داستان دلیرانه دفاع

نقد فيلم «٢٣ نفر»

نقد فيلم «٢٣ نفر»

سینمافا- مژده غضنفری – ماجراي ٢٣ نفر يكي از جذاب ترين ماجراهاي جنگ ايران و عراق است. اينكه ٢٣ نفر از نوجوانان بسیجی اسير مي شوند تا امکانی برای حزب بعث و صدام حسين فراهم شود تا با رسانه اي كردن اين موضوع در جهت تبليغات منفي علیه ايران انقلابیِ آماده دفاع استفاده كنند و آن را تحقیر و حتی تخفیف دهند.

پایمردی نوجوانان برای خنثی کردن این اقدام یکی از صدها تلاش رزمندگان دفاع مقدس است و چون نگینی بر تاريخ معاصر می درخشد. اینکه اين ٢٣ نفر نهايتا با همكاري اسيري خوش قلب به نام «ملاصالح قاري» داستان را به نفع خود تمام می كنند بيشتر شبيه به معجزه مي ماند. از اين ماجرا هم كتاب منتشر شده و هم فيلم مستند و سينمايي بر اساس آن ساخته شده است كه كارگردان هر دو مهدي جعفري است. او طي سال هاي ١٣٨٤ تا ١٣٨٧ مجموعه مستند «٢٣ نفر» را بر اساس اين داستان واقعي كارگرداني كرد. فيلم سينمايي «٢٣ نفر» علاوه بر حضور در سی و هفتمین جشنواره ملی فیلم فجر در بخش جلوه گاه شرق سي و هفتمين جشنواره ي جهاني فجر هم حضور داشت. فيلم قرار است داستاني واقعي را از زمان جنگ ايران و عراق به تصوير کشد. داستانی دفاع مقدسی با طعم نوجوانانه از درون خاک دشمن بعثی در کنار صدام حسین!

مهدي جعفري در دومين اثر سينمايي خود با استفاده از تعداد زيادي نابازيگر نوجوان مسير سختي را پيموده است. فيلمساز به دلیل حضور کاراکترهای نوجوانش و مخاطبان احتمالی نوجوان فیلم، داستان ٢٣ نفر را به شكلي ساده و خطي روايت می كند. براي چنين آثاري بازي خوب بازيگران يكي از نكاتي است كه همواره بر تأثير فیلم مي افزايد و بسيار در تاثيرگذاري اثر حائز اهميت است اما واقعیت این است که نابازيگران فيلم آنچنان که باید موفق نبوده اند و از اين حيث فيلم چه در فیلمنامه و چه در اجرا بيشتر سبك و سياقي تلويزيوني دارد و به تله فيلم شبيه است. بارزترين ويژگي فيلم داستان جذاب و واقعي فيلم است. مخصوصا براي تماشاگري كه پيش تر در جریان داستان نبوده است اما فيلمساز در دراماتيزه كردن اين داستان چندان موفق عمل نکرده است. شايد بتوان گفت از نظر پرداخت مجموعه هاي مستند «٢٣ نفر» حرفه اي تر و جذاب تر بودند. مهدي جعفري تلاش كرده است با استفاده از لحني شوخ و شنگ، گاهي تماشاگر خود را بخنداند تا شايد در فروش هم موفق عمل نمايد. «٢٣ نفر» قرار نيست به سبك ديگر آثار موسسه ي اوج كه در زمره ي فيلم هاي جنگي با موضوع دفاع مقدس قرار دارند صحنه هاي عجيب و غريب از جنگ و انفجار و توپ و تانك به نمايش بگذارد بلکه تلاش دارد به بياني ساده قصه تعريف كند و در عين حال حرف هایی انسانی هم بزند، اما فيلم نياز به طراحي صحنه و لباس بهتر و حرفه اي تري در جهت پرداخت بهتر سينمايي و همچنين ارائه ي بازي بهتري از بازيگرانش دارد و همه چيز در فيلم آنقدر معمولي به نظر مي رسد كه فيلم هرگز از تله فیلمی تلويزيوني فراتر نمي رود. «٢٣ نفر» به سبك و سياق فيلم هاي اين چند سال سينماي جهان كه از اتفاقي واقعي ساخته شده است در پايان تصاويري مستند از واقعه ي اصلي را هم نشان مي دهد.

اطلاع رسانی از طریق ایمیل
به من اطلاع بده در صورت:
guest
لطفا نام حقیقی خود را وارد کنید
آدرس ایمیلتان را وارد کنید
اگر وبسایت دارید، آدرس آن را وارد کنید

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments

جست‌وجو

Generic selectors
فقط تطبیق کامل
جستجو در عناوین خبرها
جستجو در محتوای خبرها و گفتگوها
Post Type Selectors

ویدیو

در حال بارگذاری...

آخرین پست‌ها

سینمافا را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

0
Would love your thoughts, please comment.x