آثاری متوسط

یادداشت سینمافا بر «نگهبان شب» و «موقعیت مهدی»

یادداشت سینمافا بر «نگهبان شب» و «موقعیت مهدی»

سینمافا- مهدی غضنفری- پیش از نمایش فیلم «موقعیت مهدی» اصحاب رسانه و مطبوعات و منتقدین را برای ورود به سالن معطل کردند تا اجتماع بوجود آید (فقط برای این فیلم همچین چیزی رخ داد) تا امکان عکس و فیلم از شلوغی و ازدحام هر چند جعلی بوجود آید. دوستان حرکت قشنگی نبود.

اما درباره فیلم‌ها:

 

نگهبان شب (رضا میرکریمی)

نگهبان شب آخرین ساخته رضا میرکریمی است. فیلم که از نظر فیلمبرداری و جنس رنگ فیلم شبیه به فیلم های پیشین فیلمساز است (یه حبه قند و قصر شیرین) طبعا داستانی متفاوت دارد. فیلم از نظر کارگردانی، انتخاب بازیگرها (مخصوصا تورج الوند) و جنس بازی بازیگرها(بجز محسن کیانی که حضورش عامل اخلال جهان فیلم است) قابل قبول است و فرم فیلم هم طراحی درستی دارد، اما چرا نگهبان شب فیلم خوبی نیست و حتی از بهترین ها نیز محسوب نمی‌شود (در مقایسه با علف‌زار و ملاقات خصوصی..)؟! چون فیلم مشکل ایده‌پردازی و روند فیلمنامه دارد فیلم با اینکه اصرار دارد مستندنما به نظر رسد(اشاره به انتخابات و شوهای انتخاباتی…) اما ازدواج پسر با دختر فیلم فانتزی طور است (حتما در راستای تشویق به ازدواج و ازدواج آسان) و از واقعیت پیرامونی فرسنگ‌ها فاصله دارد. همین داستان برای زندان رفتن پسر و آزاد شدن دو هفته ای‌اش هم صادق است که فیلم را کمی مصنوعی می‌کند. فیلم از شروع تا پایان مبتنی بر اتفاق‌های پی در پی است که فقط فرم فکر شده فیلم و کارگردانی تا حدودی نجاتش داده است.

 

موقعیت مهدی (هادی حجازی فر)

موقعیت مهدی اولین ساخته‌ی هادی حجازی فر است. او که با بازی در فیلم‌های دفاع مقدسی و امنیتی مطرح شده بود اکنون درس پس می‌دهد. فیلم توامان اپیزودیک (شش اپیزود) و بیوگرافیک (زندگی‌نامه‌ای) و درباره شهید مهدی باکری است. اما حداقل سه اپیزود فیلم بی‌ارتباط به اوست! (یا ارتباط خفیفی دارد) چرا؟ چون فیلم فاقد مصالح داستانی کافی است و برای زمان بلند فیلم نیاز به داستانک‌های بیشتری بوده است. فیلم کم و بیش اجرای موفقی دارد و احتمالا برای مخاطب هدفش و ترک زبانان جالب خواهد بود. رویکرد عاشقانه فیلم نیز احتمال دارد برگ برنده فیلم در اکران باشد.

اطلاع رسانی از طریق ایمیل
به من اطلاع بده در صورت:
guest
لطفا نام حقیقی خود را وارد کنید
آدرس ایمیلتان را وارد کنید
اگر وبسایت دارید، آدرس آن را وارد کنید

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments

جست‌وجو

Generic selectors
فقط تطبیق کامل
جستجو در عناوین خبرها
جستجو در محتوای خبرها و گفتگوها
Post Type Selectors

ویدیو

در حال بارگذاری...

آخرین پست‌ها

سینمافا را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

0
Would love your thoughts, please comment.x