در گفت و گو با سینمافا مطرح شد

مجید قناد: نباید نخبگان تئاتر کودک را تنها گذاشت

مجید قناد: نباید نخبگان تئاتر کودک را تنها گذاشت

سینمافا- در لابی مجتمع شهید آوینی همدان ایستاده ایم که متوجه می شویم مجید قناد یا همان عمو قناد بچّه های سالهای دور و نزدیک کمی آن‌طرفتر ایستاده است. از او درخواست مصاحبه می کنیم. فردی همراه اوست و اصرار دارد مصاحبه به وقت دیگری موکول شود ولی آقای قناد نظر دیگری دارد. می گوید که صحبت کردن با این جوان ها، مهم‌تر است. و این درس زیبایی برای خودمان و خیلی‌های دیگر است. متنی که می خوانید گفتگوی کوتاه اما صمیمانه‌ی خبرنگار سینمافا با مجید قناد است.

شما در جشنواره به عنوان داور بخش خردسال حضور پیدا کرده‌اید. نظر شما در مورد کیفیت کارهای این دوره از جشنواره چیست؟

ببینید از اسمش پیداست. بیست و پنجمین سالگرد است. یعنی بیست و پنج سال است که تئاتر کودک در قالب جشنواره انجام می شود و این چند سال اخیرش هم در همدان است.
در اصل اگر برگردیم به سالهای قبل، تئاتر انقدر پیشرفت نکرده بود و رفته رفته گروه های تئاتری -چه بزرگسال، چه کودک و چه خردسال- با فعالیت های زیاد و چشم گیری که داشتند، پیشرفت کرده اند که همه شاهد آن هستند. به نظر من حضور صدا و سیما، رسانه ها و همینطور وزارت‌های فرهنگ و ارشاد اسلامی و آموزش و پرورش، در جهت کارهای فرهنگی و هنری لازم است. از این جهت که در حیطه‌ی نمایش کودک باید با شادی به بچه ها آموزش بدهیم و این بچّه ها قرار است بزرگ شوند و آیندۀ کشور را در دست بگیرند. باید این آموزش‌ها توسط مسئولین هدایت و همراهی شود. الآن خیلی از گروه‌ها درگیرند که پلاتو نیست. برای اجاره هم هزینه‌ی زیادی لازم است. ما در بین بچه ها نخبه‌های زیادی داریم که باید کمکشان کرد. نباید تنهایشان گذاشت. اساتید و اهل فن را نباید رها کنیم. آن ها را به کار بگیریم. شاید از نظر مالی باید کمکشان کرد. این‌ها هستند که می توانند به آیندگان چیزهای بهتر را به نوع بهتری یاد بدهند.

به نظر شما چه چیزی اگر به این جشنواره اضافه شود اتفاق بهتری خواهد افتاد؟

ببینید این جشنواره مسلّماً هر سال بهتر از سال قبل خواهد بود. هر سال تجربه‌ای کسب می کنیم و مشکلات را حل می کنیم. الآن هم نمی گویم که اشکالی نیست، چه بسا اشکالاتی هست که مدت ها به آن توجّهی نشده است. به همین جهت باید دسته جمعی کمک کرد و از این مشکلات کاست.
مشکل بزرگی که این روزها وجود دارد، مشکل مالی و تامین هزینه است. به هر حال تهیه کننده، کارگردان و یا بازیگران باید از لحاظ مالی تأمین باشند تا بتوانند بر روی صحنه، نشاط، شادی و آن موضوعاتی را که باید به آن بپردازند را به مخاطب خود انتقال بدهند.
اما با حل شدن این مشکل هم هیچ وقت نمی توانیم بگوییم دیگر مشکلی نیست و همه چیز سر جای خودش است اما الآن اوضاع به صورت کلی بهتر از قبل است. هر سال داورهای مختلفی می آیند. هم بچّه ها با داورها آشنا می شوند و هم ما با کارهای بچّه ها. به هر حال اجرای گروه ها چارچوب خودش را پیدا کرده است و حالا باید خودش را تقویت کند و به نظر من هر اجرایی که به این جشنواره می‌آید یعنی در ذات خود برنده است.

اطلاع رسانی از طریق ایمیل
به من اطلاع بده در صورت:
guest
لطفا نام حقیقی خود را وارد کنید
آدرس ایمیلتان را وارد کنید
اگر وبسایت دارید، آدرس آن را وارد کنید

1 دیدگاه
قدیمی ترین
جدیدترین بیشترین رای
Inline Feedbacks
View all comments
سمیه
سمیه
۱۳۹۷/۰۹/۰۵ ۱۹:۰۴

عالی بود اقای یعقوبی عزیز ممنون که اخبار بروز رو‌در اختیار علاقمندان قرار میدین

جست‌وجو

Generic selectors
فقط تطبیق کامل
جستجو در عناوین خبرها
جستجو در محتوای خبرها و گفتگوها
Post Type Selectors

ویدیو

در حال بارگذاری...

آخرین پست‌ها

سینمافا را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

1
0
Would love your thoughts, please comment.x