مروری بر فیلمهای زیر سقف دودی، سارا و آیدا، سد معبر و قاتل اهلی
سینمافا- مهدی غضنفری- روز هفتم جشنواره در سالن همایش های میلاد ۴ فیلم به نمایش در آمد :
زیر سقف دودی (پوران درخشنده)، سارا و آیدا (مازیار میری)، سد معبر (محسن قرایی) و قاتل اهلی (مسعود کیمیایی)
زیر سقف دودی (پوران درخشنده) / اصراری نیست دیده شود
فیلمی دیگر از سینمای ایران درباره چالش های زن و شوهری که مدعی آموزش نیز است فیلم ظاهرا درباره طلاق عاطفی است . فیلم یک اذیت اساسی است .
سارا و آیدا (مازیار میری) / بدلیل یا دلایلی خوب است دیده شود
فیلمی تقریبا خوش ساخت از مازیار میری که با فرمول سینمای اصغر فرهادی به پیش می رود . بحران ، چالش های اخلاقی ،قضاوت و پایان باز . اتفاقی که در این فرمول رخ داده است دغدغه های وجدانی کاراکتر مرکزی است . هر سه فیلم “سارا و آیدا” ، “تابستان داغ” و “بدون تاریخ بدون امضا” کاراکتر مرکزی شان دچار عذاب وجدان می شوند و عملی قهرمانانه مرتکب می شوند .
سد معبر (محسن قرایی) / حتما دیده شود
فیلمی از فیلمنامه سعید روستایی کارگردان ستایش شده فیلم “ابد و یک روز” . فیلمی خوش ساخت که روند تصادفی اتفاقات درون فیلمنامه اذیت نمی کند . سکانس تصادف فیلم مثال زدنی است . پایان باز نیز سالهاست با سینمای ایران دمخور شده است .
قاتل اهلی ( مسعود کیمیایی ) / اصراری نیست دیده شود
فیلمی که اوایل عصبی می کند اما رفته رفته بهتر شده ! و به یک کمدی ناخواسته اساسی تبدیل می شود. فیلم لحظات مفرحی را برای مخاطب خلق می کند. فیلم چند کاراکتر دارد که کنار هم می نشینند و بدون اینکه بهم نگاه کنند با هم حرف می زنند! حرف هایشان ربطی به هم ندارد و اصلا معلوم نیست چه می گویند که ربطی به مخاطب هم داشته باشد . فیلم چند ترانه مثلا اعتراضی هم دارد که بیشتر موجب اعتراض مخاطب به نحوه تدوین فیلم و چپاندن ! واقعا چپاندن این چند سکانس ترانه بابازی پسر کارگردان در لابلای سکانس های دیگر است . قاتل اهلی جور سینمای کمدی ایران! و ناتوانی اش در پرداختی سینمایی را می کشد و بسیار می خنداند.