تحقق آرزوی چندساله فعالان انیمیشن در گروه هنرو تجربه

«رؤیاهای رنگی» در گروه سینمایی هنر و تجربه اکران شد

«رؤیاهای رنگی» در گروه سینمایی هنر و تجربه اکران شد

آیین رونمایی از مجموعه انیمیشن‌های کوتاه هنری «رؤیاهای رنگی» در گروه سینمایی هنر و تجربه هم‌زمان با روز جهانی انیمیشن (۲۸ اکتبر) شب گذشته، ۶ آبان ۱۴۰۲ در پردیس سینمایی چارسو برگزار شد.

به گزارش سینمافا به نقل از مشاور رسانه‌ای پروژه، محمد طیب، مدیر گروه سینمایی هنر و تجربه در ابتدای این ضمن خوش‌آمد گویی به حاضران گفت: خیلی خوشحالم که امروز موفق شدیم اولین بسته انیمیشن کوتاه را در گروه سینمایی هنر و تجربه اکران کنیم، ولی باید اشاره‌کنم که در حال حاضر دو مجموعه دیگر انیمیشن کوتاه آماده کردیم و این جریان به‌صورت منسجم ادامه پیدا خواهد کرد.

طیب با اشاره به اینکه در بسته انیمیشن «رؤیاهای رنگی» ۱۰ انیمیشن شاخص از آثار مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی به اکران درآمده‌اند گفت: سال‌های سال دوست داشتیم این آثار را در معرض نمایش برای مخاطبان بیشتری قرار دهیم ولی این انیمیشن‌ها صرفاً در نمایش‌های محدود جشنواره‌ای یا مناسبتی دیده می‌شدند. این اتفاق شاید برای انیمیشن در کشور ما جدید باشد، درحالی‌که در کشورهای مختلف دنیا مانند فرانسه و کره متداول است و انیمیشن‌های کوتاه هم وارد چرخه اکران می‌شوند.

او ادامه داد: این ۱۰ انیمیشن کوتاه با فریم‌هایشان مستقیم با دل مخاطب وارد گفت‌وگو می‌شوند و امیدوارم این تجربه امیدبخش در ماه‌های آینده ادامه پیدا کند.

 در ادامه تعدادی از سازندگان آثار که در مراسم حضور داشتند طی سخنانی کوتاه نظرات خودشان را بیان کردند

محبوبه کلایی، کارگردان انیمیشن «دیوار چهارم» ضمن تشکر از حضور حاضران گفت: من تمام آنچه می‌خواستم بیان کنم را در انیمیشنم به شما گفته‌ام. فقط می‌خواهم اشاره کنم که انیمیشن «دیوار چهارم» از دل یک تجربه خانوادگی آمده است.

مهدی خرمیان، کارگردان انیمیشن «سوزنبان» و رئیس آسیفای ایران با تشکر از مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی و گروه سینمایی هنر و تجربه که فرصت نمایش انیمیشن‌های کوتاه را فراهم کردند، بیان کرد: پیش‌ازاین در جلسه‌ای با دوستان مطرح کردم که اگر یک فیلم سینمایی در طول شش ماه ساخته می‌شود، ما برای ساخت انیمیشن‌های کوتاه چنددقیقه‌ای هرکدام دو تا سه سال زمان گذاشته‌ایم.

او ادامه داد: می‌خواهم بگویم برای این ۱۰ انیمیشن کوتاه که امروز در یک سانس ۸۶ دقیقه‌ای می‌بینید، ۲۰ سال زمان برای سخت آن صرف شده است. امیدوارم این انیمیشن‌ها را به دوستانتان معرفی کنید و این اتفاق شروع خوبی باشد برای اینکه جریانی شکل بگیرد که انیمیشن‌های کوتاه بیشتری اکران شوند.

حمید محمدی، کارگردان انیمیشن «گذشته» هم در این مراسم گفت: اکران امروز آثار انیمشن اتفاقی است که همیشه منتظرش بودیم، افتاد. همیشه عده‌ای از من می‌پرسیدند فیلم‌های شما در کجا پخش می‌شود و کجا می‌توانیم آن‌ها را ببینیم. پاسخ همیشگی من هم این بود که فقط یکی، دو جشنواره داخلی کارهای ما را نمایش می‌دهند و بعد این آثار که دو تا سه سال زمان صرف ساختشان کرده‌ایم، وارد آرشیو می‌شوند.

اهورا شهبازی، کارگردان انیمیشن «کلاغ» با اشاره به اینکه از اکران شدن انیمیشن کوتاهش در کنار آثار موفق دیگر خوشحال است، بیان کرد: اکران شدن بسته انیمیشن کوتاه اتفاق خوبی برای انیمیشن است و امیدوارم به این واسطه مخاطبان با فضای انیمیشن ایران بیشتر آشنا شوند.

او ادامه داد: ساخت انیمیشن «کلاغ» حدود ۱۰ سال طول کشید، البته ۱۰ سالی که تداوم نداشت. این اثر براساس شعر عقاب پرویز ناتل خانلری ساخته شده است.

امیر مهران، کارگردان انیمیشن «شهر خاموش» با اشاره به اینکه این انیمیشن، قدیمی‌ترین انیمیشن بسته «خیال‌های رنگی» است، توضیح داد: این انیمیشن را ۱۵ سال پیش ساختم و به‌واقع ساخته‌شدن این انیمیشن را مدیون استاد گران‌قدرم، سعید توکلیان هستم. ایشان در جمع ما حضور دارند و من می‌خواهم نمایش انیمیشن خودم را به ایشان تقدیم کنم.

بهرام عظیمی، کارگردان انیمیشن «سیم ششم» هم از حاضران خواست سعید توکلیان، از پیشکسوتان انیمیشن ایران را تشویق کنند. او در ادامه گفت: این اتفاق که انیمیشن‌های کوتاه اکران شوند، اتفاق جالبی است و سال‌هاست که درباره آن صحبت می‌شود. ولی این سؤال پیش می‌آید که چقدر مخاطبان از این اکران استقبال می‌کنند، به نظر من انیمیشن‌های ما برای مردم عام جذاب نخواهد بود و از نمایش آن استقبال نخواهند کرد. ولی این نوع انیمیشن برای مخاطبان هنری و روشنفکر بسیار جذاب خواهد بود. یعنی دانشجویان و فعالان و متخصصان حوزه هنر از تماشای این آثار لذت خواهند برد.

عظیمی افزود: این انیمیشن‌ها صرفاً برای دانشجویان و هنرجویان حوزه انیمیشن جذاب نیست و هرکدام از دانشجویان و هنرجویان حوزه هنر می‌توانند از آن‌ها چیزی یاد بگیرند.

عباس جلالی یکتا، کارگردان انیمیشن «پسر دریا» هم در این مراسم گفت: اکران شدن انیمیشن‌های کوتاه فرصتی ایجاد می‌کند تا مخاطب ایرانی با فضای دیگری از انیمیشن ایران، غیر از انیمیشن‌های تلویزیونی آشنا شود. این انیمیشن‌ها می‌توانند وجه هنری انیمیشن‌های ایرانی را نشان دهند.

 در ابتدای این مراسم که اجرای آن را علی زادمهر بر عهده داشت یاد داریوش مهرجویی، کارگردان فقید سینمای ایران و همسرش وحیده محمدی فیلم‌نامه‌نویس گرامی داشته شد. همچنین در پایان مراسم از مرحوم محمد ابوالحسنی و مرحوم یاشار جعفر خان پور از عوامل انیمیشن «سیم ششم» و مرحوم روح‌الله فتاح دماوندی از عوامل انیمیشن «گذشته» یاد شد.

سعید توکلیان (پیشکسوت انیمیشن)، رسول نبی ابهری (سرپرست معاونت انیمیشن) و مسعود علمداری (فیلمنامه‌نویس انیمیشن) از مهمانان این مراسم بودند.

مجموعه انیمیشن‌های کوتاه هنری «رؤیاهای رنگی» از روز شنبه ۶ آبان هرروز در سینماهای منتخب گروه سینمایی «هنر و تجربه» در تهران و روزهای چهارشنبه هر هفته در سینماهای شهرستان‌ها به نمایش در آمده است.

مجموعه انیمیشن‌های کوتاه هنری شامل فیلم‌های کوتاه «سیم ششم» به کارگردانی بهرام عظیمی، «سوزن‌بان» به کارگردانی مهدی خرمیان، «پسر دریا» به کارگردانی عباس جلالی یکتا، «گذشته» به کارگردانی حمید محمدی، «ملکوت» به کارگردانی فرنوش عابدی، «کلاغ» به کارگردانی اهورا شهبازی، «بالانس» به کارگردانی برزان رستمی، «شهر خاموش» به کارگردانی امیر مهران، «دیوار چهارم» به کارگردانی محبوبه کلایی و «اکتسابات انتسابی» به کارگردانی سمانه شجاعی است.

آثاری که در این مجموعه به نمایش درمی‌آیند در جشنواره‌های مختلف داخلی و خارجی شرکت کرده و جوایز معتبری را کسب کرده‌اند.

هم‌اکنون فیلم‌های گروه سینمایی هنر و تجربه در ۲۳ سالن سینما در تهران و شهرستان‌ها به‌صورت ثابت به نمایش درمی‌آید.

در تهران در سینماهای چارسو، کورش، موزه سینما، نارسیس، پرده طلایی، پرندمال، فرهنگ، باغ کتاب هرروز در دو سانس ۱۶ و ۱۸ و در شهرستان‌ها در سینماهای هویزه، ویلاژتوریست و اطلس مشهد، سوره و ساحل اصفهان، گلستان شیراز، مهر قدس همدان، عصر جدید گرگان، ستاره باران تبریز، بهمن سنندج، مهر ارومیه، تماشاخانه پارس کرمان، آزادی کرمانشاه، بازار شهر قم و هنر و تجربه بابل روزهای چهارشنبه هر هفته در دو سانس ۱۶ و ۱۸ به‌صورت ثابت به نمایش درمی‌آید.

اطلاع رسانی از طریق ایمیل
به من اطلاع بده در صورت:
guest
لطفا نام حقیقی خود را وارد کنید
آدرس ایمیلتان را وارد کنید
اگر وبسایت دارید، آدرس آن را وارد کنید

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments

جست‌وجو

Generic selectors
فقط تطبیق کامل
جستجو در عناوین خبرها
جستجو در محتوای خبرها و گفتگوها
Post Type Selectors

ویدیو

در حال بارگذاری...

آخرین پست‌ها

سینمافا را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

0
Would love your thoughts, please comment.x