کاور کردن با زبان انگلیسی!

یادداشت سینمافا بر فیلم CODA

یادداشت سینمافا بر فیلم CODA

سینمافا- مهدی غضنفری- کودا (مخفف Child of Deaf Adults به معنی فرزند خانواده ناشنوا یا فرزند شنوای خانواده ناشنواست) ساخته سیان هدر و برنده اسکار بهترین فیلمنامه اقتباسی و فیلم سال است. فیلم اقتباسی از فیلم فرانسوی “خانواده بلیه” ساخته اریک لارتیگا و محصول ۲۰۱۴ است.

۲- “کودا” داستان دختری شنوا در خانواده ای ناشنواست. همین ایده جالبش است که باعث توجه بسیار شده است. ایده ای که عینا از فیلم فرانسوی آمده است. با این تغییر جزعی که خانواده شیرینی پز فیلم فرانسوی در فیلم آمریکایی تبدیل به خانواده ای ماهیگیر شده است.
به نظر نگارنده فیلم جدا از ایده، از نظر اجرایی نیز هیچ امتیاز قابل توجه ای نسبت به نسخه فرانسوی ندارد بلکه از اجرایی پایین تر هم برخوردار است! از سویی بازی بازیگر دختر فیلم کودا (امیلیا جونز) با همه ستایشی که برانگیخته است. آشکارا از بازی بازیگر فیلم فرانسوی (لوان امرا)سطحی نازل تر دارد! از سویی دیگر نیز برادر و دوست دختر، دختر فیلم آمریکایی که از نظر سنی بزرگتر در نظر گرفته شده اند. نسبت به نسخه فرانسوی که بخشی از شیرینی فیلم محسوب می شوند رسما عامل اخلال اند!

۳- وقتی فیلم “خانواده بلیه” در فرانسه و اروپا اکران شد. بسیار مورد انتقاد قرار گرفت که چرا نقش های آدم های ناشنوا را آدم های شنوا بازی کرده اند که خب در فیلم کودا آدم های ناشنوا نقش خودشان را بازی می کنند. بازیگر نقش پدر (تروی کوتسور) در چارچوب پروتکل های دستوری جدید اسکار که دفاع از همه نوع اقلیت (نژادی، مذهبی، جسمی و جنسی) است.
حتی موفق به برنده اسکار نقش مکمل مرد هم شد که طبعا اگر ناشنوا نبود حتما اسکار نمی گرفت!

۴- برای نگارنده “کودا” فیلم متوسطی است که حتی حضورش در لیست ده فیلمِ بهترین فیلم سال نیز جای تردید دارد! تا چه رسد که اسکار بهترین فیلم سال را دریافت کند. در واقع برگ برنده فیلم کارگردان زن اش (سیان هدر) و خانوادگی بودن فیلم است [نکته همیشه مورد علاقه آمریکایی ها(چه جمهوری خواه چه دمکرات) و طبعا اسکار] به نظرم “کودا” در مجموع پلان بی یا دوم مدیران برگزار کننده ی اسکار برای پیشنهاد به بیش از ۸ هزار عضو آکادمی محسوب می شد. آنان با اینکه آشکارا تمایل داشتند که اسکار بهترین فیلم را بدلیل مضمون دگرباشانه اش (هم جنس خواهانه) به “قدرت سگ یا قدرت شر” (جدا از متوسط بودن فیلم ) که اقتباس ادبی محسوب می شد و پلاستیکی وسترن گونه نیز داشت و کارگردان زن اش نیز مطرح تر بود اهدا کنند. اما همان گونه که چند سال قبل نیز موفق به اهدا اسکار بهترین فیلم به فیلم خوب “کوهستان بروکبک”(۲۰۰۵) نشدند و فقط به اسکار بهترین کارگردانی اکتفا کردند (اعضای چند هزار نفری اغلب آمریکایی آکادمی اسکار بدلیل دگرباشانه یا همجنس خواهانه بودن فیلم، رای به بهترین فیلمش ندادند تا بجای اش فیلم متوسط “تصادف” را با پیام هایی گل درشت برصدر نشانند!) اکنون نیز همان مسیر را رفتند و با اسکار کارگردانی به کارگردان زن فیلم “قدرت سگ” (جین کمپیون) و اسکار بهترین فیلم به “کودا” مشکل را در تحت لوای پروتکل های تازه (توجه به اقلیت ها به هر قیمت) حل کردند!

اطلاع رسانی از طریق ایمیل
به من اطلاع بده در صورت:
guest
لطفا نام حقیقی خود را وارد کنید
آدرس ایمیلتان را وارد کنید
اگر وبسایت دارید، آدرس آن را وارد کنید

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments

جست‌وجو

Generic selectors
فقط تطبیق کامل
جستجو در عناوین خبرها
جستجو در محتوای خبرها و گفتگوها
Post Type Selectors

ویدیو

در حال بارگذاری...

آخرین پست‌ها

سینمافا را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

0
Would love your thoughts, please comment.x