سی و نهمین جشنواره فیلم فجر

یادداشتی بر «تی تی» (آیدا پناهنده) و «یدو» (مهدی جعفری)

یادداشتی بر «تی تی» (آیدا پناهنده) و «یدو» (مهدی جعفری)

سینمافا- مهدی غضنفری- فیلم «تی تی» (آیدا پناهنده) به نمایش درآمد.

۱-“تی تی” سومین فیلم سینمایی آیدا پناهنده است فیلمساز با همسرش(ارسلان امیری در جشنواره هم فیلم در مقام کارگردان دارد و هم چندتایی از فیلمنامه های جشنواره را از جمله همین فیلم را نوشته است! ) تقریبا مشارکتی بار سی و نهمین جشنواره فیلم فجر را بردوش دارند !

۲-آیدا پناهنده با سومین فیلمش نیز نشان می دهد فیلمساز متوسطی است و به احتمال زیاد متوسط خواهد ماند “تی تی” آشکارا متاثر از چند فیلم است هم یادآور “جاده” فلینی و کاراکتر زن و مرد آن فیلم است که اکنون زن فیلم در طی این سالها واجد ارزش افزوده شده و وجوه متافیزیکی از جنس “استاکر” تارکوفسکی هم پیدا کرده است![ این دومین فیلم در دو جشنواره پیاپی فیلم فجر است که به استاکر گیر! و یا می بخشید ارجاع داده می شود تا کاراکتر فیلم با قدرت ذهنی اش لیوانی را روی میز تکان دهد! سال گذشته نیز “ابربارانش گرفته”(مجید برزگر) این وظیفه را برعهده داشت!! و چون تا سه نشود قبول نیست ! ببینیم سال آینده این مسئولیت خطیر را چه فیلمی بر عهده می گیرد ؟!] و هم فیلم هایی که درباره سیاه چاله ساخته شده است که فیلم کریستوفرنولان(میان ستاره ای) از همه مشهورتر است

۳-زن فیلم با بازی خوب الناز شاکردوست خودش را به دریا می زند تا با قدرت متافیریکی اش دانشمند فیزیک دان با بازی متوسط پارسا پیروز فر را از بیماری لاعلاج نجات دهد ظاهرا پارسا پیروز نجات هم پیدا می کند اما برای هیچ کس عجیب نیست نه همسر سابق و نه خود پارساپیروز فر ! و تازه وقتی پارسا پیروز فر متوجه معجزه بازگشت سلامتی اش می شود که کولی؟! نامزد طور زن با بازی ضعیف هوتن شکیبا به پارسا پیروز فر جریان را می گوید!! ازسویی واقعا چرا همیشه کرامات متافیزیکی در سینمای ایران متعلق به آدم های خل و چل و دیوانه طور است و آدم های معمولی از چنین کراماتی بی بهره اند!

۴-قصه فیلم بشدت نچسب است اینکه دانشمند سیاه چاله شناس هم هنگام بیماری مطالبی را روی برگه هایی نوشته و برگه ها به اینجا و آنجا برده شده و حالا گیر برگه آخر است که گروگان کولی ؟! نامزد طور زن است تا از رموز کهکشان به قلب برسد و عشق را درک کند هم مهندسی اش در ذوق می زند و هم باور نکردنی است

۵- “تی تی” به مانند دو فیلم قبلی کارگردان در شمال اتفاق می افتد و دررابطه با یک مثلث عاشقانه است فیلم بعنوان یک ملودرام عاشقانه اگر بی خیال کرامات و سیاه چاله هایش شویم! کارگردانی تقریبا استانداردی دارد و فیلمبرداری ایش نیز چشم نواز است.

 

همچنین فیلم «یدو» (مهدی جعفری) هم به نمایش درآمد.

۱-“یدو” سومین فیلم مهدی جعفری در مقام کارگردان است مهدی جعفری فیلمبردار باسابقه سینمای ایران نیز است بعد از حضور سردار شهید سر صحنه فیلم “۲۳ بیست و سه نفر ” و حضور پرهیاهو فیلم در جشنواره فیلم فجر بیشتر نام کارگردان مطرح شد و سر زبان ها افتاد.

۲-“یدو” که حال و هوای فیلمی کانونی دارد (کانون پرورشی کودکان) خوش ساخت ترین فیلم کارگردان ش محسوب می شود داستان فیلم درباره شروع جنگ عراق بر علیه ایران است “یدو” عضو خانواده ای فقیر است که در غیاب پدر ، مادر با بازی خوب ستاره پسیانی همه کاره خانواده محسوب می شود.

۳- “یدو” سیر و سلوک سریع نوجوانی تا مرد شدن یک پسر بازیگوش را نشان می دهد فیلم جدا از فیلمنامه که مشکلات و کمبودهایی دارد از کارگردانی تقریبا استاندارد و فیلمبرداری و طراحی صحنه قابل قبولی برخوردار است شاید نام “روزی روزگاری آبادان” که در جشنواره برای فیلم دیگری بود بیشتر برازنده این فیلم باشد.

اطلاع رسانی از طریق ایمیل
به من اطلاع بده در صورت:
guest
لطفا نام حقیقی خود را وارد کنید
آدرس ایمیلتان را وارد کنید
اگر وبسایت دارید، آدرس آن را وارد کنید

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments

جست‌وجو

Generic selectors
فقط تطبیق کامل
جستجو در عناوین خبرها
جستجو در محتوای خبرها و گفتگوها
Post Type Selectors

ویدیو

در حال بارگذاری...

آخرین پست‌ها

سینمافا را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

0
Would love your thoughts, please comment.x