گفت‌وگو با هنرمندی که برای کودکان زلزله‌زده نمایش اجرا می‌کند؛

هادی لایقی: ما وظیفه داریم در همه جای ایران برای کودکان، کار فرهنگی انجام بدهیم

هادی لایقی: ما وظیفه داریم در همه جای ایران برای کودکان، کار فرهنگی انجام بدهیم

سینمافا- هادی لایقی را در حاشیۀ بیست و پنجمین جشنوارۀ کودک و نوجوان همدان به کناری کشیدیم و از او درباره‌ی فعالیت‌هایش در مناطق زلزله زده پرسیدیم. در ادامه گفت و گوی سینمافا با این هنرمند را می‌خوانید.

لطفاً مختصری از فعالیّت هایی که در این سال‌ها داشتید را برای آشنایی بیشتر مخاطبین ما بفرمایید.

بنده از سال هزار و سیصد و هشتاد و پنج در زمینۀ تئاتر فعالیّت داشتم. دانش آموختۀ بازیگری هستم و لیسانس کارگردانی دارم. از زمان شروع فعّالیتم با اساتیدی چون آقایان صادق عاشورپور، حسین صفی، محمد جواد کبودرآهنگی، استاد محمد استاد محّمد و آقای اصغر همّت فعّالیت کرده و از آنها آموخته ام. اجراهای متعددی هم در زمینۀ بزرگسال و کودک انجام داده ام.

 

آقای لایقی، گرچه هنر و کیفیت فعالیّت های هنری قابل بحث است ولی دلیل اصلی این گفتگو بر سر اتفاقات زلزلۀ سرپل ذهاب و فعالیّت های عام المنفعۀ شما در این شهرستان است. لطفا دربارۀ علل کارهایی که در سرپل ذهاب انجام می‌دهید صحبت کنید.

ما وقتی که دیدیم چه اتفاقی در سرپل ذهاب افتاده است، در قالب کمیته های امداد فرهنگی از طرف کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان همدان و سراسر کشور و به صورت تیم های چند نفره اعزام شدیم. در بحث هدیۀ کتاب و اجرای نمایش های عروسکی دو یا سه نفره برای بچّه ها در حد امکاناتی که در آن شرایط می شد اجرا رفت، فعالیت داشتیم.
کودکان در آن‌جا بعد از خوراک و پوشاک و سرپناه نیاز به یک روحیه داشتند تا بتوانند از آن استرسی که یکدفعه به آن دچار شده بودند کم کنند. بعد از آن ما کمپینی تشکیل دادیم به اسم «کمپین لبخند سازان» که در آن فعالیّت های فرهنگی، هنری را به قصد نشاندن لبخند به روی لبان کودکان و نوجوانان اجرا می‌کنیم. البته این تیم، یک تیم سی تا چهل نفره است و در شاخه ها و موقعیت ها و جایگاه های مختلف و کمیته های مختلف در حال فعالیت است.‌‌
در این کمپین که کاملاً به صورت خودجوش تشکیل شده است، حدود شش یا هفت سفر به ثلاث باباجانی، شیخ صالح، سرپل ذهاب و روستاهای اطراف آن داشته ایم. هم کار تئاتر انجام داده ایم، هم قصّه گویی داشتیم و هم خوانش درست کتاب برای کودکان. بازی های محلّی، بازی های گروهی انجام می‌دهیم و هدایایی را که مردم به ما سپرده بودند را تحویل کودکان و نوجوانان آنجا دادیم.

 

بازخورد کودکان و نوجوانان در این شهرها و روستاها چطور بود و آیا این فعالیت ها تأثیری بر کودکان و نوجوانان آن منطقه داشته است؟

آن‌جا کیفیت کار در مقایسه با یک اجرای عمومی در شرایط عادی آن‌چنان مهم نیست چون کودکان و نوجوانانی آن منطقه تنها به «حضور شما» امید دارند. امید به تیم هنری که می خواهند یک ساعت با آن شاد باشند. مهم نیست یک برند در سینما و تئاتر باشی یا یک تازه کار. فقط می خواهند در کنارشان باشی چون تنها هستند.
در این شرایط سخت زندگی که نه سقفی بالای سرشان است، نه یک مکان فرهنگ یا ورزشی و تفریحی دارند، استقبال کودکان از این فعّالیّت ها بسیار در خور توجه است. البته نمایش های ما صرفاً نمایش شاد نیست. بلکه مباحث آموزشی مثل بحران آب، همدلی و دوستی، توجّه به محیط زیست را هم مد نظر داریم.
من می‌توانم فیلم‌هایی را در اختیار شما بگذارم که وقتی بازیگران ما از سالن خارج می شدند، کودکان آنها را رها نمی کردند. کاغذهایی با خودشان می آوردند و از بازیگران می خواستند آنها را امضا کنند. ما می گفتیم که کسی نیستیم که بخواهیم امضا بدهیم. ولی کودکان دوست داشتند از بچّه های ما یک یادگاری داشته باشند. نه به صورت کادو و اسباب بازی بلکه فقط دوست داشتند نشانی از آن تیم داشته باشند. من واقعاً دوست دارم که فعالیت هایمان در آنجا خیلی بیشتر باشد امّا این کمپین یک کمپین مردمی است و بودجه‌ی کافی برای این‌که بتواند ماهیانه حداقل یک اجرا در آن‌جا داشته باشد را ندارد. اگر در توانمان بود و بضاعت مالی داشتیم، نه تنها استان کرمانشاه که به تمام نقاط حادثه خیز و محروم می رفتیم. ما وظیفه داریم در همه جای ایران برای کودکان کار فرهنگی انجام بدهیم.

اطلاع رسانی از طریق ایمیل
به من اطلاع بده در صورت:
guest
لطفا نام حقیقی خود را وارد کنید
آدرس ایمیلتان را وارد کنید
اگر وبسایت دارید، آدرس آن را وارد کنید

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments

جست‌وجو

Generic selectors
فقط تطبیق کامل
جستجو در عناوین خبرها
جستجو در محتوای خبرها و گفتگوها
Post Type Selectors

ویدیو

در حال بارگذاری...

آخرین پست‌ها

سینمافا را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

0
Would love your thoughts, please comment.x