این فیلم با نامزدی در 10 رشته پیشتاز جوایز اسکار امسال بود

پرونده سینمافا برای «محبوب/ سوگلی» (The Favourite) اثر جدید یورگوس لانتیموس/ با مطالب و ترجمه‌های اختصاصی

پرونده سینمافا برای «محبوب/ سوگلی» (The Favourite) اثر جدید یورگوس لانتیموس/ با مطالب و ترجمه‌های اختصاصی

سینمافا- یورگوس لانتیموس را خیلی‌ها نابغه جدید سینما می‌دانند. او پیش‌تر با ساخت هر فیلمش، بحث‌هایی زیادی برانگیخته بود، اما «محبوب/ سوگلی» توانست به جایگاهی فراتر از انتظار دست یابد.

اولین فیلمی که لانتیموسِ یونانی را سر زبان‌ها انداخت «دندان نیش» (Dogtooth) بود. فیلمی عجیب که در جشنواره کن رونمایی شد و جوایزی هم به دست آورد. سپس نامزد بهترین فیلم خارجی زبان اسکار شد.

فیلم بعدی او «آلپ» (Alps) به جشنواره ونیز رفت و جایزه فیلمنامه را از‌ آنِ لانتیموس و همکارش کرد اما به اندازه قبلی، ستایش نشد.

ساخته‌ی بعدی لانتیموس «خرچنگ» بود که برنده جایزه ویژه جشنواره کن شد و به نامزدی‌های مهمی در فصل جوایز هم رسید؛ از جمله بهترین فیلمنامه اوریجینال در اسکار و بفتا و بهترین بازیگر مرد کمدی در گلدن گلوب.

«کشتن گوزن مقدس» تلاش بعدی لانتیموس بود که نسبت به قبلی‌ها، چندان با اقبال مواجه نشد، اما جایزه فیلمنامه جشنواره کن را از آن خود کرد.

لانتیموس این بار به سراغ فیلمی پر خرج‌تر بر اساس زندگی یکی از ملکه‌های قدیمی بریتانیا رفت و البته خودش نگارش فیلمنامه را انجام نداد. «محبوب/ سوگلی» با بودجه‌ای 15 میلیون دلاری و استفاده از سه ستاره مطرح یعنی: اما استون، اولیویا کولمن و ریچل وایز، از زمان تولیدش بحث برانگیز شد.

«محبوب/ سوگلی» در دومین روز جشنواره فیلم ونیز 2018 به نمایش درآمد و بلافاصله پس از نمایشش، توئیت‌هایی از منتقدهای مطرح دنیا منتشر شد که کار لانتیموس را با استنلی کوبریک مقایسه کرده بودند.

پس از کسب نمره 90 درصد منتقدان در متاکریتیک، نوبت به اختتامیه جشنواره ونیز شد و فیلم دو جایزه شد: بهترین بازیگر زن (اولیویا کولمن) و جایزه بزرگ هیات داوران. زمانی که گیرمو دل‌تورو (رئیس هیات داوران ونیز) نام برنده دومین جایزه مهم جشنواره را می‌خواند از عبارت «جایزه خیلی خیلی بزرگ» جشنواره یاد کرد تا تاکید کند که «محبوب/ سوگلی» در حد بردن جایزه اصلیِ شیر طلا هم بوده و صرفا به خاطر وجود فیلمی به قدرت «روما» به آن دست نیافته.

از همان زمان بحث موفقیت فیلم در فصل جوایز مطرح شد که در نهایت فیلم با کسب ده نامزدی، پیشتاز جوایز اسکار شد و کاندیداتوری‌ها و جوایز پرشماری از دیگر جوایز مهم (بفتا، گلدن گلوب، کریتیک چویز، اتحادیه‌ها و غیره) به دست آورد.

حالا لانتیموس با پشتوانه اولین نامزدی‌اش در رشته کارگردانی، به شهرت بیشتری دست یافته و فروش خوب فیلم، کار او را برای جذب بودجه‌های مورد نظرش در پروژه‌های آینده، راحت‌تر کرده است.

 

چند هفته‌ای است نسخه با کیفیت فیلم در دسترس علاقمندان ایرانی هم هست. بدین منظور پرونده‌ای را به «محبوب/ سوگلی» اختصاص دادیم که شامل سه نقد (با مواضع و لحن کاملا متفاوت) و یک ترجمه اختصاصی از تحریریه سینمافاست.

 

مطالب پرونده: 

– اولین نقد سینمافا بر فیلم «محبوب/ سوگلی»/ محمد خضریان‌زاده

– تروکاژ به روایتِ زنانگی/ دومین نقد سینمافا بر فیلم «محبوب/ سوگلی»/ مصطفی حامی‌خواه

– با هر چی چشم تو دنیاست…/ سومین نقد سینمافا بر فیلم «محبوب/ سوگلی»/ میکائیل خسرویان

– در ملال پانزده دقیقه هم نشینی با یورگوس لانتیموس/ ترجمه: امیرعلی مهاجری

 

دبیر پرونده: پیام خدابنده‌لو

اطلاع رسانی از طریق ایمیل
به من اطلاع بده در صورت:
guest
لطفا نام حقیقی خود را وارد کنید
آدرس ایمیلتان را وارد کنید
اگر وبسایت دارید، آدرس آن را وارد کنید

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments

جست‌وجو

Generic selectors
فقط تطبیق کامل
جستجو در عناوین خبرها
جستجو در محتوای خبرها و گفتگوها
Post Type Selectors

ویدیو

در حال بارگذاری...

آخرین پست‌ها

سینمافا را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

0
Would love your thoughts, please comment.x