برنده اسکار کارگردانی

مرید و مرادی دیرس نارس!/ یادداشت سینمافا بر «قدرت سگ» (The Power of the Dog)

مرید و مرادی دیرس نارس!/ یادداشت سینمافا بر «قدرت سگ» (The Power of the Dog)

سینمافا- مهدی غضنفری- قدرت سگ(یا قدرت شَر) به کارگردانی جین کمپیون کارگردان پرآوازه استرالیایی است.

1- فیلم براساس رمانی به همین نام نوشته توماس ساویج ساخته شده‌است.(نگارنده رمان را نخوانده است) “قدرت سگ” یکی از مورد توجه ترین فیلم های سال بود و تردید ندارم اگر مضمون دگر باشانه اش (هم جنس خواهانه اش) نبود حتما اسکار بهترین فیلم را هم دریافت می کرد (البته پرواضح است که یکی از اصلی ترین دلیل های مورد توجه بودنش همین مضمون دگرباشانه اش بود!) نخستین اکران عمومی فیلم در ونیز بود که در بخش اصلی برنده شیر نقره‌ای بهترین کارگردانی شد.”قدرت سگ” همچنین در مراسم گلدن گلوب نامزد دریافت هفت جایزه بود که سه تا از آنها را، از جمله بهترین فیلم درام را به خانه برد. این فیلم در بفتا(اسکار انگلیسی) نامزد دریافت هشت جایزه بود که‌ در نهایت برنده دو جایزهٔ بهترین کارگردان و بهترین فیلم شد.همچنین این فیلم در اسکار نامزد دریافت دوازده جایزه بود که در نهایت تنها توانست برنده جایزه اسکار بهترین کارگردانی شود.

۲-“قدرت سگ” درباره دو برادر و یک مزرعه است. همه چیز وقتی تغییر می کند که یکی از برادرها تصمیم می گیرد که ازدواج کند تا امکان پیشرفت اجتماعی بیشتری داشته باشد. او با زنی مطلقه که صاحب فرزندی است ازدواج می کند. فرزند از خوی مردانه پایینی برخوردار است و همین باعث تحقیر و تخفیف مادر و گرایشش به الکل شده است. پسر بعدها متوجه می شود که برادر همسر مادرش که خیلی به ظاهر خویی مردانه دارد. قبلن گرایش های دگرباشانه داشته و همین نکته باعث نزدیکی او به این برادر می شود.

۳- فیلم سعی می کند در چند حیطه با متن آشنا، آشنا زدایی کند و مخاطب هدفش را که طبعا سنتی های آنگلوساکسون هستند (مثل جمهوری خواهان) را توجیه و تلطیف نماید.اول فیلم دارد تلاش می کند که بیان کند که گرایش های دگرباشانه ربطی به عصر مدرن و جنبش هایش ندارد و از خیلی قدیم و حتی در جوامع مردسالار کابوی ها و گاوچران های اولیه هم بوده است(البته پیشتر در “کوهستان بروکبک” نیز این نکته مطرح شده بود) دوم ظاهر خیلی مردانه و فعالیت سخت بدنی منافی گرایش دگرباشانه نیست. سوم رابطه مرید مرادی مثبت می تواند رویکردی دگرباشانه هم داشته باشد. همچنان که پسر به واسطه آشنایی با مرد دگرباش اعتماد به نفسش تقویت می شود و امکان باز کردن شکم خرگوش و دیدن تپیدن قلبش را برای مطالعه پزشکی و یا تفریح پیدا می نماید.

۴- “قدرت سگ” با اینکه از اجرایی استاندارد برخوردار است و بازی بازیگرانش و میزانس ها چشم گیر است اما از حیث قصه پردازی، مخصوصا در بخش های پایانی از کمبودهای زیادی برخودار است(رمان را نخوانده ام شاید مشکل از رمان باشد) فیلم خیلی دیر شروع و به یکباره تمام می شود! به یکباره مریض شدن و مرگ برادر دگرباش فیلم حتی به نوعی عامل اخلال پیام فیلم نیز است.به نظرم یک سوم پایانی فیلم به نوعی باج دادن به بخش سنتی مخاطب است که فیلمساز نیز به سرعت از آن می گذرد.چرا؟چون با این بخش از داستان به احتمال زیاد همدل نیست! با اینکه مدیران آکادمی خیلی دوست داشتند اسکار بهترین فیلم نصیب “قدرت سگ” شود. اما در نهایت نه سمت سنتی تر آکادمی (جمهوری خواهان) پیام فیلم را اخلاقی دانستند و نه سمت روشنفکرتر (دومکرات ها) بیش از ۸ هزار عضو آکادمی اسکار را راضی کرد که با چنین پایان محافظه کارانه ای اصلا اتفاقی افتاده است!

اطلاع رسانی از طریق ایمیل
به من اطلاع بده در صورت:
guest
لطفا نام حقیقی خود را وارد کنید
آدرس ایمیلتان را وارد کنید
اگر وبسایت دارید، آدرس آن را وارد کنید

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments

جست‌وجو

Generic selectors
فقط تطبیق کامل
جستجو در عناوین خبرها
جستجو در محتوای خبرها و گفتگوها
Post Type Selectors

ویدیو

در حال بارگذاری...

آخرین پست‌ها

سینمافا را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

0
Would love your thoughts, please comment.x