نگاهی بر فیلم های روز پنجم جشنواره فیلم فجر

بررسی فیلم های بدون تاریخ بدون امضا، ماه گرفتگی، انزوا و مادری

بررسی فیلم های بدون تاریخ بدون امضا، ماه گرفتگی، انزوا و مادری

سینمافا- مهدی غضنفری- در روز پنجم جشنواره در سالن همایش های برج میلاد 4 فیلم به نمایش در آمد :
بدون تاریخ بدون امضا (وحید جلیلوند)، ماه گرفتگی (سید مسعود اطیابی)، انزوا (مرتضی علی عباس میرزایی)، مادری (رقیه توکلی)

بدون تاریخ بدون امضا (وحید جلیلوند)/ حتما دیده شود
بدون تاریخ بدون امضا فیلم خوش ساختی است. فیلم از فیلمنامه و کارگردانی خوبی برخوردار است و وحید جلیلوند با دومین فیلمش نشان می دهد به سینما مسلط است و دیگر با خیال راحت می شود آثارش را پی گیری کرد و اصلا پی گیری کرد . ترکیب بازیگران فیلم جالب است . حضورهدیه تهرانی بعد از سالها دلبری می کند . فیلم البته از نظر موضوعی تازه است اما از نظر فرم همان پی گیری سینمای اصغر فرهادی است مستندنمایی با تعلیق هیچکاکی همراه با چالش اخلاقی و قضاوت و پایان باز است . فیلم بدیع نیست اما بشدت ماهرانه ساخته شده است . فیلمبرداری و قاب های فیلم نیز مثال زدنی است .

ماه گرفتگی(سید مسعود اطیابی ) / اصراری نیست دیده شود
فیلم روایت کمی معتدل تر قلاده های طلا (ابوالقاسم طالبی) از واقعه انتخابات 88 است . کماکان یک سوی جریان اجازه دارد روایت خودش را فیلم نماید و سوی دیگر اجازه ندارد. تا وقتی چنین است یک طرف ظالم به نظر می رسد و طرف دیگر مظلوم است. همیشه افکار عمومی به شکل ذاتی در همه واقعه ها طرف مظلوم ایستاده است و خب در چنین وضعیتی تکلیف فیلم ایدئولوژیکی به مانند ماه گرفتگی معلوم است.

انزوا (مرتضی علی عباس میرزایی ) / اصراری نیست دیده شود
فیلم ترکیب جالبی از سینمای خیابانی دهه هفتاد آمریکا و فیلم های خیابانی دهه پنحاه خودمان است. فیلم بشدت خودنماست. از شیوه روایت جامپ کاتی اش تا موسیقی پر طمطراقش همه موجب اذیت است. فیلمساز با اینکه قصه ای کلیشه ای و صدبار گفته شده را دوباره طرح می کند اما در بازی گرفتن از بازیگران مخصوصا خردسالش موفق بوده است. شیوه طراحی پایان فیلم ضربه ای مهلک به فیلم است.

مادری ( رقیه توکلی ) / اصراری نیست دیده شود
مادری از نظر فنی یکی از بی نقص ترین فیلم های جشنواره است و به نظر می رسد فیلم خوش ساختی است. اما چرا فیلم خوبی نیست؟ چون فیلم با اینکه شکل فیلمی قصه گو دارد از تعریف قصه عاجز است. فیلم در یزد می گذرد اما ربطی به یزد ندارد و همان داستان چالش ها و خیانت های زن و شوهری است. قصه کلیشه ای فیلم تقریبا در دقیقه 45 فیلم تمام می شود تا به یکباره سرو کله سرطان پیدا شود و فیلم چنددقیقه ای بیشتر جلو برود.

اطلاع رسانی از طریق ایمیل
به من اطلاع بده در صورت:
guest
لطفا نام حقیقی خود را وارد کنید
آدرس ایمیلتان را وارد کنید
اگر وبسایت دارید، آدرس آن را وارد کنید

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments

جست‌وجو

Generic selectors
فقط تطبیق کامل
جستجو در عناوین خبرها
جستجو در محتوای خبرها و گفتگوها
Post Type Selectors

ویدیو

در حال بارگذاری...

آخرین پست‌ها

سینمافا را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

0
Would love your thoughts, please comment.x