای دسترسی سریعتر به امتیازهای یک فیلم، نام آن را درکادر جست و جوی پائین وارد کنید. همچنین برای مرتب کردن انتخاب های برتر هر نویسنده روی اسم شخص کلیک کنید. نام فیلم / نام نویسندهسحر عصرآزادمحمد پورصادقیپیام خدابنده‌لواحسان طهماسبیسینا هنربخشآرین نغزگومحسن آزاددلمانلی هفت‌لنگسعید عابدیمجید فراهانیرضا میرمهرابیعطیه گل‌دارمیانگین کل معکوس۱.۵۱۱۱.۵۱۰.۵۱.۵-۱.۵۱ سال دوم دانشکده من۲۲۲۲۲۱.۵-۰.۵۲۲۲ غلامرضا تختی۳۱.۵۲۴۳۲۳۳.۵۳۲.۵۳.۵۲۳ بنفشه...

بیشتر بخوانید
در رقابتی میلی‌متری با «رگ خواب»

«بدون تاریخ، بدون امضاء» بهترین فیلم ۹۶ از نظر سینمافا

سینمافا- امسال هم مانند سال‌های گذشته، نظرسنجی‌ای درباره‌ی بهترین‌های اکران سالانه‌ی سینمای ایران ترتیب دادیم. فیلم «بدون تاریخ، بدون امضاء» در رقابتی میلی‌متری با «رگ خواب» و تنها با اختلاف یک امتیاز، فیلم برگزیده‌ی سال شد. نکته جالب اینکه این دو فیلم در دو رشته‌ی کارگردانی و فیلمنامه هم مشترکا اول شدند. ضمن آنکه در بخش‌های بازیگری هم این دو فیلم حضور چشمگیری داشتند. از جمله نوید محمدزاده که در حالی عنوان بهترین بازیگر مرد مکمل را برای «بدون تاریخ…» به خود اختصاص داد که دو امتیاز دیگر هم برای همین بازی، در بخش بازیگری اصلی، به دست آورده...

بیشتر بخوانید
بهترین‌های سی و ششمین جشنواره فجر

مغزهای کوچک زنگ زده؛ فیلم منتخب سینمافا

سی و ششمین جشنواره فیلم فجر برگزار شد که کیفیت فیلم‌ها بیش از هر زمانی مورد انتقاد منتقدان بود. در حالی که انتقادات وسیعی به کیفیت بخش عمده‌ی فیلم‌ها مطرح شده بود، شنیده‌ها حاکی از ارزش‌های چند فیلم بیرون مانده از جشنواره بود.

بیشتر بخوانید
بهترین ها: مغزهای کوچک زنگ زده و تنگه ابوقریب؛

مروری بر فیلم های سی وششمین جشنواره فیلم فجر

سینمافا- آنچه می‌خوانید کوتاه سخنی است درباره فیلم‌های به نمایش درآمده در کاخ سی و ششمین جشنواره فیلم فجر، واقع در پردیس سینمایی ملت.

بیشتر بخوانید
پیشنهادی به جشن‌های خانه سینما، حافظ و انجمن منتقدان

اهدای جایزه به بازیگران کودک و نوجوان

چند ماه تا برگزاری جشن‌های سینمایی باقی مانده، پیشنهاد ما این است که بخش«بهترین بازیگر کودک و نوجوان» به فهرست جوایز آنها اضافه شود. در این صورت بچه‌ها با هم رقابت می‌کنند. این امری بی سابقه در دنیا نیست و مثلا مراسم «انتخاب منتقدان» در هالیوود، هر سال چنین جایزه‌ای اهداء می‌کند.

بیشتر بخوانید
لزوم توجه بیشتر به جشن‌هایی مثل «خانه سینما»

چرا لازم است تمام جوایز رشته‌های فنی از جشنواره فجر حذف شود

سینمافا- پیام خدابنده‌لو- نه اشتباه نکنید! این «تیتر» نه بر علیه، که اتفاقا در دفاع از دستاوردهای فنی فیلم‌هاست. بر لزوم توجه به بخش صنعتی سینما و ایجاد شرایطی برای ارتقاء سینما در زمینه‌هایی مثل فیلمبرداری و صدا. اینکه جشنواره‌های معتبر دنیا مثل کن و ونیز و برلین هم بیشترِ جوایز فنی را ندارند و نهایتا یکی دو رشته را به دستاوردهای فنی فیلم‌ها اختصاص می‌دهند هم ملاک ما نیست. حتی نمی‌گوییم از آن‌ها الگوبرداری کنیم. اگر روشی درست باشد حتی مختص ایران باشد هم باید بماند. بحث بر سر این است که چقدر ممکن است نامزدی‌ها و جوایز...

بیشتر بخوانید
اختصاصی سینمافا/ دو افتخار، دو واکنش متفاوت؛ ملبورن و لس آنجلس

ملبورن، آفساید، اسکار!

به میان آوردنِ عنوان «شانس» دیگر آخرش است! فرهادی خوش شانس است؟! گیرم حالا و در این مورد، شانس هم با او یار باشد. من به عبارت «شانس در خانه کسی را می‌زند که لیاقتش را دارد» اعتقاد ندارم، اما آیا فرهادی در زمانِ خودش کم با بدشانسی مواجه شده؟ بدشانسی بزرگ‌تر از اینکه در روزای ابتدای تولید «چهارشنبه سوری» برادرِ یکی از بازیگران اصلی‌اش (ترانه علیدوستی) فوت کرد که همین می‌توانست آن پروژه را نابود کند؟

بیشتر بخوانید
ناامیدی مطلق از فیلم ها در جشنواره امید!

مروری بر فیلمهای سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر

جشنواره سی و پنجم فیلم فجر نیز با تمامی اتفاقات عجیب و غریبش به پایان رسید؛ آنچه در ادامه می‌خوانید کوتاه سخن من درباره فیلم‌هایی است که در طول این چند روز دیده‌ام و تبعا تنها جای فیلم‌هایی که ندیده‌ام در این نوشته خالی است. نکته درخور توجه در غالب فیلم‌های جشنواره مدعی امید، ناامیدی و سیاهی مطلق بود.

بیشتر بخوانید

جدول ارزشگذاری سینمافا بر فیلم‌های سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر

پوستر رسمی گزارش فرار یوسفی

آخرین ویدئوها

در حال بارگذاری...

آخرین تیترها

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

بایگانی

آرشیو سایت سینمافا از بهمن ۱۳۸۸ تا شهریور ۱۳۹۵