انتخاب صفحه

پرونده سینمافا برای فیلم «رما»/ 4

دومین نقد سینمافا بر فیلم «رما» (Roma) آلفونسو کوارون

دومین نقد سینمافا بر فیلم «رما» (Roma) آلفونسو کوارون

سینمافا- محمد خضریان‌زاده- اتفاقات تلخ و تنهایی، از زن‌ها اراده‌ی قوی و شجاعت و امید به زندگی را می‌سازد، حتی اگر مردی در کار نباشد.

کلئو (یالیچا آپاریچیو) خدمتکار خانواده‌ی پرجمعیت دکتر آنتونیو (فرناندو گردیاگا) و زنش سوفیا ترزا (مارینا تاویرا) است که چهار فرزند دارند. کلئو از دوست پسرش فرمین (جورج آنتونیو گررو) حامله است هنگامی که به او خبر بارداری‌اش را می‌دهد، فرمین فرار می‌کند. دکتر آنتونیو، پدر خانواده، نزدیک سال نو و تعطیلات کریسمس برای انجام ماموریتی به «کبک» سفر می‌کند و نمی‌تواند خانواده‌اش را در تعطیلات همراهی کند و سوفیا همراه فرزندانش و کلئو برای تعطیلات به خانه برادرش می‌روند.

روما اثری است سیاه و سفید و فضایی رئالیستی در قالب اجتماعی، خانوادگی دارد که طبقه متوسط مکزیکو سیتی را در سال ۷۰ و ۷۱ میلادی نشان می‌دهد. سیاه و سفید بودن فیلم به درک آن دوران و همچنین اتفاقات تلخ فیلم کمک می‌کند.

یک ایده جذاب و دیدنی در تیتراژ اول از جانب کارگردان کافی است که مخاطب فیلم را تا انتها دنبال کند و همین فکر بکر و خلاقی را نیز در تیتراژ پایانی می‌بینیم و مخاطب باید تا انتهای عنوان بندی، اثر را دنبال کند. اما نماهای پن نرم و عالی فیلمبرداری با تکرار های رفت و برگشتی بیش از حد، خستگی و یکنواختی در اثر ایجاد می‌کند و مخاطب حضور دوربین را به شدت حس می‌کند. اگر این نماها کم‌تر بود به بهبود اثر نمایشی کمک بیشتری می‌کرد. توجه به جزئیات در کارگردانی در سکانس وارد شدن ماشین به پارکینگ، دیده می‌شود. نگارش ساده و دیالوگ‌ها و همچنین المان‌های تصویری به شخصیت پردازی کاراکترها و روند فیلم کمک می‌کند. دو روایت موازی و در هم آمیخته داستان که زندگی کلئو و سوفیا را به هم متصل می‌کند تعلیقی به وجود می‌آورد که مخاطب، خیانت شوهر سوفیا را نمی‌تواند پیش بینی کند و حتی مرده به دنیا آمدن بچه‌ی کلئو نیز سکانس دردناکی را رقم میزند. در انتها هرچه به پایان نزدیک می‌شویم زن های داستان تنها می مانند. خیانت شوهر سوفیا باعث تنهایی زن و فرزندانش می‌شود و مرده به دنیا آمدن بچه کلئو، تنهایی او را به دنبال دارد و نیز مادر بزرگ بچه‌ها که سال‌هاست در تنهایی به سر می‌برد و هر سه در کنار هم به زندگی خود ادامه می‌دهند.

در مجموع روما اثری است دراماتیک با سکانس‌هایی تراژیک، اما پایانی پر از امید و ماجراجویی دوباره زندگی برای انسان‌هایی که از اتفاقات تلخ به خوبی عبور کرده و نگاه به آینده و مثبت اندیشی در قبال خود و دیگران را سر لوحه کار خود در زندگی قرار می‌دهند و همچنین زن ها خود می‌توانند در کنار یکدیگر اتفاقات خوبی را رقم بزنند.

توزیع کننده روما نتفلیکس است که همین باعث می‌شود یک فیلم با کیفیت چه از نظر بصری و چه از نظر محتوا بیننده را ترغیب به دیدن فیلم کند.

نمره: ۷ از ۱۰

نظر شما در مورد موضوع بالا چیست؟

avatar

جدول ارزشگذاری سینمافا بر فیلم‌های سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر

پوستر رسمی گزارش فرار یوسفی

آخرین ویدئوها

در حال بارگذاری...

آخرین تیترها

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

بایگانی

آرشیو سایت سینمافا از بهمن ۱۳۸۸ تا شهریور ۱۳۹۵