در گفت و گو با سینمافا

ابراهیم داروغه زاده، دبیر جشنواره فیلم فجر: خط قرمزهای ممیزی دست مدیران وقت نیست

ابراهیم داروغه زاده، دبیر جشنواره فیلم فجر: خط قرمزهای ممیزی دست مدیران وقت نیست

سینمافا- ابراهیم داروغه زاده، دبیر جشنواره فیلم فجر که در پردیس ملت حضور داشت، از غرفه سینمافا هم بازدید کرد.
با او درباره سیاست‌های جشنواره فجر در دوره پیشرو صحبت کردیم.

 

– آیا تاریخ جشنواره فجر امسال تغییری می‌کند یا در همان تاریخ سابق برگزار می‌شود؟

تاریخ جشنواره مثل همیشه در ایام دهه فجر است.

 

– با توجه به اینکه در آستانه تغییر در مدیریت سازمان هستیم، آیا این مهم، تاثیری بر روند برگزاری جشنواره فجر خواهد گذاشت یا اینکه سیاست‌های قبلی را پی‌گیری خواهید کرد؟

سیاست‌ها هم اینگونه نیست که هر سال تغییر کند. سیاست‌های فرهنگی بلند مدت است و ما هم بر اساس سیاست‌های سازمان سینمایی که از قبل مشخص و ابلاغ شده، جشنواره‌ها و برنامه‌ها را تا پایان دولت به همان شکل برگزار می‌کنیم.

 

– در فیلم‌های کوتاه مضامینی مطرح می‌شود که کمتر در فیلم‌های بلند می‌بینیم. این در حالیست که فیلم‌هایی هم در این جشنواره رد شده که نشان می‌دهد دغدغه‌های فیلمسازان فراتر از ممیزی‌های موجود است. قرار نیست خط قرمزها برای فیلم‌های جشنواره فجر، بازبینی شود؟

خط قرمزها توسط آیین نامه‌های دولتی که سال‌هاست تدوین و ابلاغ شده، وجود دارند. این به اعمال سلیقه و تغییر مدیران، مربوط نیست. باید ببینیم هر فیلمی قرار است برای چه مخاطبی به نمایش دربیاید و بر اساس آن، تصمیم بگیریم. مثلا فیلم‌های کوتاهی که قرار است برای جشنواره‌ای مجوز بگیرند با فیلم‌های بلندی که برای اکران عمومی هستند، متفاوت خواهد بود. ضمن اینکه ما بحث رده بندی سنی را هم داریم. مشکلی تا کنون نداشته‌ایم و تقریبا تمام فیلم‌هایی که مورد تایید دبیر جشنواره بودند، مجوز نمایش هم گرفتند.

 

– با توجه به اینکه شاید بیان برخی مضامین در قالب کمدی، با حسیاست کمتری مواجه شود، قصد ندارید تعداد فیلم‌های کمدی‌ جشنواره را افزایش دهید؟

مبنای انتخاب فیلم برای جشنواره‌ها، کیفیت هنری و فنی و جذابیت‌های آنها و همین‌طور مضمون است. این ربطی به کمدی بودن یا نبودن آن ندارد. هر فیلمی که کیفیت لازم را داشته باشد، اگر کمدی هم باشند منعی برای نمایش‌شان در جشنواره وجود ندارد. ضمن اینکه شرایط جشنواره کمی با اکران عمومی متفاوت است. در اکران، جلب رضایت مخاطب مهم است ولی در جشنواره علاوه بر جلب نظر مخاطب، باید از کیفیت خوب هنری هم برخوردار باشند.

اطلاع رسانی از طریق ایمیل
به من اطلاع بده در صورت:
guest
لطفا نام حقیقی خود را وارد کنید
آدرس ایمیلتان را وارد کنید
اگر وبسایت دارید، آدرس آن را وارد کنید

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments

جست‌وجو

Generic selectors
فقط تطبیق کامل
جستجو در عناوین خبرها
جستجو در محتوای خبرها و گفتگوها
Post Type Selectors

ویدیو

در حال بارگذاری...

آخرین پست‌ها

سینمافا را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

0
Would love your thoughts, please comment.x