انتخاب صفحه

دسته: نقد و بررسی | سینمای جهان

این فیلم لبنانی نامزد اسکار و گلدن گلوب و برنده جایزه ویژه جشنواره کن شده است

درمیان کهنگان/ نقد سینمافا بر فیلم «کفرناحوم» (Capernaum) ساخته نادین لبکی

کفرناحوم را می‌توان شاهکاری ازدل جهان سوم و تحجر دانست که مخاطبش را تا انتها به دنبال غم نامه‌ی خود می‌کشاند و با صداقت محض، درونِ چرکین خود را نمایان می‌سازد.

بیشتر بخوانید
برگزیدگان بزودی اعلام می‌شوند

اسکار شخصی من!/ نامزدهای سینمای ۲۰۱۸ جهان از نگاه نویسنده سینمافا

امسال هم به سنت سال‌های گذشته، بهترین‌های سینمای جهان را از دید خودم انتخاب کردم. این یک جور بازی است که با اعلام بهترین‌ها در رشته‌های مختلف، سعی دارد جنبه تحلیلی هم پیدا کند.

بیشتر بخوانید
این فیلم با کسب چهار جایزه پیشتاز جوایز اسکار شد

یادداشتی بر فیلم «راپسودی بوهمی» (Bohemian Rhapsody) به کارگردانی برایان سینگر

رامی ملک با بازی پر اکت بدنی خود (به دلیل سبک موسیقی) و همچنین بازی احساساتی و گریم خاصش چشم داوران را به خود جلب کرد که توانست جایزه بهترین نقش اول مرد از اسکار و گلدن گلوب را از آن خود کند.

بیشتر بخوانید
این فیلم برنده جایزه ویژه جشنواره کن و نامزد اسکار بهترین فیلم خارجی زبان شده است

با صدای بی صدا/ نقد سینمافا بر «کفرناحوم» (Capernaum) نادین لبکی

ولی نادین لبکی در این فیلم چه می‌کند که از یک کشوری که واقعا این چنین است یک اثر هنری عقب افتاده نمی‌سازد. هنر او در پس زمینه قاب‌های او قرار دارد. هم شهروندان مدرن را نشان می‌دهد و هم کشوری را نشان می‌دهد و بارها تاکید می‌کند این فقط بخشی از کشور من است و همه کشور من دچار این مشکلات نیست.

بیشتر بخوانید
این فیلم با نامزدی در 10 رشته پیشتاز جوایز اسکار امسال بود

پرونده سینمافا برای «محبوب/ سوگلی» (The Favourite) اثر جدید یورگوس لانتیموس/ با مطالب و ترجمه‌های اختصاصی

یورگوس لانتیموس را خیلی‌ها نابغه جدید سینما می‌دانند. او پیش‌تر با ساخت هر فیلمش، بحث‌هایی زیادی برانگیخته بود، اما «محبوب/ سوگلی» توانست به جایگاهی فراتر از انتظار دست یابد.

بیشتر بخوانید
پرونده سینمافا برای «محبوب/ سوگلی»/ 4

در ملال پانزده دقیقه هم نشینی با یورگوس لانتیموس

به هیچ وقت قصد نداشتیم تا پروژه از لحاظ تاریخی دقیق باشد. بلکه تلاش بر این بود تا اثری قابل توجه برای مخاطبین امروزی تهیه کنیم. بنابرین این راهکرد طبیعتاً مسیر خود را به تمام عناصر ساختاری فیلم پیدا کرد

بیشتر بخوانید
پرونده سینمافا برای «محبوب/ سوگلی»/ 3

با هر چی چشم تو دنیاست…/ سومین نقد سینمافا بر فیلم «محبوب/ سوگلی» (The Favourite) اثر یورگوس لانتیموس

یورگوس لانتیموس دقیقاً تعریفِ یک کپی کننده درجه یک از آثار درجه یک است که پیش از این فیلم، کار قابل دفاعی از خود به نمایش نگذاشته بود که باعث فکر شود.

بیشتر بخوانید
پرونده سینمافا برای «محبوب/ سوگلی»/ 2

تروکاژ به روایتِ زنانگی/ دومین نقد سینمافا بر فیلم «محبوب/ سوگلی» (The Favourite) اثر یورگوس لانتیموس

«محبوب/ سوگلی» آخرین ساخته‌ی یورگوس لانتیموس، کارگردان و مولف یونانی روایتی جامع از درونِ جنس زن که ما آن را زنانگی مینامیم و جهانِ پیرامونش که به مثابه ابزار قدرت ورزی درامده است، به صورت موازی ارائه می‌دهد.

بیشتر بخوانید
پرونده سینمافا برای «محبوب/ سوگلی»/ 1

اولین نقد سینمافا بر فیلم «محبوب/ سوگلی» (The Favourite) اثر یورگوس لانتیموس

فیلم «محبوب» مرتبط به طبقه اشراف‌زاده ها و ثروتمندان است و همچنین به امور کشورداری انگلستان، از جنگ خارجی با فرانسه و اختلافات بین اعضای داخلی یک کشور می‌پردازد اما این دیدگاه را همراه با هجوها و فکاهی چه به صورت دیالوگ و چه به صورت تصویری به مخاطب نشان می‌دهد.

بیشتر بخوانید
«گرین بوک» سه جایزه اسکار را به خود اختصاص داده است: بهترین فیلمنامه اوریجینال، بهترین بازیگر نقش مکمل مرد و بهترین فیلم

نقد فیلم «گرین بوک» (Green Book) اثر پیتر فارلی

گرین بوک درامی در ژانر زندگینامه – کمدی است که در شروعش بار کمدی فیلم بیشتر به چشم می خورد و در ادامه رویدادهای جدی‌تر پدید می‌آید که خیلی سطحی و گذرا مطرح می شود و به سرعت عبور می‌کند و بالعکس هم نیز رخ می دهد که بعضی از سکانس‌ها مدام تکرار می‌شوند و مخاطب زده می‌شود.

بیشتر بخوانید
این فیلم ایتالیایی برنده جایزه فیلمنامه از جشنواره کن 2018 شد

فقط عشق، چرا تنفر؟/ نقد فیلم «خوشحال مثل لازارو» (Happy as Lazzaro) ساخته آلیس رورواچر

یک فیلم احساسی از یک فیلمساز جوان و آن‌هم به شدت احساسی است که حالا بهتر موضوعِ الهیِ خود را آفریده است و بازآفرینی کرده و براساس تجربه‌ای که از بیست و دو سالگی فرا گرفته.

بیشتر بخوانید
این فیلم امسال در هشت رشته نامزد اسکار بود

نقد فیلم سینمایی «ستاره‌ای متولد می شود» (A Star is Born) به کارگردانی بردلی کوپر

مضمون فیلم استعداد پنهان در یک جامعه است که می‌تواند به لحاظ محتوایی عالی باشد، اما شتاب زده از این بحث عبور می‌کند و مابقی فیلم به دوران شهرت و حرفه‌ای خواننده و مشکلات خاص هنر می‌گذرد و در آخر هم یک پایان دراماتیک و تراژیک اثر را بیش از هر حد، احساساتی می‌کند.

بیشتر بخوانید
پیش‌بینی سینمافا از برندگان اسکار 2018

اولین «غیر انگلیسی زبان برنده اسکار» متولد می‌شود

فیلم کوارون می‌تواند به سلطنت مکزیکی‌ها در اسکار ادامه دهد و با بردن جوایزی مثل بفتا و کریتیک چویز و اتحادیه کارگردانی، به اولین فیلم غیر انگلیسی زبان تاریخ اسکار تبدیل شود.

بیشتر بخوانید
این فیلم دانمارکی در فهرست 9 فیلم اولیه اسکار خارجی زبان قرار داشت و منتقدان تحسینش کردند

کارِ گناه/ نقد سینمافا بر فیلم «گناهکار» (The Guilty) ساخته گوستاو مولر

با وجود نبودن ما در فضاهایِ فیلم ولی بی آنکه بخواهیم و متوجه شویم وارد فیلم می‌شویم و تک تک موج‌ها را سواری می‌کنیم و گاهی دست خود را به آب می‌زنیم تا حالا این جنب و جوشِ درون آب به ما وارد شود.

بیشتر بخوانید
این فیلم با بازی استیو کارل و تیموتی شلمی از مدعیان اسکار بود اما موفقیتی کسب نکرد

نقد سینمافا بر فیلم «پسر زیبا» (Beautiful Boy) فلیکس ون گرینینگن

این اثر با دیگر فیلم‌هایی که بحث تاثیرات مواد مخدر بر انسان و زندگی خانوادگی را به چالش می‌کشند متمایز است؛ به این شرح که داستان مواد مخدر این‌بار وارد زندگی یک جوان ۱۸ ساله، نویسنده و نقاش نخبه و نابغه‌ای رسوخ کرده است که در کالج درس می‌خواند و پدر و مادر و نا مادریش نیز به دلیل اعتماد کامل به پسرشان، باور نمی‌کردند که روزی پسرشان معتاد به شیشه شود.

بیشتر بخوانید
«اولین انسان» به اندازه دو اثر قبلی شزل ستایش نشد اما مجموعا نمرات بالایی از منتقدان گرفت

پرونده سینمافا برای «اولین انسان» (First Man) اثر جدید دیمین شزل (خالق «لا لا لند»)/ با مطالب و ترجمه‌های اختصاصی

چند روزی است کیفیت بلوری «اولین انسان» منتشر شده و  ما هم در سینمافا، پرونده‌ای برای آن تشکیل داده‌ایم. مجموعه‌ای شامل دو ترجمه (یک مصاحبه و یک نقد خارجی) و دو نقد اختصاصی. مواضع نقدها با هم متفاوت هستند.

بیشتر بخوانید
پرونده سینمافا برای «اولین انسان»/ 4

دومین نقد سینمافا بر فیلم «اولین انسان» (First Man) دیمین شزل

دیمین شزل مانند اثر قبلی خود، فیلمی متوسط ساخته است. البته این بدین معنی نیست که با فیلمی ضعیف طرف هستیم بلکه این همه ستایش در وصف آن هم اغراق آمیز است. اثر به یک مستند داستانی نزدیک است و جذابیت بصری و صوتی مدیون فیلم برداری و موسیقی متن حماسی جاستین هورویتز است.

بیشتر بخوانید
پرونده سینمافا برای «اولین انسان»/ 3

یک قدم برای انسان، یک پرش برای بشریت/ اولین نقد سینمافا بر فیلم «اولین انسان» (First Man) دیمین شزل

برای او اولویت، ساختن یک آدم است تا با تلاش و چشم اندازی در اندازهٔ خود به او برسد. نکته دقیقا این جاست که رسیدن شخصیت های او به هدف، فیلمش را شکل بدهد و باز تکرار می‌کنم این بار توانسته بدون این که کار عجیبی کند؛ که البته در مواقعی از فیلم این کار شده است.

بیشتر بخوانید
پرونده سینمافا برای «اولین انسان»/ 2

دیمین شزل : دوست داشتم کاری انجام دهم که دقیقاً قطب مخالف لالالند باشد

باید بگویم که بیشتر به فیلم‌های راجع به سفر به فضا علاقه مند بودم تا خودِ سفر به فضا. همیشه دلم می‌خواست کار هنری انجام دهم. چه موسیقی باشد، چه فیلم، چه نقاشی و چه داستان سرایی. یقیناً با ساختن این فیلم، نسبت به قبل، چیز های بیشتری راجع به سفر به فضا یاد گرفتم. همان اوایل، سفری به هیوستون باعث شد به خودم بیایم و بگویم : «اَه لعنتی، اگر واقعاً می‌خوام این کار رو انجام بدم، باید حواسمو جمع کنم و یاد بگیرم.»

بیشتر بخوانید

جدول ارزشگذاری سینمافا بر فیلم‌های سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر

آخرین ویدئوها

در حال بارگذاری...

آخرین تیترها

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

بایگانی

آرشیو سایت سینمافا از بهمن ۱۳۸۸ تا شهریور ۱۳۹۵