این فیلم با بازی استیو کارل و تیموتی شلمی از مدعیان اسکار بود اما موفقیتی کسب نکرد

نقد سینمافا بر فیلم «پسر زیبا» (Beautiful Boy) فلیکس ون گرینینگن

نقد سینمافا بر فیلم «پسر زیبا» (Beautiful Boy) فلیکس ون گرینینگن

سینمافا- محمد خضریان‌زاده- «چه آرامش باشه یا خوشبختی، بذارین شما رو دربر بگیره؛ اگر هم از دستش دادید از نو بسازیدش.»

این اثر درامی بیوگرافی-رئالیستی است که تهیه کنندگی بخشی از فیلم را برد پیت بر عهده گرفته است و بر اساس دو کتاب «پسر زیبا» اثر دیوید شف و «کشیدن و رشد در متامفتامین» اثر نیک شف ساخته شده است. دیوید شف (استیو کارل) نویسنده و خبرنگار مستقلی است که می‌خواهد پسر زیبا و جوان و نابغه‌اش نیکولاس (تیومت کلامت) را از مصرف بیش از حد مخدرهای گوناگون نجات دهد و به ترک اعتیادش کمک کند.

این اثر با دیگر فیلم‌هایی که بحث تاثیرات مواد مخدر بر انسان و زندگی خانوادگی را به چالش می‌کشند متمایز است؛ به این شرح که داستان مواد مخدر این‌بار وارد زندگی یک جوان 18 ساله، نویسنده و نقاش نخبه و نابغه‌ای رسوخ کرده است که در کالج درس می‌خواند و پدر و مادر و نا مادریش نیز به دلیل اعتماد کامل به پسرشان، باور نمی‌کردند که روزی پسرشان معتاد به شیشه (که بدترین مخدر به حساب می‌آید) شود.

روند و ریتم فیلم تماشاگر را از همان آغاز بدون هیچ اضافه گویی غرق در فضای فیلم می‌کند و شخصیت پردازی پدر و پسر و همچنین خانواده‌شان تا ده دقیقه ابتدایی شکل می‌گیرد و پلان‌هایی از خانه و اتاق پدر و پسر و تابلوهای نقاشی روی دیوار و کتاب های درون اتاق و خلق فضای خانه، برای نزدیک کردن مخاطب به فضای ذهنی کاراکترها می باشد. نکته بارز اثر فرم است که فضای گذشته و حال نیکولاس را قبل و بعد از مصرف مواد مخدر نشان می‌دهد و تدوین هوشمندانه اثر، کمک کرده است که متوجه شویم چگونه یک شخص نابغه و آرام وارد منجلابی می‌شود که به مصرف انواع مخدرها می‌رسد و حالت‌های روحی و روانیِ آرام تبدیل به رفتار های عصبی و پرخاشگرانه می شود. پدر و مادرها معمولا در این گونه لحظات دنبال مقصر می‌گردند و حتی گاهی یکدیگر را متهم می کنند، اما نویسنده و کارگردان به درستی، به دنبال حل مسئله می گردد و نه مقصر. دو بازی درخشان و حسی از استیو کارل آرام و منطقی و تیموتی شلمی عصبی و پرخاشگر، هر ببیننده را مجذوب آن‌ها می‌کند.

اینترنت راهی برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد انواع مخدرهاست و فیلم هشدار می‌دهد که اطلاعات در دسترس همه انسان‌هاست و با مطالعه می‌شود از عوارض مواد مخدر از قبیل شیشه آگاه بود و می‌توان از آسیب‌های احتمالی بر روی فرزندان جلوگیری کرد. در سکانسی حتی عوارض شیشه بر روی مغز انسان را به طور علمی و کامل و با رسم شکل توضیح می‌دهد.

درمان اعتیاد به شدت با کمبود بودجه و بی توجهی مسئولان روبروست. افرادی در تمام جوامع هستند که بدون خستگی برای مبارزه با این بیماری همه گیر تلاش می‌کنند و به آنان که با این بیماری درگیر هستند، عزیزان‌شان و کسانی که داغدار هستند کمک می‌کنند. «پسر زیبا» را باید تا انتهای تیتراژ و لحظه رسیدن لوگو های کمپانی فیلم و تهیه کنندگان و توزیع کنندگان و حتی جمله رعایت حق کپی رایت 2018 را مشاهده کرد، چون جملاتی در آن بیان می‌شود.

اطلاع رسانی از طریق ایمیل
به من اطلاع بده در صورت:
guest
لطفا نام حقیقی خود را وارد کنید
آدرس ایمیلتان را وارد کنید
اگر وبسایت دارید، آدرس آن را وارد کنید

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments

جست‌وجو

Generic selectors
فقط تطبیق کامل
جستجو در عناوین خبرها
جستجو در محتوای خبرها و گفتگوها
Post Type Selectors

ویدیو

در حال بارگذاری...

آخرین پست‌ها

سینمافا را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

0
Would love your thoughts, please comment.x