داوران تحت تاثیر رسانه‌ها نخواهند بود

نشست خبری جشنواره فیلم فجر برگزار شد/ داروغه‌زاده: قوه قضاییه فیلم‌های مشکوک را به ما معرفی کند

نشست خبری جشنواره فیلم فجر برگزار شد/ داروغه‌زاده: قوه قضاییه فیلم‌های مشکوک را به ما معرفی کند

سینمافا- نشست خبری سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر  با حضور ابراهیم داروغه‌زاده دبیر جشنواره و مسعود نجفی مدیر روابط عمومی در پردیس سینمایی ملت برگزار شد.

به گزارش سینمافا،‌ داروغه زاده گفت: بیست و دو فیلم برای سودای سیمرغ، ده فیلم برای بخش نگاه نو و سه فیلم در بخش انیمیشن انتخاب شده‌اند و سیمرغ جداگانه‌ای به فیلم‌های کوتاه و مستند اختصاص داده‌ایم.

وی همچنین در پاسخ به سوالی درباره داوری آثار گفت: جشنواره فجر رئیس هیات داوران ندارد و کسی حرف آخر نمی‌زند. رای هیات داوران به‌صورت اجتماعی است و اگر در مورد ویژه‌ای نتوانند به اجماع نظر برسند به نظر اکثریت توجه می‌کنند.

دبیر جشنواره فجر درباره زودتر دیده شدن فیلم‌ها توسط داوران گفت: همیشه نمایش فیلم‌ها برای داوران زودتر آغاز می‌شود تا آراء دقیق را اعلام کنند. این موضوع تفاوتی با سال‌های گذشته نداشته است‌.

داروغه زاده همچنین درباره درباره بحث حضور ابوالحسن داودی در هیات داوران بیان کرد: زمانی که با آقای داوودی صحبت کردیم پنج نفر از هیات داوران انتخاب شده بود. او پیشنهادی برای هیات داوران به ما ارایه کرد که ما این مساله را قبول نکردیم.

وی افزود: تلاش بر است که برای داوری از بهترین ترکیب بهره ببریم که با هم گفت و گو کنند انتخاب کنیم. هیات انتخاب این دوره هم چنین بودند.

دبیر جشنواره فیلم فجر در پاسخ به سوالی درباره احتمال تاثیر تیترهای رسانه‌ها بر آراء‌ داوران گفت: تیترهای رسانه‌ها، تاثیری در نگاه داوران ندارند. آن‌ها شخصیت‌های معتبری هستند و دیدگاه خودشان را درباره سینما دارند. هیات داوران ترکیبی از سینماگران است و هیچ نهادی مانند صداوسیما سهمی از ما برای داوری نخواسته است. همچنین شاهد حضور یک منتقد در ترکیب داوران هستیم.

داروغه زاده با اشاره به چهلمین سال انقلاب اسلامی تاکید کرد: نمایش فیلم‌ها در شهرستان‌ها را داریم که حقوق پخش آن به تهیه‌کنندگان پرداخت می شود. همچنین یک مراسم مهمانی به مناسبت چهلمین سال انقلاب داریم که شاهد حضور همه هنرمندانی که موفق به کسب سیمرغ در سال‌های گذشته شده‌اند، خواهیم بود.

وی افزود:  پرداخت سهم تهیه کنندگان برعهده سازمان سینمایی است و هیچ مبلغی توسط استاندارها پرداخت نمی‌شود. در واقع توافقی است که از طریق خانه سینما و سازمان سینمایی صورت می‌گیرد. از همین رو چیزی حدود یک میلیارد و ششصد میلیون تومان به این موضوع اختصاص پیدا می‌کند.

دبیر جشنواره درباره‌ احتمال نمایش «آشغال‌های دوست داشتنی» برای اهالی رسانه در جشنواره عنوان کرد: این فیلم پروانه نمایش دارد ولی طبق قوانین جشنواره امکان حضور آن در جشنواره نبوده است. امیدواریم به زودی مشکل اکران آن حل و شرایط اکران آن فراهم شود.

وی درباره اینکه قرار بود سه فیلم از بخش نگاه نو به سودای سیمرغ راه پیدا کند هم گفت: در فرم فراخوان تعدادی برای این موضوع مشخص نکردیم. این تعداد فیلم‌های اول که در بخش سودای سیمرغ می‌توانند راه پیدا کند، بستگی به تشخیص هیات انتخاب داشت که امسال دو فیلم را انتخاب کردند.

داروغه‌زاده افزود: تعدادی از فیلم‌ها را به عنوان رزرو معرفی کرده‌ایم که آن‌ها برای حضور در بخش خارج از مسابقه باید درخواست بدهند ولی فیلمسازان تمایل در بخش مسابقه حضور داشته باشند.

دبیر جشنواره فیلم فجر همچنین درباره ورود سرمایه‌های مشکوک به سینما گفت: از قوه قضاییه درخواست داریم که اگر پرونده‌ای سرمایه‌گذاری مشکوک افراد در سینما در اختیار دارند، آن را به دبیرخانه ارایه دهد تا فیلم هایی که از این نظر مشکوک هستند را از جشنواره حذف کنیم.

داروغه زاده همچنین درباره امکان انتشار فیلم‌های متقاضی حضور در جشنواره گفت: همه کسانی که درخواست حضور داشته‌اند می‌توانند اعلام کنند که شرکت کرده‌اند و انتخاب نشده اند. ولی ترجیح می‌دهیم خودمان اعلام نکنیم. چرا که ممکن است به لحاظ تبلیغات و اکران آسیب ببینند. هیچ جای دنیا هیات انتخاب وجود ندارد. خیلی از جشنواره‌های دنیا نماینده می‌فرستند و در زمان تدوین، فیلم‌ها را می‌بینند. هدف از برگزاری جشنواره فجر، تشویق سینماگران و بهتر دیده شدن آثارشان است و نباید کاری خلاف این انجام دهیم.

داروغه‌زاده درباره انتخاب مکان برگزاری مراسم افتتاحیه هم گفت: پردیس تئاتر تهران بسیار خوب و با امکانات است و چه ایرادی دارد که این جشن در جنوب شهر برگزار شود؟ انقلاب هم از محله‌های پایین شکل گرفته است. در چهلمین سال انقلاب از این مکان استفاده کردیم تا از بالاشهرنشینی دور شویم.  ما مهمترین جشنواره سینمایی را در ایام دهه فجر برگزار می‌کنیم و به دنبال حضور مردم هم هستیم. نمایش فیلم در شهرستان‌ها هم در همین راستا است.

دبیر جشنواره فیلم فجر درباره بی ثباتی آیین‌نامه جشنواره در دوره‌های مختلف هم بیان کرد: تغییرات جشنواره فیلم فجر به دلیل میزان اهمیتش است. جشنواره فیلم فجر توسط وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی به نمایندگی از دولت برگذار می‌شود و هر دولتی نظر خودش را دارد. تنها بخش سودای سیمرغ در طول دوره‌های مختلف، تغییر کم‌تری به خود دیده است. ضمن آن‌که برخی از تغییرات اجتناب ناپذیر است. مانند اینکه پروانه ساخت نباید ملاک فیلم‌های اول باشد چراکه بعضی از این فیلم‌ها پروانه ویدیویی دارند. بعضی از تغییرات هم به مرور زمان به دلیل پویایی سینما ایجاد می‌شود. البته امیدواریم فجر به مرور دارای ثبات بیشتری شود.

ابراهیم داروغه زاده همچنین درباره بحث ابتذال در سینمای ایران گفت: به عنوان یک مسئول نمی‌توانم سراسر سینمای ایران را مبتذل بدانم. امسال سی فیلم سینمایی در جشنواره داریم که جزو بهترین ها هستند و در تعریف آثار مبتذل نمی‌گنجد. سینما برگرفته از جامعه است و سینماگر در جامعه زندگی می‌کند. شاید شرایط روحی جامعه باعث استقبال از آثار کمدی شده است. ولی فیلم‌های اجتماعی و سیاسی خوبی ساخته می‌شود که در همین جشنواره نمونه‌هایی از آن حضور دارند.

رونمایی از پوسترهای بزرگداشت‌ها از دیگر بخش‌های این نشست بود.

اطلاع رسانی از طریق ایمیل
به من اطلاع بده در صورت:
guest
لطفا نام حقیقی خود را وارد کنید
آدرس ایمیلتان را وارد کنید
اگر وبسایت دارید، آدرس آن را وارد کنید

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments

جست‌وجو

Generic selectors
فقط تطبیق کامل
جستجو در عناوین خبرها
جستجو در محتوای خبرها و گفتگوها
Post Type Selectors

ویدیو

در حال بارگذاری...

آخرین پست‌ها

سینمافا را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

0
Would love your thoughts, please comment.x