به تهیه کنندگی و کارگردانی نادر فلاح

نگاهی بر نمایش «کابوس‌های آن‌که نمی‌میرد»

نگاهی بر نمایش «کابوس‌های آن‌که نمی‌میرد»

سینمافا- محمد پورصادقی- نمایش “کابوس‌های آنکه نمی‌میرد”، کاری نوشته‌ی امیرحسین طاهری و به کارگردانی نادر فلاح است که به صورت نمادین، زندگی و تلاش‌های علی‌اکبر دهخدا برای تهیه‌ی لغت‌نامه‌ را به تصویر می‌کشد. این نمایش با استفاده‌ی ماهرانه از یک داستان‌سرایی تاریخی و مطرح کردن مفاهیم آزادی و عدالت جنسیتی، پیامی قدرتمند را به تماشاچیان منتقل می‌کند.

یکی از نقاط قوت این اثر، طراحی ساده و هماهنگ صحنه‌ها است. بازیگران با ادای مناسب و استفاده از لهجه‌ها و گویش‌های متنوع، شخصیت‌ها را زنده می‌کنند و تجسمی واقعی از زندگی و واقعیت را به تصویر می‌کشند. این جزئیات کوچک، به نمایش غنای داستان کمک می‌کنند و تجربه‌ی دراماتیک خوبی را برای تماشاگران به ارمغان می‌آورند.

موسیقی زنده‌ای که با فضای نمایش همخوانی دارد، نقش مهمی در “کابوس‌های آنکه نمی‌میرد” دارد. موسیقی‌ و آوای زیبا و هماهنگ با روند اتفاقات، عمق و ابعاد احساسی نمایش را تقویت می‌کند.

با این حال، ارائه‌ی شخصیتی محافظه‌کار از علی‌اکبر دهخدا ممکن است برای برخی تماشاگران پوچ و بی‌مفهوم به نظر برسد و ریتم کند اتفاقات داستان ممکن است برخی از تماشاگران را خسته کند. همچنین، برخی از دیالوگ‌ها نارسا بوده و به دلیل سرعت بالای بازیگران در ادای برخی دیالوگ‌ها، قابل فهم نیستند. برخی دیالوگ‌ها و مونولوگ‌ها (خصوصا مونولوگ پایانی نمایش) هم به صورت کلیشه‌ای و شعاری کار می‌کنند و کمکی به درک احساسی مخاطب از داستان و سرنوشت دهخدا نمی‌کنند.

گفتنی است این نمایش پیش از این در تماشاخانه‌ی مولوی به روی صحنه رفته است و استقبال مناسبی از آن شده بود. این نمایش همینک در تماشاخانه‌ی شهرزاد به روی صحنه ‌می‌رود و اجراهای آن تا ۷ مهر ادامه دارد. تیم بازیگری این نمایش را نادر ‌فلاح ، علیرضا ‌اخوان ، فرزانه ابوالهادی، فائزه آبزن، محمدحسین ‌اسحاقی ، افق ‌ایرجی ، امیر ‌پاسبان ، فاطمه پاسبان، سعید ‌پارسا ، هادی ‌تک ‌زارع ، ایرج ‌حیدری ، احمد ‌خان ‌محمدزاده ، محمد ‌درستکار ، محمد ‌سپهری ، امیر ‌شربتی ، علی ‌شیرپی ، محمد کرمی، احسان ‌مهدی ‌زاده ، امیرحسین ‌نادری ، سینا ‌نداف ، حامد ‌نوبخت ، مهدیه سلیمانی، الینا زکی زاده، پرنیا ‌عسکری ، مجتبی ‌چاوشیان ، محمد ‌مهدی ‌مقدم ، محمد ‌رضایی ، مهدی ‌گل ‌افزون ، امیر ‌محمد ‌شجاعی ، نیکی ناز کرمانی، فاطمه جوادی نژاد، زینب ‌اسماعیلی و مهدی جعفری تشکیل می‌دهند.

اطلاع رسانی از طریق ایمیل
به من اطلاع بده در صورت:
guest
لطفا نام حقیقی خود را وارد کنید
آدرس ایمیلتان را وارد کنید
اگر وبسایت دارید، آدرس آن را وارد کنید

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments

جست‌وجو

Generic selectors
فقط تطبیق کامل
جستجو در عناوین خبرها
جستجو در محتوای خبرها و گفتگوها
Post Type Selectors

ویدیو

در حال بارگذاری...

آخرین پست‌ها

سینمافا را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

0
Would love your thoughts, please comment.x