پیشبینی رشته به رشته‌ی اسکار 2017 در سینمافا

مرا با نام «برنده اسکار» صدا بزن

مرا با نام «برنده اسکار» صدا بزن

سینمافا- پیام خدابنده‌لو- داستان طولانی فیلم‌های سال 2017 به پایان راه نزدیک می‌شود و یکشنبه شب، سوم مارس، با برگزاری اسکار، سرانجام آن مشخص خواهد شد.

در این مطلب، بیست بخش مراسم اسکار را بررسی و پیشبینی کرده‌ایم.

بهترین فیلم
چند ماه پیش، از هفت فیلم به عنوان مدعیان تصاحب اسکار یاد می‌شد که تقریبا شانسی برابر داشتند. بر خلاف اکثر سال‌ها که از همان ابتدا دو یا سه فیلم، خود را از بقیه جدا می‌کنند. به نظر می‌رسید امسال شاهد رقابت پیچیده‌ای باشیم. اما رفته رفته، فیلم‌های مدعی از کورس رقابت جا ماندند و رقابت به دو قطبی «شکل آب» و «سه بیلبورد خارج از ابینگ، میزوری» بدل شد که جوایزِ پیش از اسکار را میان خود تقسیم کردند. مسائل حاشیه‌ای هم به کمپین‌های هر دو فیلم کمک کرد.
بعد از دو فیلمساز مکزیکی (کوارون و ایناریتو) که در سال‌های قبل برنده اسکار شدند، خیلی‌ها چشم انتظارِ ضلع سوم بودند تا مثلث‌شان کامل شود. گیرمو دل‌تورو وقتی شیر طلای ونیز را گرفت، گزینه‌ای ایده‌آل بود. خصوصا حالا که ترامپ با مهاجران مکزیکی مشکل دارد.
اما امسال ترامپ تنها سوژه‌ی آکادمی نیست و مسائل مربوط به تجاوز چند چهره سرشناس هالیوود، به بحث داغی تبدیل شده. بخش مهمی از موضوع «سه بیلبورد» هم درباره‌ی تجاوز است و این بسیاری از رای‌دهندگان را ترغیب کرده که به فیلم مک‌دونا رای دهند.
هر چند پیشبینی بسیار دشوار است، اما با توجه به اینکه دو اتحادیه تعیین کننده‌ی کارگردانان و تهیه کنندگان به «شکل آب» رای داده‌اند و همین‌طور کسب سیزده نامزدی، می‌توان فیلم دل‌تورو را شانس نخست دانست.

پیشبینی برنده: شکل آب «45 درصد» / سه بیلبورد خارج از ابینگ، میزوری «40 درصد» / برو بیرون «5 درصد» / لیدی برد «3 درصد» / دانکرک «2 درصد» / مرا با نام خودت صدا بزن «2 درصد» / نخ خیال «1 درصد» / تاریک‌ترین ساعات «1 درصد» / پست «1 درصد»

بهترین کارگردان
همان‌طور که در بخش «بهترین فیلم» هم گفتیم، گیرمو دل‌توروی مکزیکی به دلایل مختلف سیاسی و غیر سیاسی، چهره جذابی برای اسکار امسال است و در بخش کارگردانی، کاملا خود را از بقیه جدا کرده.
اسکار هر چقدر در رشته‌ی بهترین فیلم، روی به آثار مستقل و کم هزینه مثل «مهتاب» و «اسپات لایت» آورده، جایزه کارگردانی را کماکان برای فیلم‌های نسبتا پر هزینه، نگه داشته. «شکل آب» سیزده نامزدی دارد و به نظر اعضای آکادمی، دل‌تورو از پس همه چیز برآمده.
شاید تا چند هفته قبل، کریستوفر نولان رقیب بالقوه‌ای برای او بود ولی با کسب جایزه کارگردانی گلدن گلوب، انجمن منتقدان، اتحادیه کارگردانان و بفتا، باید پیروزی دل‌تورو را قطعی دانست.

پیشبینی برنده: گیرمو دل‌تورو (شکل آب) «85 درصد» / کریستوفر نولان (دانکرک) «10 درصد» / گرتا گرویک (لیدی برد) «3 درصد» / جوردن پیل (برو بیرون) «1 درصد» / پل توماس اندرسون (نخ خیال) «1 درصد»

بهترین بازیگر زن اصلی
برای دومین سال متوالی، شاهد ترافیک سنگین بازی‌های درخشان زنان بودیم تا جسیکا چستین، اما استون و جودی دنچ، حتی نامزد هم نشوند.
زمان برگزاری فستیوال تورنتو و ونیز، از فرانسیس مک‌دورماند، سالی هاوکینز و سیرشا رونان به عنوان سه مدعی اصلی این جایزه یاد می‌شد. اما مک‌دورماند تمام رقابت‌ها را برد و حتی در مراسم بفتا، دو رقیب بریتانیایی‌اش را شکست داد تا خیالش بابت تصاحب دومین اسکارش، راحت باشد.

پیشبینی برنده: فرانسیس مک‌دورماند (سه بیلبورد خارج از ابینگ، میزوری) «85 درصد» / سیرشا رونان (لیدی برد) «10 درصد» / سالی هاوکینز (شکل آب) «3 درصد» / مارگو رابی (من، تونیا) «1 درصد) / مریل استریپ (پست) «1 درصد»

بهترین بازیگر مرد اصلی
این بخشی بود که برنده‌اش یک سال قبل هم معلوم بود! گری اولدمن پر سابقه در نقش چرچیل افسانه‌ای با آن گریم سنگین، چیزی نبود که اعضای آکادمی بتوانند از آن عبور کنند. رونمایی از «تاریک‌ترین ساعات» در جشنواره‌های تلوراید، اندک شک‌ها را هم از بین برد و حتی آخرین بازی عمر دنیل دی لوییس هم نتوانست بر آن سایه‌ای بیاندازد.
اولدمن هم مثل مک‌دورماند، هر چهار جایزه بزرگ قبل از اسکار را برد و حالا باید خودش را برای نطق پیروزی آماده کند.

پیشبینی برنده: گری اولدمن (تاریک‌ترین ساعات) «90 درصد» / تیموتی چالمت (مرا با نام خودت صدا بزن) «5 درصد» / دنیل دی لوییس (نخ خیال) «3 درصد» / دنیل کالویا (برو بیرون) «1 درصد» / دنزل واشنگتن (رومان جی اسرائیل) «1 درصد»

بهترین بازیگر زن مکمل
لری مت‌کالف تا قبل از مراسم گلدن گلوب، شانس نخست این بخش بود تا سازندگان «لیدی برد» حداقل از یک اسکار مطمئن باشند. او بیست و شش جایزه از منتقدان ایالت‌های مختلف گرفت. اما درست در جوایز مهم، رقابت را به آلیسون جنی «من، تونیا» واگذار کرد و حالا دیگر بعید است شانسی داشته باشد.
با این حال این نکته که «لیدی برد»‌ در میان زنان رای دهنده‌ی آکادمی محبوبیت بالایی داشته و حتی ناتالی پورتمن در گلدن گلوب، نسبت به نامزد نشدن کارگردانش، انتقاد کرد، احتمال کمی را برای پیروزی مت‌کالف باقی گذاشته تا تنها فیلم ساخته‌‌ی یک زن، دست خالی اسکار را ترک نکند.

پیشبینی برنده: آلیسون جنی (من، تونیا) «75 درصد» / لری مت‌کالف (لیدی برد) «20 درصد» / مری جی بلایژ (لجنزار) «3 درصد» / اکتاویا اسپنسر (شکل آب) «1 درصد» / لسلی منویل (نخ خیال) «1 درصد»

بهترین بازیگر مرد مکمل
خیلی‌ها می‌گفتند ویلیام دفو بعد از دهه‌ها بازیگری، بالاخره امسال اسکارش را می‌گیرد و فیلم مستقل «پروژه فلوریدا» هم با واکنش فوق العاده‌ی منتقدان مواجه شده بود. اما نه فیلم توانست نظر رای دهندگان را به خودش جلب کند و نه دفو دیگر امیدی به اسکار دارد.
سم رکول با «سه بیلبورد خارج از ابینگ میزوری» نظر رای دهندگان جشن‌های بزرگ را به خودش جلب کرد و چالش چندان بزرگی برای کسب اسکار ندارد. هر چند قطعا هنوز هم دل بخشی از رای دهندگان، با دفوی پا به سن گذاشته است.
نکته‌ی جالب اینکه هر چهار مراسم مهم بر سر چهار جایزه‌ی بازیگری به اشتراک نظر رسیدند و در صورتی که این اتفاق در اسکار هم تکرار شود، چهار برنده‌ی «بیگ فایو» خواهیم داشت.

پیشبینی برنده: سم رکول (سه بیلبورد خارج از ابینگ، میزوری)‌ «80 درصد» / ویلیام دفو (پروژه فلوریدا) «15 درصد» / کریستوفر پلامر (همه پول‌های دنیا) «3 درصد» / ریچارد جنکینز (شکل آب) «1 درصد» / وودی هریسون (سه بیلبورد) «1 درصد»

بهترین فیلمنامه اوریجینال
این بخش شاید کم‌تر از بقیه، تکلیفش روشن باشد! به این دلیل که «برو بیرون» و «سه بیلبورد خارج از ابینگ، میزوری» جوایز را بین خود تقسیم کرده‌اند و در عین حال «لیدی برد» هم به دلایل مختلف، بدون شانس نیست.
انتقادات سینماگران به نامزد نشدن گرتا گرویگ در گلدن گلوب، باعث شد او در اسکار کاندیدای کارگردانی شود. گرویگ همزمان در رشته‌ی فیلمنامه هم نامزد شده و ساده نیست که در هیچ‌کدام جایزه نگیرد.
سه بیلبورد جوایز فیلمنامه گلدن گلوب و بفتا را برده و «برو بیرون» هم انتخاب منتقدان و اتحادیه فیلمنامه‌نویسان را. هر چند سه بیلبورد به دلایل قوانین خاص انجمن فیلمنامه نویسان، اصلا امکان رقابت در این بخش را نداشت.
آن‌چه مسلم است اینکه «سه بیلبورد» مدعی اسکار بهترین فیلم هم هست و قاعدتا باید فیلمنامه را بگیرد، ولی مک‌دونا بر خلاف گرویگ و پیل، نامزد کارگردانی نیست.

پیشبینی برنده: سه بیلبورد خارج از ابینگ، میزوری «50 درصد» / برو بیرون «30 درصد» / لیدی برد «15 درصد» / شکل آب «3 درصد» / بیماری بزرگ «2 درصد»

بهترین فیلمنامه اقتباسی
امسال تقریبا همه فیلم‌های مدعی، فیلمنامه اوریجینال داشتند و در عوض «مرا با نام خودت صدا بزن» در بخش اقتباسی بدون رقیب بود. جیمز ایووری نود ساله، می‌رود به مسن‌ترین برنده‌ی اسکار تاریخ بدل شود و جوایز بفتا، اتحادیه فیلمنامه‌نویسان و انتخاب منتقدان را هم برده است.
تنها پوئن منفی، نامزد نشدن این فیلمنامه در گلدن گلوب بود، در حالی که یک اثر اقتباسی (بازی مالی) در آن مراسم که فیلمنامه‌های اقتباسی و اوریجینال را با هم بررسی می‌کند، نامزد شده بود.

پیشبینی برنده: مرا با نام خودت صدا بزن «80 درصد» / بازی مالی «15 درصد» / لجنزار «3 درصد»‌ / هنرمند فاجعه «1 درصد» / لوگان «1 درصد»

بهترین فیلم انیمیشن
قطعی‌ترین برنده‌ی شب! «کوکو» تمام جوایز مهم شامل گلدن گلوب، بفتا، منتقدان، آنی و اتحادیه‌های مختلف را گرفته و نمرات و فروشش هم با بقیه قابل مقایسه نیست. محصول دیزنی و پیکسار هم هست که در ده سال گذشته، نُه بار برنده‌ی این جایزه شده‌اند!
چالش سازندگان این فیلم بردن دومین اسکار برای آواز است، مگر نه تکلیف جایزه‌ی انیمیشن که روشن است!

پیشبینی برنده: کوکو «95 درصد» / نان آور «2 درصد» / عشق وینست «2 درصد» / بچه رئیس «نیم درصد» / فردیناند «نیم درصد»

بهترین فیلم خارجی زبان
مثل سال گذشته که «او» پل ورهوفن، جوایز اولیه را گرفت ولی نامزد اسکار نشد، امسال هم «محو شدگی» فاتح آکین، علیرغم تصاحب گلدن گلوب و انتخاب منتقدان، در جمع کاندیداهای اسکار قرار نگرفت. بفتا هم که نامزدهایش عمدتا مربوط به سال قبل اسکار بودند (از جمله فروشنده‌ی فرهادی) تا چندان برنده‌ی این بخش قابل حدس نباشد.
در عین حال «یک زن شگفت‌انگیز» به خاطر پرداختن به مشکلات ترنسکشوال‌ها، نمره‌ی بسیار بالای منتقدان و کسب جایزه از جشنواره برلین، بیشترین شانس را دارد. اما «مربع» که نخ طلای کن را گرفت و حتی «بدون عشق» هم رقبای دست و پا بسته‌ای نیستند.

پیشبینی برنده: یک زن شگفت‌انگیز (شیلی) «50 درصد» / مربع (سوئد) «35 درصد» / بدون عشق (روسیه) «10 درصد» / درباره جسم و روح (مجارستان) «4 درصد» / توهین (لبنان) «1 درصد»

بهترین فیلمبرداری
راجر دیکینز امسال با «بلید رانر 2049» برای چهاردهمین بار نامزد اسکار شده، ولی تا کنون جایزه نگرفته. همین برای اطمینان از پیروزی‌اش کافی نیست؟ اضافه کنید به این، چهارمین نامزدی فیلمبرداریِ فیلم‌های دنی ویلنوو را طی پنج سال اخیر که توسط دیکینز برای «بلید رانر 2049» به دست آمده است.
دیکینز جوایز بفتا، انتخاب منتقدان و انجمن فیلمبرداری را گرفته و دیگر خیلی بعید است اعضا باز هم اسکار را از او دریغ کنند، حتی اگر یک زن برای اولین بار در تاریخ، نامزد این رشته شده باشد.

پیشبینی برنده: بلیدرانر «85 درصد» / دانکرک «8 درصد» / شکل آب «4 درصد» / لجنزار «2 درصد» / تاریک‌ترین ساعات «1 درصد»

بهترین تدوین
در کنار فیلمنامه اوریجینال، تدوین هم غیر قابل پیشبینی شده. اولین جایزه‌ی تعیین کننده را جوایز منتقدان به طور مشترک به «دانکرک» و «بیبی درایور» داد. در حالی که رقابت دو فیلم، فشرده به نظر می‌رسید، اتحادیه تدوینگران که جوایزش را به درام و کمدی تقسیم می‌کند، «دانکرک» و «من، تونیا» را برگزید تا با ناکام گذاشتن «بیبی درایور» در بخش کمدی، راه را برای اسکار «دانکرک» باز کند. اما در مراسم بفتا این «بیبی درایور» بود که پیروز شد تا روند جوایز تدوین، سرگیجه‌آور شود!
ولی می‌توان پیروزی «دانکرک» را کمی محتمل‌تر دانست، چون فیلم نولان در رشته‌های اصلی دست خالی خواهد ماند و شاید آکادمی با دادن چند جایزه از جمله تدوین، کمی از او دلجویی کند.

پیشبینی برنده: دانکرک «45 درصد» / بیبی درایور «40 درصد» / من، تونیا «10 درصد» / شکل آب «3 درصد» / سه بیلبورد خارج از ابینگ، میزوری «2 درصد»

بهترین موسیقی
بعد از استقبال چشمگیر منتقدان از «دانکرک»، خیلی‌ها پیشبینی می‌کردند هانس زیمر بعد از سال‌ها اسکار موسیقی را به خانه ببرد. اما همزمان با روند نزولی فیلم نولان در فصل جوایز، شانس موسیقی پرحجم فیلم هم کم‌تر و کم‌تر شد.
الکساندر دسپلا که همین سه سال پیش با «گرندهتل بوداپست» در هشتمین نامزدی‌اش، بالاخره اسکار گرفت، حالا با فتح جوایز تعیین کننده‌ی گلدن گلوب، انتخاب منتقدان و بفتا، رقیبی را بر سر دومین اسکارش نمی‌بیند. خصوصا اینکه «شکل آب» نباید دست خالی مراسم را ترک کند.

پیشبینی برنده: شکل آب «85 درصد» / دانکرک «5 درصد» / نخ خیال «5 درصد» / سه بیلبورد خارج از ابینگ، میزوری «3 درصد» / جنگ ستاره‌ای: آخرین جدای «2 درصد»

بهترین آواز
سازندگان «کوکو» نگرانی‌ای بابت کسب اسکار انیمیشن ندارند و کمپین‌شان بر جایزه آواز تمرکز کرده تا با دو مجسمه، مراسم را ترک کنند. ترانه‌ی «مرا به یاد بیار» چون نقش مهمی در روند قصه‌ی «کوکو» دارد، کاملا در یاد مانده و محبوبیت بالایی دارد.
پیروزی «کوکو» در این رشته، قطعی نیست، چون ترانه‌ی «این من هستم» از فیلم موزیکال «بزرگ‌ترین شومن» که سروده‌ی ترانه‌سرایان «لا لا لند» است هم از محبوبیت بالایی برخورددار است و حتی گلدن گلوب را هم تصاحب کرده.

پیشبینی برنده: مرا به یاد بیار (کوکو) «55 درصد» / این من هستم (بزرگ‌ترین شومن) «40 درصد» / رودخانه مقدس (لجنزار) «3 درصد» / راز عشق (مرا با نام خودت صدا بزن) «1 درصد» / برای چیزی برخیز (مارشال) «1 درصد»

بهترین تدوین صدا و بهترین میکس صدا
دو جایزه‌ای که در بخش صدا اهداء می‌شود،‌ اغلب نقش دوقلو دارند! خیلی وقت‌ها برندگان‌شان مشترک است. امسال هم هر پنج نامزد این دو رشته، مثل هم هستند.
شاید جوایز صدا، از جنبه‌هایی گنگ‌تر از بقیه‌ی رشته‌ها باشند. چون هم جوایز کمتری در این حوزه، پیش از اسکار، داده می‌شود که امکان پیشبینی را سخت‌تر می‌کند و هم اینکه جنبه‌های تخصصی صدا در سینما، مانع از آن می‌شود که بخش عمده‌ی مخاطبان چندان به ظرافت‌های کار صدا، پی ببرند.
دانکرک با توجه به صحنه‌های متعدد جنگی‌اش، بخت نخست هر دو رشته به نظر می‌رسد. کسب جایزه صدای بفتا و اتحادیه میکس کنندگان صدا هم پیروزی‌های مهمی بود تا این ساخته‌ی کریستوفر نولان، دست کم به تصاحب چند اسکار، امیدوار باشد. اما اتحادیه تدوینگران صدا، روی خوشی به این فیلم نشان نداد و این می‌تواند کمی بختش را پایین بیاورد.

پیشبینی برنده تدوین صدا: دانکرک «60 درصد» / بیبی درایور «20 درصد» / بلیدرانر «15 درصد» / جنگ ستاره‌ای: آخرین جدای «3 درصد» / شکل آب «2 درصد»

پیشبینی برنده میکس صدا: دانکرک «80 درصد» / بیبی درایور «10 درصد» / بلیدرانر «5 درصد» / شکل آب «3 درصد» / جنگ ستاره‌ای: آخرین جدای «2 درصد»

بهترین طراحی صحنه
فیلم «شکل آب» علیرغم کسب سیزده نامزدی و بخت بالایش در دو جایزه بهترین فیلم و کارگردانی، شانس چندانی برای تصاحب جوایز متعدد و به اصطلاح معروف، «درو کردن جوایز» ندارد. دو رشته‌ی موسیقی و طراحی صحنه، امیدهای این فیلم برای رونق دادن به جوایزش است.
طراحی صحنه‌ی «شکل آب» با کسب جوایز بفتا، انتخاب منتقدان و اتحادیه طراحان صحنه، چندان نگرانی بابت کسب اسکار ندارد،‌ هر چند «بلیدرانر 2049» هم که جایزه بخش دیگری از اتحادیه را گرفته و بسیار تحسین شده، می‌تواند کمی فیلم دل‌تورو را به چالش بکشد.

پیشبینی برنده: شکل آب «75 درصد» / بلیدرانر «20 درصد» / دانکرک «2 درصد» / دیو و دلبر «2 درصد» / تاریک‌ترین ساعات «1 درصد»

بهترین طراحی لباس
بازسازی انیمیشن‌های دیزنی،‌ همیشه گزینه‌های مناسبی برای اسکار طراحی لباس هستند. امسال هم محبوبیت و فروش فوق العاده‌ی «دیو و دلبر»‌ نوید تصاحب این جایزه را به دوستداران فیلم می‌داد. اما در ادامه، داستان عوض شد.
فیلم «نخ خیال» ساخته‌ی پل توماس اندرسون به موضوع مد لباس در دهه پنجاه می‌پردازد و چه گزینه‌ای بهتر از این، برای تصاحب اسکار؟! این فیلم با کسب جوایز بفتا و انتخاب منتقدان، گام‌های بلندی برداشت، اما شکست ناباورانه‌اش در بخش‌ فیلم‌های تاریخی اتحادیه طراحان لباس در برابر «شکل آب»، کمی از میزان اطمینان بابت پیروزی‌اش، کاسته. هر چند «دیو و دلبر»‌ که مهم‌ترین رقیب فیلم بود هم در بخش آثار فانتزی این اتحادیه، به «واندروومن» باخت.

پیشبینی برنده: نخ خیال «70 درصد» / دیو و دلبر «20 درصد»‌ / شکل آب «8 درصد» / تاریک‌ترین ساعات «1 درصد» / ویکتوریا و عبدل «1 درصد»

بهترین گریم
این بخش، تنها رشته‌ی اسکار است که به طور سنتی، سه نامزد را معرفی می‌کند که از فهرست اولیه هفت‌تایی‌اش،‌ برگزیده می‌شود. ضمنا بیشترین سورپرایزهای اسکار هم در این رشته رقم می‌خورد. مثلا «جکی» که سال گذشته به عنوان برنده‌ی جایزه‌ی گریم، پیشبینی می‌شد حتی نتوانست به فهرست هفت‌تایی راه یابد.
امسال سه فیلم «تاریک‌ترین ساعات»، «اعجوبه» و «ویکتوریا و عبدل» نامزد شده‌اند. «تاریک‌ترین ساعات» از همان زمان انتشار تصاویر گری اولدمن در نقش چرچیل، بحث‌برانگیز شد و اکثر رسانه‌ها دو جایزه‌ی بازیگری مرد و گریم را برای آن، محتمل می‌دانستند.
با نمایش این فیلم، تقریبا بر همگان روشن شد که «تاریک‌ترین ساعات» اسکار گریم را خواهد گرفت. فیلمی که توانسته با کسب جوایز گریم بفتا، انتخاب منتقدان و دو جایزه از اتحادیه گریمورها، کاملا خود را از رقبایش جدا کند. ولی فراموش نکنیم این جایزه همیشه امکان شوک وارد کردن به ما را دارد!

پیشبینی برنده: تاریک‌ترین ساعات «90 درصد» / اعجوبه «7 درصد» / ویکتوریا و عبدل «3 درصد»

بهترین جلوه‌های ویژه
هر سه قسمت سری جدید مجموعه میمون‌ها، نامزد بخش جلوه‌های ویژه شدند که دو تای قبلی به ترتیب به «هوگو» و «در میان ستاره‌ای» باختند. بنابراین به نظر می‌رسد دیگر نوبت این مجموعه است که اولین اسکارش را به خانه ببرد. خصوصا اینکه قسمت جدید هم نمره بالای منتقدان را کسب کرد و هم فروش خوبی داشت.
پیروزی «جنگ برای سیاره میمون‌ها» در مراسم انتخاب منتقدان و کسب چند جایزه از اتحادیه طراحان جلوه‌های ویژه، شانس این فیلم را برای اسکار، افزایش داد، اما «بلیدرانر 2049» بفتا را برد و در چند بخش از جوایز اتحادیه هم برنده شد تا رقیب بزرگی برای این فیلم باشد.

پیشبینی برنده: جنگ برای سیاره میمون‌ها «60 درصد» / بلیدرانر «35 درصد» / جنگ ستاره‌ای: آخرین جدای «3 درصد» / نگهبانان کهکشان «1 درصد»‌ / کونگ: جزیره جمجمه «1 درصد»

اطلاع رسانی از طریق ایمیل
به من اطلاع بده در صورت:
guest
لطفا نام حقیقی خود را وارد کنید
آدرس ایمیلتان را وارد کنید
اگر وبسایت دارید، آدرس آن را وارد کنید

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments

جست‌وجو

Generic selectors
فقط تطبیق کامل
جستجو در عناوین خبرها
جستجو در محتوای خبرها و گفتگوها
Post Type Selectors

ویدیو

در حال بارگذاری...

آخرین پست‌ها

سینمافا را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

0
Would love your thoughts, please comment.x