بررسی فیلم های خانه دیگری، ایتالیا ایتالیا، اِو و آزادی به قید شرط
سینمافا- مهدی غضنفری- بررسی فیلم های به نمایش در آمده در روز اول جشنواره فیلم فجر را پی می گیریم.
خانه دیگری (بهنوش صادقی ) / اصراری نیست دیده شود
فیلم را بدلیل آماده نبودن کارت و تصمیم دیر هنگام ورود کارت نا آماده ها ! با تاخیر دیدم اما واضح بود کارگردان فیلم دستش چه اندازه از داشتن قصه ای پر و پیمان خالی است . وقتی قصه ای وجود ندارد حضور بازیگران مطرحی چون گوهر خیراندیش ، پژمان بازغی ، لیلا زارع و ناصر هاشمی.. کمکی نمی کند و بازی های حتی حسی بازیگران فیلم مصنوعی به نظر می رسد .
ایتالیا ایتالیا (کاوه صباغ زاده ) / بدلیلی خوب است دیده شود
فیلم شروع بامزه ای دارد . ایده های آغازینش نیز جالب است . فیلم اول کارگردان است و مثل بسیار فیلم اولی ها انباشته از ایده های حتی بی ارتباط با هم است . تراژیک بودن پایانی عامل اخلال فرم فیلم است . فیلم برای شروع استراتژی دارد اما تا ابد می تواند ادامه یابد و پرواضح است استراتژی برای پایان وجود ندارد
اِو ( خانه ) / حتما دیده شود
اولین شگفتی جشنواره . رازی وجود دارد . فیلم به زبان ترکی با زیر نویس فارسی است . شکل فیلم به گونه ای است که انگاری پلان سکانسی طولانی است . کارگردانی و بازی ها عالی است . تغییر لحن پایانی خیلی مهم است و فیلم را فقط از اجرایی خوب به فیلمی خوب ارتقا می دهد
آزاد، به قید شرط (حسین شهابی ) / اصراری نیست دیده شود
سقوط آزاد کارگردان “روز روشن” . گروهی کاراکتر که شعار می دهند و شعور مخاطب را هدف گرفته اند . فیلم بیشتر اذیت می کند و موجب عصبانی شدن است اما جاهایی کمدی ناخواسته نیز می شود.