پرونده سینمافا برای «محبوب/ سوگلی»/ 1

اولین نقد سینمافا بر فیلم «محبوب/ سوگلی» (The Favourite) اثر یورگوس لانتیموس

اولین نقد سینمافا بر فیلم «محبوب/ سوگلی» (The Favourite) اثر یورگوس لانتیموس

سینمافا- محمد خضریان‌زاده- ملکه انگلستان، آن(الیویا کلمن) در دوران پیری و ضعف خود به سر می‌برد و دوست و ندیمه‌اش سارا چرچیل (ریچل وایز) تمام امور قصر را برعهده می‌گیرد تا اینکه ندیمه‌ای تازه به نام ابیگیل (اما استون) وارد قصر می‌شود و با زیرکی خود را در دل ملکه جا می‌کند و او به تدریج امور قصر را به دست خود می‌گیرد.

فیلم «محبوب» مرتبط به طبقه اشراف‌زاده ها و ثروتمندان است و همچنین به امور کشورداری انگلستان، از جنگ خارجی با فرانسه و اختلافات بین اعضای داخلی یک کشور می‌پردازد اما این دیدگاه را همراه با هجوها و فکاهی چه به صورت دیالوگ و چه به صورت تصویری به مخاطب نشان می‌دهد.

در این شکی نیست که سه بازیگر تاپ و درجه یک در این فیلم ایفای نقش می‌کنند ولی اولیویا کولمن از اما استون و ریچل وایز جلوتر است و می‌توان گفت کارگردان از تمام قابلیت‌های دو بازیگر دیگرش استفاده نکرده است. اولیویا کولمن در تمام طول فیلم بازی عالی و بی نقصی از خود نشان داد اما در مقابل، اما استون در برخی صحنه ها درخشان ظاهر شد، مخصوصا در پلان سکانسی که با کتاب چندین بار به صورت خودش می کوبد و یا گریه کردنش که شبیه حالت گریه کردن بچگانه پشت در اتاق ملکه است.

کارگردانی به شدت تحت تاثیر فرم و فیلمبرداری خاص با نماهای واید قرار گرفته و فرم بر محتوا غلبه می‌کند. فیلمنامه کشش ماجراجویی ندارد و همچنین موضوع جدیدی ندارد. از این دست موضوعات در فیلم‌های دیگر و قدیمی دیده شده بود که شخصی به دنبال قدرت طلبی است و با نقشه ها و هوش و زیرکی‌اش پا به جایگاه بالاتر و برتری می‌گذارد و این وسط شخصی دیگر با ضعف و سستی و بلاهت خود باعث از بین رفتن جایگاهش می‌شود.

نمره: 5 از 10

اطلاع رسانی از طریق ایمیل
به من اطلاع بده در صورت:
guest
لطفا نام حقیقی خود را وارد کنید
آدرس ایمیلتان را وارد کنید
اگر وبسایت دارید، آدرس آن را وارد کنید

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments

جست‌وجو

Generic selectors
فقط تطبیق کامل
جستجو در عناوین خبرها
جستجو در محتوای خبرها و گفتگوها
Post Type Selectors

ویدیو

در حال بارگذاری...

آخرین پست‌ها

سینمافا را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

0
Would love your thoughts, please comment.x