این فیلم پر ستاره نامزد 4 جایزه اسکار شده است

یادداشت سینمافا بر «به بالا نگاه نکن» (Don’t Look Up)/ کمدی به مثابه مانیفست!

یادداشت سینمافا بر «به بالا نگاه نکن» (Don’t Look Up)/ کمدی به مثابه مانیفست!

سینمافا- مهدی غضنفری- 1- به بالا نگاه نکن ساخته آدم مک کی است. فیلم به مانند آثار پیشین فیلمساز فیلمی پر بازیگر و پر دیالوگ است.”به بالا نگاه نکن” ظاهر فیلمی فاجعه طور دارد (دو ستاره شناس مشهور متوجه می شوند که خطر برخورد سیاره ای به زمین و نابودی اش خیلی خیلی نزدیک است) اما فیلم تعمدی مسیر آشنا را نمی رود تا فیلمی انتقادی در ژانر کمدی سیاه باشد.

۲-“به بالا نگاه نکن” آشکارا یک مانفیست(بیانیه)سینمایی است تا نشان دهد سیاست، رسانه و اجتماع تا چه اندازه منحرف شده اند و در مقابل حقیقت (حتی حقیقتی تلخ و جهان شمول) مقاومت می کنند. فیلم آشکارا رویکردی محیط زیستی نیز دارد. گروه بازیگران دومکرات فیلم رسما دونالد ترامپ و اقداماتش را بی وقفه زیر ضرب می گیرند و از هیچ چیز در این زمینه کوتاهی نمی کنند(حتی به قیمت بی آبرو کردن سیاست مداران دومکرات! )

۳- “به بالا نگاه نکن” فیلم بازیگر و دیالوگ است. با اینکه فیلم مورد توجه منتقدین بوده و آکادمی نیز آن را در لیست ده فیلم بهترین فیلم اسکار قرار داده است اما جنس بازی دو بازیگر فیلم(لئوناردو دی کاپریو و جنیفر لارنس) و شیمی رابطه شان در بسیاری از سکانس ها کار نمی کند. فیلم آشکارا کمدی است اما در بسیاری از سکانس ها فیلمساز مشغول بیانیه دادن است و خنده که چه عرض کنم تبسمی هم سبب نمی شود! در این سالها تهیه کنندگان فیلم های سینمایی شبکه های اینترنتی اند اما پیش از این نیز فیلم های مبتنی بر دیالوگ گیشه فربه ای نداشتند. به نظر نگارنده “به بالا نگاه نکن” در نهایت فیلم جالبی است که شاید در طول زمان بیشتر دیده شود تا اینکه در زمان اکرانش مخاطب گسترده ای داشته باشد.

اطلاع رسانی از طریق ایمیل
به من اطلاع بده در صورت:
guest
لطفا نام حقیقی خود را وارد کنید
آدرس ایمیلتان را وارد کنید
اگر وبسایت دارید، آدرس آن را وارد کنید

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments

جست‌وجو

Generic selectors
فقط تطبیق کامل
جستجو در عناوین خبرها
جستجو در محتوای خبرها و گفتگوها
Post Type Selectors

ویدیو

در حال بارگذاری...

آخرین پست‌ها

سینمافا را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

0
Would love your thoughts, please comment.x