انتخاب صفحه

فیلم اورسن ولز بعد از 42 سال توسط «نت فلیکس» کامل شد و اکنون در ایران قابل دانلود است

نقد فیلم «آن سوی باد» (The Other Side of the Wind): همه چیزهایی که از ولز انتظار داریم

نقد فیلم «آن سوی باد» (The Other Side of the Wind): همه چیزهایی که از ولز انتظار داریم

سینمافا- پیتر تراورس- فیلم افسانه ای و ناتمام اورسن ولز، بالاخره کامل شد و نشان میدهد که او همچنان در این صنعت پیشتاز است.

به این اثر هنری اورسن ولز چه چیز دیگری می‌توان گفت جز اینکه بهترین فیلم سال های ١٩٧٠ است که در قرن ٢١ منتشر می‌شود؟ کارگردان این فیلم که در سال ١٩٨۵ در سن ٧٠ سالگی بر اثر سکته ی قلبی فوت کرد، «آن سوی دیگر باد» (The Other Side of the Wind) را بین سال‌های ١٩٧٠ تا ١٩٧۶ جلوی دوربین برده بود. صد ساعت فیلمبرداری شده بود که تا به امروز هرگز مونتاژ نشده بود. با سرمایه گذاری شرکت نت فلیکس فیلم شاخص ١٢۴ دقیقه‌ای، امروزه در دسترس است که علی رغم استفاده از فیلمنامه‌ی اصلی و حاشیه نویسی شده‌ی خود اورسن ولز و تلاش‌های فراوان باب موراسکی و تیم حرفه‌ای او، به عنوان تیم تدوین، هنوز هم به شکل آزار دهنده‌ای ناقص به نظر می‌رسد. به طور قطع برای تمام کسانی که در این فرآیند احیای فیلم تلاش کرده‌اند، کاری سراسر عشق و علاقه بوده است. (شما می‌توانید روند ساخت فیلم و جدال هایی بر سر حقوق و مالکیت آن و چشم اندازهای نادری از کارگردانی و تعامل اورسن ولز با بازیگرانش را در مستند «هنگامی که مرده باشم مرا دوست خواهند داشت» از مورگان نویل در نت فلیکس ببینید.)

اما راجع به خود فیلم چطور؟! چگونه این اثر خاص پسند به نمایش گذاشته می‌شود در حالی که در طی این سال‌ها، سلیقه‌ها و فیلم‌ها بسیار عوض شده‌اند؟ محققان سینمای ولز با دقت کردن به تمام جزئیات فیلم نهایی این پسر عجیب که فیلم «همشهری کین» را به دنیا تقدیم کرد، در عرش سیر خواهند کرد! فیلم بر روی جیک هانافورد متمرکز است. اسطوره ای که نقشش را اسطوره ای دیگر جان هیوستن به شکل درخشانی ایفا می‌کند. این اصلاً تصادفی نیست که جیک کاملاً به ولز تشبیه شده است. کسی که تلخی فیلمنامه‌هایش را با شوخ طبعی نافذی در می‌آمیزد و ضربه‌ی مهیبی به تمام ادعاهای فیلمسازی دهه ٧٠ میزند. جیک در تلاش است که بودجه‌ای مالی برای آخرین فیلمش «آن سوی دیگر باد» فراهم کند.

چیزی که ما از فیلم میبینم، مردی جوان (رابرت رندوم) است که زنی غالباً عریان (معشوقه‌ی اواخر زندگی ولز به نام اوجا کودار نقش را ایفا میکند) او را در زمینی بی حاصل و خشک دنبال می‌کند. فیلم هجو تمسخرآمیزی از آنتونیونی در دوران فیلم نقطه زابریسکی به نظر می‌رسد. جیک سرمایه‌ای تکمیلی برای اتمام فیلمش میخواهد ولی سرپرست جدید استودیو خیلی تمایلی به قبول آن ندارد. به عنوان آخرین تلاش‌، جیک تصمیم می‌گیرد تا فیلم را در تولد ٧٠ سالگی خود که در خانه‌ی صحرایی یکی از دوستانش (لیلی پالمر) برنامه ریزی شده بود، به نمایش بگذارد.

ولز کل فیلم را پیرامون همین مهمانی کارگردانی کرده است. همه حضور پیدا کرده‌اند، از جمله دوستان جیک، که بیشتر آن ها زمانی به نحوی به او خیانت کرده اند. به سوزان استراسبرگ نقشی مشابه منتقدی به نام پائولین کیل را ایفا کند، کسی که ولز به راستی با او در دنیای حقیقی، جدال های فراوانی داشته است (پائولین گمان می‌کرد که فیلم همشهری کین که خلاقیتی بصری بود، تصویری از یک نوشته است!). بسیاری از کارگردانان مطرح روز از جمله پل مازورسکی، هنری جگلوم، دنیس هوپر و کلود چابرول نقش‌های شخصیت خود را در فیلم ایفا می‌کنند. به طور قابل توجهی، رفیق سال های دور اورسن ولز به نام پیتر باگدونوویچ نقش بروکس اوترلک خائن و مستعد را ایفا می‌کند. سودجویی که یک کارگردان بسیار پولدار می‌شود، همانند خود پیتر باگدونوویچ با کاری که با «آخرین نمایش فیلم» (The last picture Show) انجام داد.

لحظاتی در فیلم هست که به نظر می‌رسد ولز قصد دارد تلافی کند، با نشان دادن جیک که زیر این تابش خیره کننده‌ی هالیوود با با آدم‌های خطرناک کار می‌کند و به سختی جان سالم به در می‌برد. در تکنیک فیلمسازی‌اش، از ریزه کاری‌های دقیق و ظریف فیلم‌های «همشهری کین»، «آمبرسون‌های با شکوه» و «نشانی از شر» فاصله دارد. استفاده از کات‌های سریع و صحنه‌هایی که همگی در حال حرکت توسط گری گرور فیلمبرداری شده‌اند. این ترفندها همگی بی نظمی و فروپاشی فیلمسازان و هالیوود را از درون نشان می‌دهد که فقط و فقط به دلیل گستاخی خودش است !این دقیقاً همان صنعتی است که ولز را در اواخر دوران حرفه‌ای او، بی هدف و سرگردان رها کرد. و در نهایت در جواب به سوال هایی که در ابتدای این متن مطرح شده بود، فیلم بی نظم و آشفته ی «آن سوی باد» برای همه مناسب نیست. فقط برای مردمانی است که به تاریخ فیلم و فیلمسازی که به عظمت آن کمک کرد، اهمیت می‌دهند.

 

ترجمه اختصاصی سینمافا/ مترجم: شیرین صفاپور

نظر شما در مورد موضوع بالا چیست؟

avatar

جدول ارزشگذاری سینمافا بر فیلم‌های سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر

پوستر رسمی گزارش فرار یوسفی

آخرین ویدئوها

در حال بارگذاری...

آخرین تیترها

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

بایگانی

آرشیو سایت سینمافا از بهمن ۱۳۸۸ تا شهریور ۱۳۹۵