اعتراضات زنان به تضییع حقوق‌شان در سینما

متلک ناتالی پورتمن به نامزد نشدن کارگردانان زن در گلدن گلوب

متلک ناتالی پورتمن به نامزد نشدن کارگردانان زن در گلدن گلوب

سینمافا- ناتالی پورتمن، بازیگر برنده اسکار، نسبت به کاندید نشدن هیچ کارگردان زنی در مراسم گلدن گلوب، اعتراض کرد.

او که به همراه ران هاوارد برای اهدای جایزه بهترین کارگردانی، روی سن رفته بود، پیش از اعلام اسامی نامزدها، گفت: اکنون بشنوید اسامی کاملا مردانه نامزدهای بهترین کارگردانی را!

کنایه پورتمن، با تشویق و خنده حضار خصوصا سینماگران زن مواجه شد.

امسال، گرتا گرویگ با ساخت فیلم “لیدی برد” به نمره نود و چهار درصدی منتقدان متاکریتیک دست یافته. اما به شکل عجیبی نامش در میان نامزدهای کارگردانی قرار نداشت. بامزه اینکه لیدی برد نمره اش از چهار نامزد این رشته، بالاتر بود و خصوصا بیست و یک درصد بیشتر از “تمام پول های دنیا” که ریدلی اسکات با آن، نامزد کارگردانی شد. تنها دانکرک کریستوفر نولان از میان نامزدهای کارگردانی، نمره اش برابر با “لیدی برد” بود و جالب اینکه حتی فیلم نولان هم در راتن تومیتوز، نمره کمتری از لیدی برد، دارد.

شاید حرف های پورتمن باعث شود اعضای آکادمی اسکار، واکنش درستی به لیدی برد انجام دهند. این در حالیست که ساخته ی غیر انگلیسی زبان آنجلینا جولی، علیرغم نقدهای مثبتش، از فهرست اولیه اسکار حذف شد. پارسال هم “برخی زنان” ساخته ی کلی ریچارد، با وجود ستایش منتقدان جایی در مراسم اسکار نداشت. دیترویت، نبرد جنسیت ها، فریب خورده و لجنزار از دیگر ساخته های تحسین شده زنان در سال جاری محسوب می شوند.

همواره بخشی از سینماگران مرد، تلاش کرده اند تا برای حضور زنان، مانع ایجاد کنند. در کشور خودمان هم شاهد بودیم که فیلم نفس، علیرغم نامزدی در اکثر رشته های فنی، در رشته کارگردانی و فیلمنامه نویسی جشن خانه سینما نامزد نشد. جایی که نرگس آبیار در راس بود تا بدین وسیله، ترکیب نامزدهای کارگردانی کاملا مردانه شود.

فیلم هایی چون قصه ها، میگرن، عصر جمعه، روز مبادا، ویلایی ها و دایره زنگی، از جمله فیلم های فیلمسازان زن بوده اند که عده ای سعی کرده اند مانع از موفقیتشان شوند. جالب اینکه قصه ها در حضور فیلم اسکاری بردمن، جایزه فیلمنامه جشنواره ونیز را هم گرفت، ولی در داخل، بعضی منتقدان به آن نمره پایین دادند.

اطلاع رسانی از طریق ایمیل
به من اطلاع بده در صورت:
guest
لطفا نام حقیقی خود را وارد کنید
آدرس ایمیلتان را وارد کنید
اگر وبسایت دارید، آدرس آن را وارد کنید

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments

جست‌وجو

Generic selectors
فقط تطبیق کامل
جستجو در عناوین خبرها
جستجو در محتوای خبرها و گفتگوها
Post Type Selectors

ویدیو

در حال بارگذاری...

آخرین پست‌ها

سینمافا را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

0
Would love your thoughts, please comment.x