فیلم کوتاه اکنون قوی‌ترین بخش فرهنگ و هنر ایران است؛

دبیر جشنواره فیلم کوتاه: فیلمسازان آمریکا فیلم‌های زیادی برای ما ارسال کردند

دبیر جشنواره فیلم کوتاه: فیلمسازان آمریکا فیلم‌های زیادی برای ما ارسال کردند

سینمافا- نشست خبری سی و پنجمین جشنواره فیلم کوتاه صبح دوشنبه ۱۴ آبان در انجمن سینمای جوانان ایران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سینمافا،‌ سید صادق موسوی، دبیر جشنواره فیلم کوتاه گفت: این جشنواره مهم‌ترین ویترین جشنواره فیلم‌های کوتاه کشور است. بعد از ۳۵ سال برگزاری، مهم‌ترین جشنواره بین‌المللی خاورمیانه است. می‌شود در این مورد مطالعه کرد و تمام کارشناسان و اهالی فیلم کوتاه بر این امر، صحه می‌گذارند. تصورمان این است که جشنواره فیلم کوتاه تهران، بهترین چشم‌انداز برای وضعیت فیلم‌های کوتاه ایران است.

وی ادامه داد: خوشبختانه وضعیت فیلم‌های کوتاه کشور در این ماه‌ها، بسیار مطلوب بوده است. جوایز زیادی گرفته شده که تمام این‌ها مکتوب و در قالب یک کتاب چاپ شده است. ۱۸۱۹ حضور بین‌المللی فیلم‌های کوتاه ایران با اطلاعات دقیقش و شهرهای برگزاری و جوایز در این کتاب آمده است تا بگوییم چقدر حال فیلم کوتاه‌مان خوب است و البته هنوز مسیر زیادی داریم.

موسوی تاکید کرد: فیلم کوتاه پشتوانه سینمای ایران است. امروزه سینمای فرهنگی و هنری ایران را فیلم کوتاه حمایت می‌کند. به قدری کارهای خلاقانه و جسورانه و سوژه‌های بدیع و هنرمندان پیشرو در این حوزه داریم، که به حق جریان فرهنگی کل صنعت تصویر ایران را نمایندگی می‌کند. این باورم است و در آن اغراق نمی‌کنم. هر چند که کمترین بودجه را در مقایسه با دیگر بخش‌ها از جمله فیلم بلند، دریافت می‌کند. چون سرمایه کمی در دست فیلمسازان فیلم کوتاه است، تمام توان‌شان را روی ایده‌های خلاق می‌گذارند.

وی یادآور شد:‌ ما مدعی نیستیم که کار ما بی نقص است. ولی فکر می‌کنم مسیر خوبی را پیشرو دارد. جوایز فیلم کوتاه با هیچ بخش دیگری در فرهنگ و هنر قابل مقایسه نیست. کجا ما نزدیک به دو هزار حضور بین‌المللی و بیش از ۳۷۰ جایزه را ظرف یک سال گرفته‌ایم؟ امیدواریم سی و پنجمین جشنواره فیلم کوتاه در شان این موفقیت‌ها باشد. امسال می‌خواهیم جشنواره را با شکوه برگزار کنیم. اگر در سال‌های گذشته فیلم کوتاه در حاشیه بوده، حالا در کانون توجه است.

دبیر جشنواره بیان کرد: امسال برای اولین بار اختتامیه‌مان را در برج میلاد برگزار خواهیم کرد. میهمانان زیادی از وزرا به اختتامیه دعوت شده‌اند. بزرگداشت دکتر الستی و مرور آثار و تقدیر از آقای اشکانیان را خواهیم داشت. معتقدیم که اختتامیه نباید صرفا آیین اهدای جوایز باشد و باید با عظمت برگزار شود. دو شبکه تلویزیونی هم برنامه‌های ما را هر شب پوشش خواهند داد.

موسوی با اشاره به تفاوت‌های این دوره گفت: عمدتا تفاوت‌ها در بخش بین‌الملل است. به طور طبیعی مثل هر سال، تعداد زیادی فیلم به دست ما رسیده است. نزدیک به پنج هزار و صد فیلم طی هشت ما توسط تیم‌هایی شامل اساتید با تجربه و جوانان، دیده شده است. اصرار و وسواس ما این بود که فیلم معمولی در بخش بین‌الملل نداشته باشیم. بنابراین از این تعداد، تنها ۶۷ فیلم با سخت‌گیری تمام بالا آمده است. حالا اگر در سالن‌های بین‌الملل فیلم‌ها دیده شود، برای مخاطب جذابیت هنری خواهد داشت و حتی جنبه ورک‌شاپ خواهد داشت. اینها بعضا جوایز مهمی از جشنواره‌های معتبر دنیا گرفته‌اند. سطح کیفیتی داوران امسال هم قابل مقایسه با سال‌های گذشته نیست. اسامی و رزومه آنها منتشر شده است.

وی خبر از راه انداختن بازار فیلم برای اولین بار گفت: تعداد زیادی خریدار از بخش‌های معتبر دعوت شده تا بتوانیم یک فضای اقتصادی و بیشتر فرهنگی برای فیلم کوتاه ایران، فراهم کنیم. مکانیزم دفاع از پروژه در برابر سرمایه‌گذاران هم توسط یک خانم که متخصص این امر است، به فیلمسازان آموزش داده می‌شود. برنامه‌ها با حضور سرمایه‌گذاران بین‌المللی برگزار می‌شود تا سعی کنیم آنها را برای سرمایه گذاری مجاب کنیم. افرادی از ایران و دیگر کشورها هستند.

دبیر جشنواره با اشاره به دعوت ۱۱۰ میهمان خارجی گفت: ویزای ۴۰ نفر صادر شده که در ایران خواهند بود. در حالی که در شرایط ناجوانمردانه به لحاظ سیاسی قرار داریم و مورد تحریم‌ها قرار گرفته‌ایم و جنگ رسانه‌ای علیه ایران ایجاد شده، ولی آن‌چه مرزها را می‌شکند فرهنگ و هنر است. جالب اینکه دومین کشوری که برای ما فیلم ساخته بعد از فرانسه،‌ آمریکا است! یعنی حتی هنرمندان آمریکایی هم گوششان به این حرف‌های ایران‌ستیز، بدهکار نیست. فکرش را بکنید در سال‌های آرام‌تر،‌ این تعداد میهمان نداشتیم. امیدواریم ارتباط خوبی میان آنها و فیلمسازان ایرانی شکل بگیرد.

موسوی همچنین با اشاره به تولیدات مشترک گفت: تعداد زیادی از کسانی که به ایران می‌آیند، با سینماگران ایرانی ارتباط داشته‌اند و حالا برای عقد قرارداد می‌آیند. چیزی که اکنون اقتصادی شده، تولید فیلم است. برای خارجی‌ها تولید فیلم با مبالغ اندک قابل تصور نیست و اگر چهارچوب‌های فرهنگی ایران برایش مشکل ایجاد نکند، می‌تواند در این کشور سرمایه‌گذاری کند و صادرات ما اقتصادی باشد. امیدواریم تهیه کنندگان شریف ایرانی هم بیایند و با کار سازندگان فیلم کوتاه آشنا شوند.

وی با اشاره به نشست‌های تخصصی گفت: سال گذشته بیست نشست تخصصی داشتیم که با عنوان بیست ۳۴ بود و امسال هم بیست نشست با عنوان بیست ۳۵ خواهیم داشت. این‌ها در ایام جشنواره برگزار می‌شود و تا کنون حدود ۱۰۰ نفر ثبت نام کرده‌اند. در حالی که شهریه هم دارد. دبیر علمی این برنامه هم دکتر الستی است. ورک‌شاپ‌های شبانه ما با اسکایپ و به صورت بین‌المللی برگزار خواهد شد. در تلاش هستیم که شاخص‌ترین افراد را جذب کنیم که تا قطعی نشود، نمی‌توانم اعلام کنم. این نشست‌ها به فرمالیسم، رئالیسم، مینی مالیسم و تجربه گرایی اختصاص دارد. ضمن آن‌که کتابی را از نشست‌های تخصصی سال گذشته منتشر کردیم که اطلاعات علمی خوبی در آن منتشر شده و در قالب پنج سی دی و یک کتاب عرضه شده است. امیدواریم نشست‌های امسال بهتر از پارسال هم باشد. طبیعتا این آموزش‌ها برای کسانی است که اطلاعات سینمایی داشته باشند و کسانی که ثبت نام کرده‌اند هم دانش آموختگان سینما از انجمن‌های سینمای جوانان و دانشکده‌ها هستند.

موسوی همچنین از پشتیبانی کیفیت‌های بالای صدا و تصویر توسط جشنواره گفت: فیلم‌هایی که با کیفیت بالایی به ما داده شود، با همان کیفیت پخش می‌شود.

وی با اشاره به بالا رفتن هزینه ساخت فیلم کوتاه گفت: با توجه به کیفیت بالای فیلم‌ها، من از هیات انتخاب خواستم که ظرفیت آن را افزایش دهند تا آثار بیشتری برای مخاطب تخصصی فیلم کوتاه به نمایش درباید. خیلی‌ها نگران بودند که ما شان جشنواره را پایین بیاوریم ولی اینگونه نخواهد بود. به نظرم فرصت دیگری به غیر از جشنواره فیلم کوتاه نداریم که فیلمسازان با هم تعامل کنند.

موسوی همچنین خبر از دعوت ۷۰ شهردار داد و گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد بودجه کمی دارد. ولی ما از شهردارهایی دعوت کردیم تا بتوانند حامی فیلم‌های کوتاه باشند. البته امیدواریم مدیران ارشاد و رئسای انجمن که دعوت شده‌اند هم بیشتر به امر فیلم کوتاه واقف شوند و این رویداد را از نزدیک ببینند و بیشتر به فیلمسازانشان اهمیت دهند.

وی از همکاری با جشنواره فیلم فنلاند برای نمایش برگزیده آثار آن در جشنواره و همین‌طور نمایش فیلم‌های انیمیشن استونی خبر داد.

موسوی همچنین گفت: ایمان داریم که باید به جامعه فیلم کوتاه خدمت کنیم. این جشنواره برای مخاطب فرهیخته است و در هر سئانس حدود ۱۰۰۰ نفر حضور دارند که دستچین شده‌اند و اینها هستند که با سوژه‌های جسورانه‌شان می‌توانند ما را از رخوت خارج کنند. ممکن است در فیلم کوتاه، آسیب‌شناسی موضوعی را بیان کنیم ولی امکان ندارد ابتذال و واژه‌های سخیف در فیلم‌های کوتاه ببینید. حتی آثاری که رد می‌شوند. به هیچ عنوان آثار نازل در این جشنواره دیده نمی‌شود.

آرش عباسی (مدیر روابط عمومی جشنواره) هم گفت: خبرنگاران در پوشش جشنواره فیلم کوتاه توجه ویژه‌ای داشته‌اند و شاهد بازتاب خوب این جشنواره بودیم. امسال ما یک سالن اختصاصی از پردیس ملت برای خبرنگاران در نظر گرفتیم و احتمالا مشکلات سال‌های گذشته را نخواهیم داشت. چون باکس‌های مخصوصی را برای اهالی رسانه قرار دادیم. امسال هم فیلم‌های بیشتری در جشنواره به نمایش درخواهند آمد.

در ادامه، دبیر جشنواره فیلم کوتاه به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

سید صادق موسوی در پاسخ به خبرنگار سینمافا درباره چگونگی شفافیت در هزینه‌کرد بودجه جشنواره گفت: اعتبارات در تفاهم‌نامه می‌آید و ربطی به اعتبارات تولیدی ندارد. من شخصا با سلیقه خودم می‌خواهم جشنواره را آبرومند برگزار کنیم. شاید بشود ساده‌تر از اینها برگزار کرد. کتاب و کاتالوگ چاپ نکرد و میهمان خارجی دعوت نکرد و به برج میلاد رفت. ولی فکر می‌کنم برای این جشنواره لازم است کارهایی برای بزرگ‌تر شدن آن انجام دهیم.

وی درباره نامه فیلمسازان در اعتراض به رد آثارشان هم گفت: با توجه به اینکه باید به قانون توجه می‌کردیم، تمام فیلم‌ها را برای شورای پروانه فرستادیم که تعدادی از آنها نتوانستند مجوز بگیرند. می‌شد ما ۴۰ فیلم کوتاه درجه یک را انتخاب کنیم و همه بگویند کیفیت آثار بالاست و اکرا‌ن‌ها را از ساعت ۲ بعد از ظهر آغاز می‌کردیم. شک نکنید هیچ مشکلی هم در این فیلم‌ها پیش نمی‌آمد. شکل دیگر آن دخالت محتوایی من به عنوان دبیر جشنواره در انتخاب فیلم‌ها بود. شکل سومش احترام به رای هیات انتخاب بود که من حتی یک فیلم توصیه نکردم. خیلی‌ها می‌گویند به آثار شهرستانی توجه نمی‌کنید. مشکل ما نیست که بیشتر هنرمندان خوب ما در تهران ساکن شده‌اند. خیلی از آنها ریشه در شهرستان‌ها دارند. به رای هیات انتخاب آثار انتخاب شد که از ۲۵۰ فیلم، ۱۷ اثر از شورا مجوز نگرفت. بعضا اصلاحاتی دارند. ذات فیلم کوتاه سخیف بودن نیست. ممکن است تند باشد ولی ابتذال به معنی‌ آن‌چه در سینمای کمدی ایران است، در آن مطلقا ندیدم. شورا مجددا تشکیل جلسه داد و ما تقاضا کردیم ببینند که سه تایش مجوز گرفت و امیدواریم تا آخر هفته هم بتوانیم مشکل برخی دیگر هم رفع شوند. ولی این روال قانونی بوده سال گذشته هم چند فیلم دچار همین مشکل شدند. امیدواریم آنهایی که در نهایت مجوز گرفتند در دیگر جشنواره‌های ما حضور داشته باشند.

موسوی افزود: من تا جایی که توانستم با اعضای شورا صحبت کردم که مجوز فیلم‌ها صادر شود. ولی به هر حال من به عنوان دبیر جشنواره اختیارات صد در صد ندارم و در بحث گرفتن مجوز فیلم‌ها، شورا باید تصمیم بگیرد. البته بعضی فیلم‌ها امکان صدور مجوز برایشان وجود ندارد. مثلا فیلمی که خانمش مشکل پوشش دارد. هیات انتخاب ما این را پذیرفته ولی مشخصا نمی‌شود شورا برای آن مجوز صادر کند.

وی افزود:‌ سیاست‌های ما انقباضی نیست. ما به دنبال تعامل و گفت و گو هستیم. نامه‌ای که نوشته شده قطعا دلسوزانه بوده و می‌تواند شرایط بهتری را ایجاد کند. ولی حساسیت‌ها در مقاطع مختلف تفاوت دارد. ما به دنبال سانسور و حذف ایده و سرکوب هنرمندان نیست. شاید اگر شش ماه پیش جشنواره برگزار می‌شد تا حدی کارها راحت‌تر مجوز می‌گرفتند.

موسوی درباره عدم جذب اسپانسر گفت: مشکلات اقتصادی حمایت‌های اسپانسرها را با مشکل همراه کرده است. حتی جشنواره فیلم فجر هم در جذب اسپانسر مشکل داشت، چه برسد به ما که مخاطب تخصصی داریم. ما امکان اکران فیلم‌ها در سینماهای سراسر کشور را نداریم و سلبریتی‌ها هم حضور ندارند. من حاضر نبودم به خاطر مبلغ اندکی، فضای تبلیغاتی جشنواره را به دست شرکتی بسپارم که شان آن را حفظ نکند.

اطلاع رسانی از طریق ایمیل
به من اطلاع بده در صورت:
guest
لطفا نام حقیقی خود را وارد کنید
آدرس ایمیلتان را وارد کنید
اگر وبسایت دارید، آدرس آن را وارد کنید

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments

جست‌وجو

Generic selectors
فقط تطبیق کامل
جستجو در عناوین خبرها
جستجو در محتوای خبرها و گفتگوها
Post Type Selectors

ویدیو

در حال بارگذاری...

آخرین پست‌ها

سینمافا را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

0
Would love your thoughts, please comment.x