با نامگذاری به «جشنواره امید و نشاط»؛

افتتاحیه جشنواره فیلم فجر برگزار شد

افتتاحیه جشنواره فیلم فجر برگزار شد

سینمافا- جشنواره فیلم فجر با برگزاری مراسم افتتاحیه شنبه شب نهم بهمن ماه در برج میلاد آغاز به کار کرد. اجرای این مراسم را احسان کرمی برعهده داشت. در این مراسم علاوه بر برگزاری مراسم بزرگداشت فرهاد توحیدی فیلمنامه‌نویس، محمد کاسبی بازیگر، تورج منصوری فیلمبردار و غلامرضا موسوی تهیه‌کننده، برگزیدگان بخش مواد تبلیغی نیز معرفی شدند.
علیرضا قربانی نیز در میانه برنامه روی صحنه حاضر شد و قطعاتی را اجرا کرد.

یادی از شهدای آتشنشان و شهدای نیروی انتظامی
در آغاز، احسان کرمی که اجرای مراسم را برعهده داشت، درگذشت کاظم افرندنیا، بازیگر قدیمی سینمای ایران را تسلیت گفت. او همچنین گفت: «جشن سینمای ملی است اما در همین افتتاح، یادی می‌کنیم از آتش‌نشانان و مرزداران عزیز کشورمان که حادثه اتفاق افتاده برای آنها موجب غمگینی جامعه ما شد.»

محمد حیدری، دبیر سی‌و‌پنجمین جشنواره فیلم فجر هم در سخنانی گفت: «آغاز می‌کنیم آیین جشنواره فیلم فجر را با یاد جان‌فشانان آتش‌نشان و مرزداران. امیدواریم سال جدید سال خوبی برای سینمای ایران باشد؛ سال نوی سینمای ایران مبارک.»

در ادامه، مراسم تجلیل از خانواده شهید کنعانی (شهید نیروی انتظامی) با حضور سیدرضا صالحی‌ امیری وزیر ارشاد، حجت‌الله ایوبی و حجت‌الاسلام مازنی صورت گرفت.

تقدیر از امین مهدیان، از ماموران آتش‌نشانی ادامه بخش این مراسم بود. مهدیان با اشاره به حادثه پلاسکو در سخنانی گفت: «صحنه‌هایی که من دیدم و گل‌هایی که پرپر شدند غیر قابل توصیف است. با حضور مردم و همراهی آنان توانستیم این آواربردادی را انجام دهیم؛ مثل صحنه تفحص در جبهه‌ها بود.»

او ادامه داد: «این عزیزان آتش‌نشان اگر نبودند این ساختمان نه سه ساعت و نیم بلکه یک ساعته می‌ریخت. ما جانمان را کف دست گذاشتیم برای آرامش شهروندان.»

وزیر ارشاد: سینمای ایران، امروز زبان گویا و موثر جامعه است
سیدرضا صالحی امیری وزیر ارشاد در سخنان خود در مراسم شروع به کار جشنواره فیلم فجر بر اهمیت شکل‌گیری سازمان نظام صنفی تاکید کرد و یادآور شد صحبت‌های مطرح شده در این زمینه با اعضای صنف سینمایی پیگیری خواهد شد.

صالحی امیری با اشاره به اینکه پیش از حضور در این مراسم با رئیس جمهور دیدار داشته و سلام او را به اهالی سینما ابلاغ می‌کند، گفت: «امروز قبل از اینکه به این مکان بیایم، داشتم فکر می‌کردم که چه پیامی را برای جشنواره بزرگ، نجیب و اهالی با شرافت سینما داشته باشم و از منظر اجتماعی و اخلاقی چه پیامی را برای این جمع بازگو کنم، به همین دلیل چند جمله‌ای را که زبان دل هست یادداشت کرده‌ام تا با شما درمیان بگذارم.»

او ادامه داد: «امیدوارم آنچه در هدف‌گذاری برای جشنواره سینما داریم محقق شود. من قبل از اینکه به این مراسم بیایم دیداری با رئیس‌جمهور داشتم و حامل ابلاغ سلام ایشان به شما هستم. آغاز به کار جشنواره فجر در آستانه سی‌وهشتمین انقلاب اسلامی را به اصحاب فرهنگ و هنر، جامعه فرهیخته سینمای ایران و عموم علاقه‌مندان به این هنر ارزشمند تبریک می‌گویم.»

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اضافه کرد: «جشنواره فیلم فجر یادآور نشاط، تحرک، پویایی و امید است. سینمای ایران امروز زبان گویا و مؤثر جامعه است که در تحولات دهه چهارم انقلاب بیش از هر زمان دیگری رویکرد اجتماعی دارد. به بیان دیگر مسائل اجتماعی در آیینه سینما آشکار است. اقبال گسترده به سینما نشان‌دهنده توجه امروز به این هنر است. چنانچه میزان تولید و فروش در سینما در سال‌های اخیر مؤید این نکته است.»

صالحی امیری افزود: «ما امروز به خانواده بزرگ سینما به مثابه سرمایه اجتماعی نگاه می‌کنیم. ما امروز صیانت از حقوق سینما را وظیفه اصلی خود می‌دانیم، زیرا که نقش این قشر در توسعه فرهنگی نقشی بی‌بدیل است. ما به اصحاب هنر از جمله سینماگران بزرگ اعتماد داریم. ما شما را باور داریم و معتقدیم با کمک شما می‌توانیم به کاهش آسیب اجتماعی، فرهنگ عمومی و توسعه اخلاق نزدیک شویم بنابراین اجازه می‌خواهیم این جشنواره را جشنواره امید و نشاط بخوانیم.»

او بیان کرد: «حضور جوانان و جویای نام در همه حوزه‌های هنری امید و فردای با نشاط را نوید می‌دهد و این موضوع مسئولیت ما را سنگین‌تر می‌کند. ما وظیفه داریم زیرساخت‌های این صنعت را تقویت کنیم و عدالت را به مثابه تمرکززدایی و شکوفایی علاقه‌مندان این حوزه محقق سازیم.»

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگری از سخنانش گفت: «تعامل سینما با نهادهای آموزشی، دینی و طبقه‌های مختلف ما را به درک واقعیت‌های جامعه محقق می‌سازد. از این رو معتقدیم باید همه از عنصر سینما به نحو احسن استفاده کنند.»

صالحی امیری در پایان صحبت‌هایش بیان کرد: «استمرار حضور موثر جهانی سینمای ایران و تلاش برای پیوستن به شبکه جهانی نشان می‌دهد، ثمر بزرگی به نام سینمای ایران داریم؛ سینمایی که بیان کاستی‌های اجتماعی را هدف اصلی خود می‌داند، امیدوارم جشنواره امسال محفل گفت‌وگوی همدلی و کانون‌ها و جشنواره‌ امید و نشاط باشد.»

ایوبی: کیارستمی‌ها، فرهادی‌ها و … مبلغ اسلام اصیل در جهان‌اند
حجت‌الله ایوبی در ابتدای صحبت‌هایش گفت: «جای خوشحالی دارد که در این جهان پر از آشوب مراسم باشکوهی را در آرامش برگزار می‌کنیم. به نظرم این همدلی که در کشور ایجاد شده است، جای تقدیر دارد.»

او افزود: «وزیر ارجمند و فرهیخته فرهنگ و ارشاد اسلامی هم امشب در این جمع حضور دارند که مرهون حمایت‌هایشان هستیم.»

ایوبی در ادامه گفت: «امیدوارم که سال ۹۶ سال درخشان‌تری در تاریخ سینمای ایران باشد و جا دارد از دبیر دانا، توانا و خوش سلیقه که باذوق این جشنواره را برگزار می‌کنند نیز تشکر کنم.»

رییس سازمان سینمایی تصریح کرد: «امسال چهارمین سالی است که افتخار دارم در خدمت سینمای ایران باشم. همچنین چهارمین و آخرین سال دولت یازدهم است و ما در خدمت‌تان هستیم. وقتی خاطرات این سال‌ها را مرور می‌کنم، به‌خاطر می‌آورم که چقدر سال اول فضای تلخی حاکم بر سینما بود و من مجبور بودم با شمس و مولانا خواندن شما را امیدوار کنم که همه بحران‌ها را پشت می‌گذاریم.»

ایوبی این‌طور ادامه داد: «سینما بحران هویت داشت، اصناف چند پاره بودند، مخاطبان سینما زیر خط فقر بودند اما با همدلی همه شما سینما امروز یک مطالبه است.»

او در ادامه سخنانش عنوان کرد: «دهه ۹۰ دهه شکوه سینمای ایران است؛ جشنواره امسال نیز جشنواره سینمای امید است. من امسال که فیلم‌های جشنواره را دیدم تمام خستگی‌های چهار ساله‌ام در رفت.»

ایوبی همچنین گفت: «امسال به جرات می توانم بگویم سینمای امید تحقق پیدا کرده است و آینده سینمای ایران از آن جوانانی است که برای سینما زحمت کشیده‌اند.»

رییس سازمان سینمایی ادامه داد: «در فیلم های اجتماعی امسال امید موج می‌زند و خوشحالم که در بسیاری از فیلم‌های امسال به فرمایشات مقام معظم رهبری عمل شده است و شاهد ساخت فیلم‌های اجتماعی خوبی بودیم؛ فیلم‌هایی که غر نمی‌زنند.»

او افزود: «سال آینده هم مثل امسال سینمای ایران با شکوه است، همچنان که امسال برای سینمای ایران سال گیشه و اندیشه با هم بود. من فکر می‌کنم امسال نیز هم مردم و هم کسانی که دغدغه سینما دارند، خوشحال خواهند بود. سینمای ایران امسال به مردم لبخند زده است.»

ایوبی در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفت: «سینمای ایران امروز به جایی رسیده است که وقتی بانوی ایرانی اعلام می‌کند من اسکار را تحریم می‌کنم مورد توجه همه رسانه‌های قرار می‌گیرد. این تصویر قدرت سینمای ایران است. سینماگران مرزداران فرهنگ و هنر ما هستند و ما قدردان‌شان هستیم.»

رییس سازمان سینمایی افزود: «در شرایطی که برداشت‌های غلط از اسلام در منطقه جریان پیدا کرده است، کیارستمی‌ها، فرهادی‌ها، مجیدی‌ها و میرکریمی‌ها مبلغ اسلام اصیل در جهان‌اند و مرز اسلام و فرهنگ و تمدن ایرانی را با کشورهای منطقه تبیین می‌کنند. کشورهای منطقه عقیم‌اند از اینکه سینمایی به قدرت ایران داشته باشند.»

تقدیر از بازیگر باسابقه
در بخشی از مراسم افتتاح جشنواره فیلم فجر 35 از محمد کاسبی، بازیگر باسابقه سینما تقدیر به عمل آمد.

در بخش تقدیر از این بازیگر، همایون ارشادی و مجید مظفری روی صحنه آمدند. این بازیگر بعد از دریافت لوح تقدیر، همسر خود را هم برای حضور روی صحنه همراهی کرد. در این بخش از مراسم، مجری برنامه از کاسبی پرسید که چند سال است ازدواج کرده که کاسبی جواب داد 40 سال. کرمی هم در پاسخ ابراز امیداری کرد این زندگی سال‌های سال ادامه پیدا کند.

کاسبی بعد از گرفتن لوح تقدیر، در سخنان کوتاهی از برگزاری این مراسم قدردانی کرد.

تهیه‌کننده با سابقه به احترام ترانه علیدوستی کلاه از سر برداشت
بزرگداشت غلامرضا موسوی با حضور محمدمهدی دادگو و فرشته طائرپور در آیین افتتاحیه سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر برگزار شد.

موسوی پس از حضور روی صحنه گفت: «اگر سه دوست من قرار نبود فیلم بسازند، من هم سینماگر نمی‌شدم. رفته بودم از دکتر بهشتی بپرسم کمک می‌کنید دوستانم فیلم بسازند و او روش تعاونی را توصیه کرد برای تولید فیلم، بچه‌ها هم از من خواستند خودم تهیه‌کننده کار شوم. علی مرادخانی، مهدی مسعودشاهی و محمدمهدی حیدریان کمک کردند تا آن فیلم ساخته شود.»

او ادامه داد: «من بیشتر کار صنفی را دنبال کردم و مجمع تولید و توزیع‌کنندگان سینمای ایران را راه انداختیم و از کمک مسئولان سینما استفاده کردیم.»

موسوی همچنین بیان کرد: «در دولت دهم همان مشکل پیش آمد و متاسفانه صنف‌سازی صورت گرفته باعث تعطیلی خانه سینما شد. ما البته بخشیدیم اما نباید فراموش کنیم که برخی چه کردند. الان مسئولان در سینما نباید مقدرات صنف را در اختیار کسی بگذارند که سابقه او را می‌دانیم.»

این تهیه کننده در پایان درباره سخنان اخیر ترانه علیدوستی گفت: «همین‌طور باید قدردانی کنم از کار سرکار خانم علیدوستی و به احترام او کلاه از سر برمی‌دارم. همچنین از همسرم ممنونم که ۳۸ سال من را تحمل کرد.»

تورج منصوری: پلاسکو را فراموش نکنیم
سومین بزرگداشت مراسم افتتاحیه سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر به تقدیر از تورج منصوری، فیلمبردار باسابقه سینما اختصاص داشت.

ایرج رامین‌فر و محمود کلاری برای اهدای جایزه منصوری روی صحنه آمدند و ابتدا کلاری درباره تورج منصوری و سابقه همکاری و آشنایی با او گفت: «در مورد این مرد بزرگ من یک موقعیت استثنایی دارم، نکته‌ای که باید بگویم این است که من امشب با اشتیاق خودم اینجا هستم و خودم خواستم تا دراین لحظه باشکوه در کنار تورج باشم.»

کلاری افزود: «تورج منصوری سهم عمیقی در زندگی من و نه فقط سینما و فیلمبرداری داشته است. من وقتی وارد سینما شدم هیچ چیز نمی‌دانستم، من آن زمان عکاسی می‌کردم و تنها با نگاتیو آشنا بودم و چیز دیگری نمی‌دانستم. تورج اولین استاد و راهنمای من بود که بی دریغ و سخاوتمندانه من را که چیزی نمی‌دانستم تحمل‌کرد و خیلی چیزها به من آموخت.»

او همچنین گفت: «ذهن پویا و تجربه گرای تورج به من منتقل شد و من اگر امروز جایگاهی در سینما دارم مدیون او هستم. او در ارتقا سطح زیبایی شناسی در سینما نقش بسیار مهمی دارد.»

منصوری به همراه دختر و پسرش به روی صحنه آمد و پس از گرفتن لوح تقدیر گفت: «دوستان امشب حرف‌هایی زدند درباره من که واقعیت ندارد. اما اگر من آدم مهمی هستم حرف‌هایی می‌زنم و می‌خواهم که گوش دهید و به آن عمل کنید.»

این فیلمبردار و کارگردان که 30 سال پیش فیلم «هوای تازه» را ساخته است، ادامه داد: «ساختمان پلاسکو را فراموش نکنیم، تقاضا می‌کنم از شما که این حرف را گوش کنید، هوای تهران و شهرهای دیگر ممکن است ساختمان پلاسکوی دیگری باشد خواهش می‌کنم رعایت کنید.»

آقای وزیر پشتتان به هنرمندان گرم باشد
چهارمین بزرگداشت افتتاحیه سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر به فرهاد توحیدی، فیلمنامه نویس اختصاص داشت. در این بخش شهرام اسدی و شادمهر راستین روی صحنه آمدند.

در ابتدا شادمهر راستین گفت: «آقای توحیدی دوست و رئیس ما و نه فیلمنامه‌نویس هستند. او پیک صلح در خانه سینما بود و چرخ‌دنده سینما را روان می‌کرد. فرهاد توحیدی آرتیست است. آقای کیانیان هم آرتیست است. حتما ما باید در مسئولیت اجتماعی حاضر شویم.»

در ادامه، فرهاد توحیدی با همسرش روی صحنه آمد و گفت: «بین این همه همکاران شایسته‌ای که وجود دارند من کوچک‌ترین هستم. این موقعیت را و این بزرگداشت را احترام جشنواره به جایگاه فیلمنامه نویسی می‌دانم.»

او افزود: «یک اظهار گله دارم و آن این است که برخی از بزرگان سینما فیلم داشتند ولی فیلم‌شان رد شد. گلایه می‌کنم به خصوص برای کیانوش عیاری و فیلم «کاناپه».»

این نویسنده تاکید کرد: «آقای وزیر من خود را خادم سینمای ایران می‌دانم و خوشحالم که شما گفتید می‌خواهید سازمان نظام صنفی ایجاد کنید. من به عنوان یک سینماگر آرزومندم که سینما مناسبات صنعتی داشته باشد تا در کنار آن به حق مالکیت توجه شود. از وزارت ارشاد و سازمان سینمایی می‌خواهم که حق و اختیار تصمیم گیری برای سینما را به خارج از مرزهای این دو نهاد نبرند و از شما آقای وزیر می‌خواهم اقتدار خود را ناشی از اقتدار هنرمندان بدانید. امیدوارم در دولت دوازدهم توفیق راه‌اندازی سازمان نظام صنفی را داشته باشید.»

توحیدی تاکید کرد: «از همسرم که همای سعادت زندگی من است، از پسران هنرمندم، از مادرم که انرژی مثبت‌اش همیشه همراه من است و برای موازنه از مادر همسرم تشکر می‌کنم.»

برگزیدگان بخش مواد تبلیغی
در آیین افتتاحیه سی‌و‌پنجمین جشنواره فیلم فجر از برترین‌های بخش اقلام تبلیغی با حضور محمد حیدری و منوچهر شاهسواری و جواد جلالی تقدیر شد.

در بخش تیزر و آنونس دیپلم افتخار و سیمرغ بلورین این بخش به روح‌الله موحدی برای فیلم «سیانور» اهدا شد.

او از محمود رضوی تشکر کرد و گفت: «این سیمرغ را به جای همه سیمرغ‌هایی که سال قبل نگرفتیم به عوامل «سیانور» اهدا می‌کنم.»

در بخش پوستر نیز سیمرغ بلورین و دیپلم افتخار به طاها ذاکر برای طراحی پوستر «فصل باران‌های موسمی» اهدا شد.

طاها ذاکر گفت: «پیش از هر چیز از خانواده‌ام تشکر می‌کنم. معتقدم این جایزه‌ها نیستند که به ما اعتبار می‌دهند این ما هستیم که به جایزه‌ها اعتبار می‌دهیم. پس به این جایزه اعتبار می‌دهم و آن را به کیانوش عیاری برای «کاناپه» تقدیم می‌کنم.»

در بخش بهترین عکس از مونا سرتوه و ایران انتظام تقدیر شد و سیمرغ بلورین و دیپلم افتخار به مریم تخت‌کشیان برای فیلم «نیم رخ‌ها» اهدا شد.

اطلاع رسانی از طریق ایمیل
به من اطلاع بده در صورت:
guest
لطفا نام حقیقی خود را وارد کنید
آدرس ایمیلتان را وارد کنید
اگر وبسایت دارید، آدرس آن را وارد کنید

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments

جست‌وجو

Generic selectors
فقط تطبیق کامل
جستجو در عناوین خبرها
جستجو در محتوای خبرها و گفتگوها
Post Type Selectors

ویدیو

در حال بارگذاری...

آخرین پست‌ها

سینمافا را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

0
Would love your thoughts, please comment.x