بنیاد سینمایی فارابی منتشر کرد؛

شفاف‌سازی بودجه جشنواره فیلم کودک و نوجوان

شفاف‌سازی بودجه جشنواره فیلم کودک و نوجوان

سینمافا- روابط عمومی سی و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان در پی برخی اخبار رسانه‌ای پیرامون انتشار گزارش مالی این جشنواره، توضیحاتی را منتشر کرد.

بر همین اساس و پیرو تحلیل‌ها و نوشته‌هایی که طی روزهای اخیر در پی اعلام گزارش عملکرد مالی سی و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان (در راستای سیاست شفاف‌سازی سازمان سینمایی) در برخی سایت‌ها و کانال‌های خبری منتشر شده بود، بر خود لازم می‌داند برای تنویر افکار عمومی و تصحیح برخی برداشت‌های ناصواب نکاتی را متذکر شود:
1- سی و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان بر اساس «هزینه‌یابی بر مبنای فعالیت» انجام شده است و در مقایسه با ادوار گذشته جشنواره نه تنها افزایش هزینه‌ قابل توجهی نداشته بلکه به نسبت افزایش تورم و چالش‌های اقتصادی سال جاری، بر اساس مستندات موجود، در بسیاری موارد همراه با کاهش و صرفه‌جویی بوده است.
2- نمایندگان محترم افکار عمومی توجه دارند که گزارش‌های مالی ارائه شده مثل هر گزارش مالی دیگری در یک جشنواره سینمایی، بر مبنای «تعداد روز عملکرد» و «تعداد نیروی انسانی فعال در هر بخش» قابل تحلیل است.
3- صورت‌های مالی اساسی بنیاد سینمایی فارابی و جشنواره فیلم کودک که طبق استانداردهای حسابداری در پایان هر سال مالی تنظیم و توسط حسابرس مستقل حسابرسی می‌شود، قاعده مشخص و استانداردی دارد. اما خبرنگاران و اهالی محترم رسانه، می‌توانند خوانشی بر اساس نگاه و سلیقه خود به این گزارش‌ها داشته باشند. به عبارت دیگر، فرمت ارائه گزارش و «درج عناوین کلی» در گزارش مذکور، سبب شده تا دوستانی که، چه بسا عامدانه، به دنبال «حاشیه‌سازی» هستند، این عناوین و اعداد را مبنای مطالبه قرار دهند و گروهی دیگر نیز، بر اساس آنچه با دیدن اعداد به ذهنشان متبادر شده، نسب به برخی وجوه این رویداد بدگمان شوند.
4- به عنوان نمونه، با یک نگاه به عنوان «فعالیت رسانه‌ای و ستاد خبری» با هزینه حدود 349 میلیون تومانی در گزارش مذکور، می‌توان به این نتیجه منطقی رسید که این عدد و رقم تحت یک عنوان کلی ارائه شده است اما متأسفانه، گروهی این آمار را به شیوه‌ای نامرسوم منعکس کرده‌اند. بدیهی است این عدد متعلق به اقلام هزینه‌ای زیادی در حوزه‌های کاری متنوع در یک بازه زمانی پنج-شش ماهه (و حتی بیشتر) است و نه چند روز برپایی جشنواره.
5- طبیعتاً سیاست شفاف‌سازی اتخاذ شده از سوی سازمان سینمایی، به معنای آشکارسازی اطلاعات مالی و شخصی افراد نیست. اما برای تنویر افکار عمومی، باید تأکید کرد عناوین فعالیت سرگروه‌‌ها و دستمزدهایشان و نیز هزینه‌های جانبی که تحت عنوان «فعالیت رسانه‌ای و ستاد خبری» در گزارش مذکور ارائه شده است، گسترده‌تر از «عنوان انتخاب شده در این گزارش» است. در جزئیات فعالان در این بند گزارش، می‌توان (با حذف اعداد اعشاری) به ارقام: مدیریت روابط عمومی و ارتباطات جشنواره طی پنج ماه (23.500میلیون تومان)، تیم روابط عمومی سه نفر (16.300 میلیون تومان)، ستاد خبری جشنواره به همراه تیم (38.800 میلیون تومان)، بولتن مجازی جشنواره به همراه تیم (29.400 میلیون تومان)، مسئول نشست‌های نقد و بررسی جشنواره به همراه تیم (8.200 میلیون تومان)، مستندسازی تصویری جشنواره به همراه تیم و تجهیزات (63.500 میلیون تومان)، سرویس عکس ستاد خبری و بولتن جشنواره به همراه تیم (11.700 میلیون تومان)، تیم هماهنگی با برنامه‌های صداوسیما، پادکست جشنواره، هماهنگی معرفی فیلم‌های جشنواره، جمع‌آوری مجلد بازخوردهای جشنواره و هزینه‌ها (31.100 میلیون تومان)، تیم رسانه‌ای بین‌الملل و درج اخبار و گزارش‌ها در رسانه‌های بین‌المللی به همراه هزینه‌های جانبی اجرایی (47 میلیون تومان)، هزینه جهت تیم‌های فضای مجازی جهت انتشار تیزر و محتوای مجازی (9.800 میلیون تومان)، هزینه‌های جانبی نظیر هزینه سرور، پهنای باند، خرید اقلامی نظیر هارد، هدست و … در کنار هزینه‌های جاری پذیرایی (18.600 میلیون تومان) اشاره کرد. جالب توجه اینکه 50.500 میلیون تومان از عدد قید شده در عنوان «فعالیت رسانه‌ای و ستاد خبری» نیز به تسویه حساب مالی با 6 نفر از اعضای تیم قبلی روابط‌عمومی جشنواره مربوط بوده است. گفتنی است مبالغ ذکر شده در فهرست شفاف‌سازی به صورت ناخالص (قبل از کسر مالیات و بیمه) اعلام شده است.

بار دیگر یادآوری این نکته ضروری است که سیاست شفاف‌سازی فرصتی برای نقد و بررسی منصفانه توسط افکار عمومی است و نه برخوردها و تسویه‌حساب‌هایی که یا مستقیماً از اغراض سیاسی می‌آید و یا از حسادت‌ها و اغراض شخصی؛ و البته که این نوع برخوردها هزینه محتمل هرگونه شفافیت و تنویر افکار عمومی است و بنیاد سینمایی فارابی و مسئولان سازمان سینمایی، آماده پرداخت چنین بهایی، در ازای «نهادینه شدن سیاست شفاف‌سازی در همه‌ نهادهای فرهنگی» بوده‌اند و خواهند بود.

اطلاع رسانی از طریق ایمیل
به من اطلاع بده در صورت:
guest
لطفا نام حقیقی خود را وارد کنید
آدرس ایمیلتان را وارد کنید
اگر وبسایت دارید، آدرس آن را وارد کنید

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments

جست‌وجو

Generic selectors
فقط تطبیق کامل
جستجو در عناوین خبرها
جستجو در محتوای خبرها و گفتگوها
Post Type Selectors

ویدیو

در حال بارگذاری...

آخرین پست‌ها

سینمافا را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

0
Would love your thoughts, please comment.x