بسته خبری سینمافا از تفاوت های جشنواره فجر امسال با دوره های پیشین:

در جشنواره فجر امسال چه خبر است؟

در جشنواره فجر امسال چه خبر است؟

سینمافا- سی و ششمین جشنواره فیلم فجر در کمتر از 40 روز دیگر برگزار خواهد شد. این دوره از جشنواره نیز مانند دو دوره پیشین با تفکیک شدن از بخش بین الملل، تنها برای رقابت و نمایش آثار ملی پیش بینی شده است و بخش بین الملل این جشنواره در اردیبهشت ماه سال آینده برگزار خواهد شد. بیائید نگاهی بیاندازیم به اتفاقات و اخبار رسمی پیرامون برگزاری این دوره از جشنواره.

شاید مهم ترین تفاوتی که جشنواره امسال با سالهای پیشین دارد، محل برگزاری جشنواره است. با اینکه نمایش فیلم ها مانند چند دوره پیش باز هم به صورت محدود در سراسر کشور اتفاق می افتد اما قلب تپنده جشنواره -مانند نمونه های خارجی- مقر حضور هنرمندان، فعالیت رسانه ها و کمیته مرکزی برگزاری است. امسال برخلاف سالهای پیشین که برج میلاد تهران میزبان هنرمندان و اهالی رسانه بود، «پردیس سینماگالری ملت» به عنوان محل برگزاری جشنواره در نظر گرفته شده است. علت این انتخاب از سوی مسئولان برگزاری، حرفه ای تر شدن فضا برای فعالیت رسانه ها عنوان شده است.

دومین تفاوت عمده این دوره از جشنواره، کمتر شدن تعداد فیلم های بخش مسابقه (سودای سیمرغ) است. این تعداد امسال به کمترین مقدار خود یعنی 22 فیلم رسیده است. قرار است هیات انتخابی شامل محمود اربابی، احمد امینی، مجید رضابالا، پوران درخشنده، سیدجمال ساداتیان، حسین کرمی و محمدهادی کریمی از بین 94 فیلم ثبت نام شده، مناسب ترین ها برای حضور در جشنواره را انتخاب کنند.

سومین تفاوت سی و ششمین جشنواره فیلم فجر با دوره های پیش، تصاحب سیمرغ توسط برترین فیلم مستند است. محمد آفریده، حبیب احمدزاده و فرهاد مهرانفر انتخاب آثار مستند بخش سودای سیمرغ را بر عهده داشتند که در نهایت ده فیلم «آبی به رنگ آسمان» به کارگردانی امیر رفیعی، «بانو قدس ایران» به کارگردانی مصطفی رزاق کریمی، «ترور سرچشمه» به کارگردانی محمدحسین مهدویان، «در جستجوی فریده» به کارگردانی آزاده موسوی و کوروش عطایی، «در گرداب انقراض» به کارگردانی فتح‌ا… امیری، «رزم‌آرا، یک دوسیه‌ی مسکوت» به کارگردانی سیداحسان عمادی، «زنانی با گوشواره‌‌های باروتی» به کارگردانی رضا فرهمند، «فریاد رو به باد» به کارگردانی عطا مهراد و سیاوش جمالی، «ملوانان تنها به دریا نمی‌روند» به کارگردانی الله کرم رضایی‌زاده، «وه انتیوک شاپور» به کارگردانی سودابه مجاوری به بخش مسابقه مستند راه پیدا کردند.

بیش از این ها، سیمرغ فیلم های کوتاه هم امسال به جشنواره فیلم فجر بازگشته است. هیأت داوران از میان نامزدهای بهترین فیلم‌های کوتاه داستانی جشنواره فیلم کوتاه تهران و جشن مستقل فیلم‌های کوتاه خانه سینما، یک فیلم را به عنوان فیلم برگزیده انتخاب و سیمرغ بلورین بهترین فیلم کوتاه را به کارگردان آن فیلم اهداء خواهند کرد. فیلم های: «مارلون» به کارگردانی درناز حاجی‌ها، «حیوان» به کارگردانی بهمن و بهرام حاج ایوان لو(ارک)، «وقت ناهار» به کارگردانی علیرضا قاسمی و «فاش» به کارگردانی احسان مختاری امسال در بخش فیلم های کوتاه به رقابت می پردازند.

سایر بخش های جشنواره کماکان بدون تغییر مطابق آئین نامه، اجرایی خواهند شد. از بزرگداشت های امسال هم تا کنون نام «محمدعلی نجفی» کارگردان پیشکسوت سینمای ایران به عنوان یکی از بزرگداشت ها اعلام شده است.

اطلاع رسانی از طریق ایمیل
به من اطلاع بده در صورت:
guest
لطفا نام حقیقی خود را وارد کنید
آدرس ایمیلتان را وارد کنید
اگر وبسایت دارید، آدرس آن را وارد کنید

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments

جست‌وجو

Generic selectors
فقط تطبیق کامل
جستجو در عناوین خبرها
جستجو در محتوای خبرها و گفتگوها
Post Type Selectors

ویدیو

در حال بارگذاری...

آخرین پست‌ها

سینمافا را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

0
Would love your thoughts, please comment.x