در نشست فیلم «قسم» مطرح شد؛

محسن تنابنده: قصه فیلم قسم کاملاً ایرانی است

محسن تنابنده: قصه فیلم قسم کاملاً ایرانی است

سینمافا- نشست پرسش و پاسخ فیلم سینمایی «قسم» به کارگردانی محسن تنابنده، دقایقی پیش با حضور عوامل، هنرمندان و اهالی رسانه در محل سالن اجتماعات پردیس سینمایی ملت برگزار شد.

محسن تنابنده کارگردان فیلم قسم در خصوص حفظ حس تعلیق در این فیلم گفت: ابتدا قرار بود فیلم به شکل و فرمت دیگری ساخته شود که اتوبوسی در کار نبود. اما حقیقتاً شکل و فرم پیشین برای من خیلی جذاب نبود. جاذبه ی موضوع سفر و فیلم های جاده ای به من این فضا را داد که فیلم را جذاب تر کردم. از این رو فیلمنامه اولیه را چندین بار بازسازی کردم و حالا از آنچه که ماحصل فیلمم شده است راضی تر هستم.

وی اقتباس فیلمنامه اش از هرگونه فیلم خارجی مشابه را تکذیب کرد و گفت: این قصه کاملاً ایرانی است و اصلاً نمی شود فیلمی در جهان با این مضمون باشد. ممکن است در بخشی از فیلمم صحنه های مشابه وجود داشته باشد، اما تمام فیلمنامه ساخته و پرداخته ذهن خودم است.

تنابنده هرگونه شباهت فیلمش با سریال پایتخت را شباهتی بسیار مضحک خواند و گفت: حتی یک درصد از ریتم فیلم قسم هم شبیه سریال پایتخت نیست. تنها شباهتش شاید حجم بالای بازیگران و آدم های حاضر در فیلم است؛ وگرنه نه در فیلمنامه و نه در شکل روایت هیچ شباهتی میان فیلم قسم و سریال پایتخت نیست. حتی میزانسن های کامیون در سریال پایتخت با میزانسن های اتوبوس در فیلم قسم هم فرق می کند.

تنابنده ادامه داد: فیلم من در مورد قصاص نیست، بلکه در مورد قسم خوردن است و می خواستم این مسئله را به چالش بکشم.

وی همچنین در خصوص مباحث قضایی فیلمش نیز تاکید کرد: من بالای 50 پرونده محرمانه قضایی را خواندم تا مبادا از این حیث فیلمم دارای مسئله ای نباشد. من به استناد گفته های چندین قاضی و چندین وکیل برجسته فیلمنامه ام را نوشتم. حتی جزییات مسئله قسم خوردن در دادگاه ها را کامل از افراد تراز بالای قضایی پرسیده ام. وقتی خانواده مقتول پدر و مادر ندارد و وقتی کسی که از او می ماند خواهرش است، خواهر امکان قسم خوردن دارد. بالا سر این فیلمنامه سه قاضی گردن کلفت مملکت نشسته است. اگر این فیلمنامه را خود من به تنهایی نوشته بودم حرفی نبود؛ اما وقتی چنین قاضی های مهم مملکتی به عنوان مشاور در کنار من بوده اند کاملاً به لحاظ مسائل قضایی فیلمنامه ام مطمئن هستم.

الهام غفوری در خصوص اینکه چگونه توانسته کارت تهیه کنندگی سینما دریافت کند گفت: کارت تهیه کنندگی را گرفتم اما شورای عالی تهیه کنندگان باید نامه ای به من می داد که دادن این نامه براساس امتیازاتی است که تهیه کنندگی من در تلویزیون باعث شد بسیاری از این امتیازات را داشته باشم. ما خیلی سعی کردیم که در تیتراژ هم اسمم من و هم اسم آقای شعبانی به عنوان تهیه کننده قرار بگیرد اما موفق نشدیم.

وی در واکنش به برخ شائبه ها در خصوص سرمایه گذاری موسسه اوج در این فیلم نیز افزود: ما ابتدا به پیشنهاد خود آقای تنابنده برای مشارکت موسسه اوج با آنها مذاکره کردیم چون میخواستیم برخی صحنه ها و موقعیت های فیلم را در دکوری بگیریم که هزینه های بالایی داشت و از این رو نیاز به اسپانسری آنها داشتیم. اما بعد از آنکه قرار شد لوکیشن ها در جاده و خیابان باشد و دیگر از صحنه های سوله ای استفاده نکنیم هزینه ها کمتر شد. از این رو پول اوج را پس دادیم و توانستیم فیلم را با بودجه خودمان بسازیم.

مهناز افشار بازیگر فیلم قسم در با بیان اینکه در این فیلم به معنی واقعی کلمه کار گروهی را تجربه کرده ام افزود: من بعد از فیلم آقای صفی یزدانیان و فیلم فریدون جیرانی قصد بازی در فیلم دیگری را نداشتم اما یک روز خود آقای محسن تنابنده فیلمنامه را به من داد و گفت نگاهی به آن بنداز. هنگام خواندن با تک تک کاراکترها همزادپنداری کردم. آنقدر این نقش را در درون خود حس کردم که بسیار برای بازی در این فیلم اشتیاق داشتم.

وی در خصوص نوع کارگردانی محسن تنابنده افزود:کارگردانی آقای تنابنده فوق العاده بود و خوشحالم که در فیلمی به کارگردانی ایشان بازی کردم. این اعتماد متقابل باعث ایجاد فیلمی درخشان شده است. شاید برخلاف نقش های طنزی که آقای محسن تنابنده آن ها را بازی کرده است، ایشان در کارگردانی بسیار بداخلاق هستند. وی فیلمنامه را مو به مو از ما می خواست.  سکانس داخل آب حال من را هم از لحاظ روحی و هم از لحاظ جسمی خراب کرد.

افشار در واکنش به سئوال برخی خبرنگاران مبنی بر سرمایه فیلم ها گفت: این خیلی خوب است که بحث سرمایه فیلم ها برای خبرنگاران حساسیت برانگیز باشد و دغدغه چنین چیزی وجود داشته باشد. اما آیا کسی هم از شما خبرنگاران پرسیده است که پول خبرگزاری شما از کجا آمده است؟ اگر پول خبرگزاری شما از راه درست آمده است که شکی نیست، اما به نظر من این دغدغه نه فقط در سرمایه گذاری های سینما، که در تمام سرمایه گذاری های رسانه ای و فرهنگی باید وجود داشته باشد.

تورج اصلانی مدیر تصویربردای فیلم قسم در خصوص نوع تصویربرداری در آب که در این فیلم استفاده شده بود گفت: ما در فیلم چندین لوکیشن بسیار محدود داشتیم. پیش از آغاز فیلمبرداری با آقای محسن تنابنده صحبتی که کردیم پیشنهاد استفاده از کروماکی (پرده سبز) را مطرح کردیم. چون در لوکیشن واقعی این کار بسیار سخت می شد؛ اما در مجموع بخشی از فیلم در پرده سبز و بخشی در فضای واقعی است. آن حوضچه ای که اتوبوس در آن می افتد وجود نداشت و ما خودمان آن را خودمان ساختیم. تیم فوق العاده ای برای فیلمبرداری در اختیار داشتیم که توانستیم این صحنه ی بخصوص را به این گونه که دیدید بگیریم.

مهدی ابراهیم زاده صدابردار فیلم قسم در خصوص سختی های صدابرداری در اتوبوس گفت: همه می دانند که صدابرداری در این مکان با توجه به این حجم از بازیگران کاری بسیار سخت است و از این رو سعی کردیم بسیاری از صداها را مجدداً در استودیو بازسازی کنیم.

خشایار موحدیان  تدوینگر فیلم قسم هم با بیان اینکه یکی از سخت ترین تدوین هایش را برای فیلم قسم انجام داده است گفت: من در هر پلان بالای ده بازیگر داشتم و همین کار من را برای تدوین بسیار سخت می کرد، اما خدا را شکر که در نهایت ماحصل فیلم همانی شد که هم عوامل و هم مخاطبان از آن راضی هستند.

اطلاع رسانی از طریق ایمیل
به من اطلاع بده در صورت:
guest
لطفا نام حقیقی خود را وارد کنید
آدرس ایمیلتان را وارد کنید
اگر وبسایت دارید، آدرس آن را وارد کنید

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments

جست‌وجو

Generic selectors
فقط تطبیق کامل
جستجو در عناوین خبرها
جستجو در محتوای خبرها و گفتگوها
Post Type Selectors

ویدیو

در حال بارگذاری...

آخرین پست‌ها

سینمافا را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

0
Would love your thoughts, please comment.x