بیش از یک دهه است فیلم‌های زن‌محور برنده اسکار «بهترین فیلم» نشده‌اند

آیا طلسم سیزده ساله اسکار می‌شکند؟

آیا طلسم سیزده ساله اسکار می‌شکند؟

سینمافا- سیزده سال از آخرین باری که فیلمی با محوریت یک بازیگر زن، برنده اسکار «بهترین فیلم» شد، می‌گذرد؛ سال دو هزار و چهار، عزیز میلیون دلاری ساخته‌ی کلینت ایستوود با حضور او و هیلاری سوانک، موفق به دریافت چهار جایزه از جمله بهترین فیلم و بازیگر زن اصلی شد.

البته فیلم ایستوود هم فیلمی زنانه نبود، اما حضور سوانک به قدری پررنگ بود که نشود آن را فیلمی مردانه هم حساب کرد. هر چند بخش عمده‌‌‌اش، زندگی غمگین مرد فیلم بود.

طی دوازده دوره اخیر، هیچگاه فیلمی با محوریت یک بازیگر زن، به «اسکار بهترین فیلم» نرسیده. بازیگران زن این فیلم‌ها حداکثر، نقش‌های مکمل داشته‌اند. البته از یاد نبریم در همین مدت، برای اولین بار، یک فیلمساز زن به اسکار کارگردانی رسید: کاترین بیگلو. اما فیلم او «محفظه رنج» هم به لحاظ داستان، کاملا مردانه بود!

سال گذشته، «لالالند» که یک زوج زن و مرد، محورش بودند تا آستانه فتح اسکار بهترین فیلم پیش رفت و همه جوایز مهم سال را درو کرد، ولی به شکل عجیبی رقابت را به فیلم کاملا مردانه‌ی «مهتاب» واگذار کرد!

با این حال به نظر می‌رسد امسال اوضاع فرق می‌کند! سه مدعی اصلی تصاحب اسکار که جوایز گلدن گلوب و منتقدان را دست پُر ترک کردند، آثاری زنانه هستند. یک بازیگر زن محورشان است و مردها مکمل هستند.

لیدی برد، ساخته‌ی گرتا گرویگ علاوه بر موضوعش، کارگردان و فیلمنامه نویس زن هم دارد. فیلمی که نود و چهاردرصد نقد مثبت متاکریتیک را کسب کرده و انتخابش می‌تواند حتی بیش از «محفظه رنج» زنان را خوشحال کند. هر چند احتمال پیروزی‌اش، لحظه به لحظه کمتر می‌شود.

سه بیلبورد خارج از ابینگ، میزوری، اگر چه عمده بازیگرانش مرد هستند اما همگی مکمل‌هایی برای فرانسیس مک‌دورماند محسوب می‌شوند! بازیگری که یک بار هم برای «فارگو» جایزه اسکار را گرفته.

شکل آب، جدیدترین فیلم گیرمو دل‌تورو هم عاشقانه‌ی عجیبی با محوریت یک زن، یعنی سالی هاوکینز است.

هر کدام از این سه فیلم، اسکار را ببرد طلسم را خواهد شکست و جالب اینکه بازیگران زن این فیلم‌ها هم سه مدعی کسب اسکار زن اصلی هستند.

ضمن اینکه امسال در جمع نامزدهای بهترین فیلم هم آثار زنانه پرشماری حضور خواهند داشت. جدا از سه مدعی که ذکر شد، فیلم‌هایی چون پست، پروژه فلوریدا، مالی گیم، «من‌، تونیا» و حتی واندروومن از گزینه‌های احتمالی نامزدی این رشته هستند که بازیگران اصلی‌شان، زن است. این در حالیست که در سال «2014» هر هشت نامزد این رشته، مردمحور بودند!

اطلاع رسانی از طریق ایمیل
به من اطلاع بده در صورت:
guest
لطفا نام حقیقی خود را وارد کنید
آدرس ایمیلتان را وارد کنید
اگر وبسایت دارید، آدرس آن را وارد کنید

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments

جست‌وجو

Generic selectors
فقط تطبیق کامل
جستجو در عناوین خبرها
جستجو در محتوای خبرها و گفتگوها
Post Type Selectors

ویدیو

در حال بارگذاری...

آخرین پست‌ها

سینمافا را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

0
Would love your thoughts, please comment.x