انتخاب صفحه

دسته: نقد و بررسی | سینمای جهان

پرونده سینمافا برای «اولین انسان»/ 1

مروری بر فیلم اولین انسان (First Man)/ این فیلم، زندگی نامه نیل آرمسترانگ که قهرمان و نمادی روی زمین است را به تصویر می‌کشد

شزل فریبندگی مسحور کننده فضا را می‌گیرد و کلمه به کلمه در یک قوطی نمایش می‌دهد. این همانند آموزش دهنده‌های شبیه سازی شده‌ای به نظر می‌آیند که به فضانوردان برج جوزا در فضا سنگ پرتاب می‌کنند. و این ماشین‌های شبیه سازکننده فضایی در مقایسه با دنیای واقعی فضا که فضانوردان می‌روند و در آن پای می‌گذارند، اصلا کمتر ترسناک نیستند.

بیشتر بخوانید
این فیلم هفتمین اثر کارگردان مولف امریکایی آندره بوجالسکی است

یادداشت سینمافا بر فیلم «دخترها را حمایت کنید» (Support the Girls)

اثری شعارزده و حوصله سربر در مورد حقوق زنان که شعارهای بلند بلند آن در مورد احترام به جنس زن است، بدون هیچ تاثیرگذاری محتوایی و حتی فرمی روی مخاطبی که تا انتها فیلم را دنبال کند

بیشتر بخوانید
یک فیلم خوش ساخت برای مخاطب عام

پول را بردار و فرار کن!/ نقد سینمافا بر فیلم «اوقات بد در ال رویال» (Bad Times at the El Royale)

«اوقات بد در ال رویال» نمونه‌ی یک فیلم بلاک باسترِ موجه و قابل احترام است که در زمانی که هالیوود به صورت فله‌ای فیلم‌هایی سخیف‌تر از بالیوود تحویل صدها میلیون طرفدارانش می‌دهد، می‌توان همچنان به سینمای عامه پسند و اصطلاحا پاپ کورنی امیدوار بود!

بیشتر بخوانید
این بهترین فیلم نوئه است

یعنی فراموشی فراموشی فراموشی…/ نقد سینمافا بر فیلم کلایمکس (Climax) ساخته گاسپار نوئه

گاسپار نوئه ادعا کرده است این فیلم براساس یک داستان واقعی است و با تلفیق سینمای خاص خودش و بازی با رنگ‌ها این‌بار قصد آزار کمتری را برای بیننده دارد و تدوین بسیار با دقتی در این فیلم سخت انجام داده است و بی خودی با کاتِ خود، بیننده را از آن‌چه در حال به‌وجود آمدن است فراری نداده و بسیار دیر و در جائی که لازم است شخصیت خود را رها می‌کند و به سراغ دیگری می‌رود.

بیشتر بخوانید
هفتاد و ششمین مراسم گلدن گلوب بامداد دوشنبه 17 دی برگزار می‌شود

پیش‌بینی سینمافا از جوایز گلدن گلوب (Golden Globe Awards)

امسال هم به روال سال‌های قبل، چند روز مانده به برگزاری مراسم (بامداد دوشنبه ۱۷ دی ماه به وقت ایران) پیش‌بینی‌مان را از برندگان رشته‌های مختلف سینمایی و تلویزیونی گلدن گلوب، اعلام کردیم.

بیشتر بخوانید
بهترین‌ها را در رشته‌های مختلف مشاهده می‌کنید

«روانپزشک»‌ بهترین سریال ۲۰۱۸ از نظر نویسنده سینمافا

اینها نظر شخصی من است. طبیعتا هر یک از شما خوانندگان سینمافا، نظر متفاوتی دارند. شاید در بین هزاران رای دهنده جوایزی چون اسکار و امی، به ندرت رای دو نفر، شبیه هم باشد.

بیشتر بخوانید
این فیلم در جشنواره کن نمایش داده شد و واکنش‌های متفاوتی برانگیخت

تپه‌ای از چشمان/ نقد سینمافا بر فیلم «خانه‌ای که جک ساخت» (The House That Jack Built) ساخته لارس فون تریه

درسته، دقیقاً منظور منم همین بود و اینو می‌خواستم بدونم، در طول مسیر میشه حرف زد؟ گفتم شاید در این رابطه قوانینی وجود داشته باشه.

بیشتر بخوانید
بهترین‌های سینمای ایران در پایان سال 97 و سینمای جهان در اوایل 98 معرفی خواهند شد

بهترین سریال‌های خارجی ۲۰۱۸ از نظر سینمافا/ اعلام نامزدها

به روال دفعات قبل، در پایان هر سال، بهترین سریال‌های تلویزیونی و عوامل‌شان را انتخاب می‌کنم. 

بیشتر بخوانید
این فیلم برنده جایزه فیلمنامه (به طور مشترک با «سه رخ» جعفر پناهی») از جشنواره کن شد

نقد سینمافا بر فیلم «خوشحال مثل لازارو» (Happy as Lazzaro) اثر آلیس رورواکر

آلیس رورواکر امسال با «خوشحال مثل لازارو» به جشنواره کن رسید و جایزه بهترین فیلمنامه جشنواره کن را به خود اختصاص داد. شاید دوباره شاهد روزهای پر افتخار سینمای ایتالیا (نئورالیسم) باشیم.

بیشتر بخوانید
این فیلم برنده جایزه کارگردانی جشنواره کن شده و از مدعیان اسکار خارجی زبان است

بلشویسمِ عاشقانه، از استعاره به اسطوره/ نقد سینمافا بر فیلم جنگ سرد (Cold War) پاول پاولیکوفسکی

فیلم در لهستانِ ویرانِ پس از جنگ جهانی دوم و به طور مشخص سال ۱۹۴۹ آغاز می‌شود. کشوری له شده از سمت غرب و مورد رخنه‌ی کمیسرهای مندرس از جبهه ی شرق. سرزمینی سرد و لبریز از مردمانی بی رویا و صرفا زنده.

بیشتر بخوانید
این فیلم جدیدترین ساخته‌ی فیلمساز مطرح ترکیه‌ای نوری بیگله جیلان است

درخت گلابی وحشی نیست/ نقد سینمافا بر فیلم «درخت گلابی وحشی» (The Wild Pear Tree) نوری بیلگه جیلان

پدر خیلی جذاب است و در ابتدا به نظر می‌رسد کمی‌ شیرین عقل ساخته شده است ولی با گذشت آشنائی هرچه بیشتر با او به این نتیجه می‌رسیم که پدر انگار تنها آدم عاقل فیلم است که در جهان دنبال چیزی فراتر از خواسته‌های پوچ زمینی است.

بیشتر بخوانید
فیلم رما تحسین شده‌ترین فیلم 2018 در جهان است

پرونده سینمافا برای فیلم «رما» (Roma) آلفونسو کوارون/ با مطالب و ترجمه‌های اختصاصی

بیست و هشتم آگوست وقتی فیلم «رما» برای اولین بار در جشنواره فیلم ونیز به نمایش درآمد، منتقدان از یک اتفاق شگفت‌انگیز خبر دادند. کم‌تر فیلمی در این سال‌ها توانسته بود بین سینمانویس‌هایی از کشورهای مختلف دنیا، اجماع نظر ایجاد کند.

بیشتر بخوانید
پرونده سینمافا برای فیلم «رما»/ 4

دومین نقد سینمافا بر فیلم «رما» (Roma) آلفونسو کوارون

روما اثری است سیاه و سفید و فضایی رئالیستی در قالب اجتماعی، خانوادگی دارد که طبقه متوسط مکزیکو سیتی را در سال ۷۰ و ۷۱ میلادی نشان می‌دهد. سیاه و سفید بودن فیلم به درک آن دوران و همچنین اتفاقات تلخ فیلم کمک می‌کند.

بیشتر بخوانید
پرونده سینمافا برای فیلم «رما»/ 3

رنگ باخته/ اولین نقد سینمافا بر فیلم «رما» (Roma) آلفونسو کوارون

رما یکی از بدترین فیلم‌های مهمی است که در این چند وقت ساخته شده. فیلم دقیقا هیچ چیزی ندارد برای بحث؛ داستان ضعیف، کارگردانی ضعیف، عملکرد بازیگران ضعیف.

بیشتر بخوانید
پرونده سینمافا برای فیلم «رما»/ 2

آلفونسو کوارون می‌گوید بله، مردم به او گفتند دیوانه است که «رما» (Roma) را ساخته است!

وسایلی که محاصره‌اش کرده‌اند، از نقاشی‌ها تا آلبوم‌های ضبط شده تا بازی‌های کودکانه، چیزهایی هستند که او از بچگی به یاد می‌آورد تا زمانی که در فیلمش «رما» از آنها استفاده کرد.

بیشتر بخوانید
پرونده سینمافا برای فیلم «رما»/ 1

مروری بر فیلم رما (Roma): آلفونسو کوارون شاهکار خود را می‌سازد

هیچ لحظه‌ای نیست که به یاد نیاورید که کوارون فیلمسازی در سطح جهانی است. کسی که کاملاً تحت تاثیر و فرمان اثر هنری‌اش است. او قادر به ساختن فیلمی است که هم طرحی حماسی دارد و هم به اندازه‌ی یک نجوا، صمیمی است.

بیشتر بخوانید
این فیلم نامزد 5 جایزه گلدن گلوب شده و از مدعیان اسکار است

گزیده‌ای از نقدهای منتقدان بر فیلم «محبوب» (The Favourite) یورگس لانتیموس

این فیلم که اولین بار در جشنواره ونیز به نمایش درآمد، با استقبال چشمگیر منتقدان مواجه شد و از جمله بازی‌های اولیویا کولمن، اما استون و ریچل وایز مورد تمجید قرار گرفت.

بیشتر بخوانید
این فیلم توسط نت فلیکس عرضه شده و قابل دانلود است

معرفی فیلم «۲۲ جولای» (July 22) ساخته‌ی پل گرینگرس

دهمین اثر گرینگرس، فیلم خوش ریتمی است و به عنوان یک اثر سینمایی که واقعیتی را به تصویر کشیده است موفق عمل کرده است، اما مضمون «مبارزه با تروریسم» تا کی باید در چنین فیلم هایی دیده شود و در حد شعار باقی بماند؟!

بیشتر بخوانید
حومه‌ی سگی

نقد سینمافا بر فیلم «داگمن» (Dogman) ساخته‌ی ماتئو گارونه

مارچلو، این قهرمانِ حومه‌های کشورِ جدامانده از ترقی‌های غربی، این سگ بازِ عنوان‌دار که در کنار کوکائین فروشی، عاشق گذراندن وقت با دخترش می‌باشد و مورد احترام کسبه محل. گویی مارسلو فونت دلیل خلقت و رسالتش بازی در نقش مارچلو بوده واین مهم را به بی نظیرترین شکل موجود انجام داده است.

بیشتر بخوانید
واکنش‌ها به قسمت دوم «رالف خرابکار» مجموعا مثبت است؛ همین‌طور فروش فیلم

گزیده‌ای از نقدهای منتقدان آمریکایی درباره «رالف اینترنت را خراب می‌کند» (Ralph Breaks the Internet)

منتقدان هم مجموعا این فیلم را ستایش کرده‌اند. در متاکریتیک، بر اساس ۴۱ نقد، میانگین نمره فیلم ۷۱% است و در راتن تومیتوز هم بر اساس ۱۹۸ نقد، به میانگین ۸۸% نقد مثبت (با ضریب ۷.۳ از ۱۰) رسیده‌ است که قابل توجه است.

بیشتر بخوانید

جدول ارزشگذاری سینمافا بر فیلم‌های سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر

آخرین ویدئوها

در حال بارگذاری...

آخرین تیترها

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

بایگانی

آرشیو سایت سینمافا از بهمن ۱۳۸۸ تا شهریور ۱۳۹۵