انتخاب صفحه

دسته: جشنواره ها

با یادی از بزرگانی که اسکار و کن را برایمان از «رویا» به «خاطره» بدل کردند

روز ملی سینما مبارک

سینمافا- زنده باد بزرگانی چون جعفر پناهی، اصغر فرهادی، شهره آغداشلو، رخشان بنی اعتماد، شهاب حسینی و گرامی باد یادِ عباس کیارستمی که اسکار، گلدن گلوب، نخل طلای کن، خرس طلا و نقره برلین، شیر طلای ونیز، یوزپلنگ لوکارنو، امی، سزار و خیلی جوایز دیگر را برایمان از رویا به خاطره بدل کردند. درود بر پیمان معادی، همایون ارشادی، داریوش خنجی و همه ایرانی هایی که همکاری در فیلم های فیلمسازان بزرگی چون کاترین بیگلو، جیم جارموش، ریدلی اسکات، دیوید فینچر، میشائیل هانه که، وودی آلن و بازی در کنار ستاره هایی چون لئوناردو دی کاپریو، کریستین استوارت، فیلیپ...

بیشتر بخوانید
تنها شانس ایران برای اسکار

بدون درنگ، بدون تعلل

سینمافا- فیلم «بدون تاریخ، بدون امضاء» شب گذشته حضوری فراتر از انتظار را تجربه کرد. کسب دو جایزه کارگردانی و بازیگری مرد، نشان داد که داوران بخش «افق‌ها» حسابی فیلم را دوست داشته‌اند چرا که در این جشنواره‌ها، معمولا جوایز بین فیلم‌های مختلف تقسیم می‌شود و کم‌تر پیش می‌آید یک فیلم به دو جایزه برسد. پیش‌تر هم جلیلوند با «چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت» حضور موفقی در جشنواره ونیز داشت و امسال هم واکنش‌های منتقدان و مسئولان جشنواره به او و فیلمش توام با احترام و ستایش بود. حال که سینمای ایران، فرصت جدیدی را برای شناخته شدنش در سطح جهان...

بیشتر بخوانید
دو جایزه برای «بدون تاریخ، بدون امضاء»

نوید محمدزاده بهترین بازیگر بخش افق‌های جشنواره فیلم ونیز شد

سینمافا- فیلم «بدون تاریخ، بدون امضاء» که نماینده سینمای ایران در بخش افق‌های جشنواره فیلم ونیز بود موفق به دریافت دو جایزه شد. نوید محمدزاده، جایزه بهترین بازیگری مرد را از آن خود کرد و وحید جلیلوند هم بهترین کارگردان این بخش شد. محمدزاده در سخنانی کوتاه با بیان اینکه به ایرانی بودنش افتخار می‌کند، گفت: «این جایزه متعلق به همه و از جمله وحید جلیلوند است.» وحید جلیلوند هم با تقدیم کردن جایزه به برادرش علی جلیلوند که تهیه کننده ی فیلم است، بیان داشت: «امیدوارم سینما از من انسان بهتری بساز تا فیلمساز برتر.»   پیش از...

بیشتر بخوانید
یک جایزه مهم برای سینمای ایران

آپاندیس از جشنواره مونترال دست پر برگشت

سینمافا- فیلم سینمایى «آپاندیس» به نویسندگى و کارگردانى حسین نمازى، برنده بهترین فیلمنامه بخش اصلى چهل و یکمین جشنواره جهانى مونترال شد. آنا نعمتی و امیرعلی دانایی بازیگران اصلی آپاندیس...

بیشتر بخوانید
اعلام نامزدهای نوزدهمین دوره جشن خانه سینما

مثلث جادویی فرهادی، نعمت‌الله، میرکریمی با هم نامزد شدند

سینمافا- اسامی نامزدهای نوزدهمین دوره جشن خانه سینما، اعلام شد که نکته جالبش حضور همزمان سه فیلمساز مهم دهه هشتاد یعنی اصغر فرهادی، رضا میرکریمی و حمید نعمت‌الله در میان نامزدهای بهترین کارگردانی بود.   بهترین فیلم: دختر رگ خواب فروشنده لانتوری ماجرای نیمروز کارگردان: رضا درمیشیان (لانتوری) اصغر فرهادی (فروشنده) محمدحسین مهدویان (ماجرای نیمروز) رضا میرکریمی (دختر) حمید نعمت‌الله (رگ خواب) فیلمنامه: معصومه بیات (رگ خواب) سهیل بیرقی (من) اصغر فرهادی (فروشنده) پیمان قاسم‌خانی (خوب، بد، جلف) مهران کاشانی (دختر) بازیگر زن اصلی: پردیس احمدیه (لاک قرمز) پانته‌آ پناهی‌ها (نفس) لیلا حاتمی (رگ خواب) ترانه علیدوستی (فروشنده) رویا...

بیشتر بخوانید
درباره حذف عجیب دو فیلم «نفس» و «برادرم خسرو» از نامزدهای بهترین فیلم جشن خانه سینما

این قانون از کجا آمد؟

سینمافا- حذف دو فیلم «نفس» و «برادرم خسرو» از فهرست نامزدهای بهترین فیلم، یکی از اقدامات عجیب جشن خانه سینما بود. گفته شده قانونی در آیین نامه وجود داشته که اثری که در بخش «بهترین فیلم» رای کافی را داشته باشد، اگر در یکی از دو رشته فیلمنامه و کارگردانی کاندید نشده باشد به طور اتوماتیک، از این بخش حذف می‌شود. البته مسئولان جشن، بدون در نظر گرفتنِ این قانون، اسامی کاندیداها را اعلام کردند که گافی تاریخی بود و بعد خودشان آن را اصلاح کردند. اما جدای از چنین اشتباه بزرگی، پرسش اصلی درباره خودِ «قانون» است. هر...

بیشتر بخوانید
لزوم توجه بیشتر به جشن‌هایی مثل «خانه سینما»

چرا لازم است تمام جوایز رشته‌های فنی از جشنواره فجر حذف شود

سینمافا- پیام خدابنده‌لو- نه اشتباه نکنید! این «تیتر» نه بر علیه، که اتفاقا در دفاع از دستاوردهای فنی فیلم‌هاست. بر لزوم توجه به بخش صنعتی سینما و ایجاد شرایطی برای ارتقاء سینما در زمینه‌هایی مثل فیلمبرداری و صدا. اینکه جشنواره‌های معتبر دنیا مثل کن و ونیز و برلین هم بیشترِ جوایز فنی را ندارند و نهایتا یکی دو رشته را به دستاوردهای فنی فیلم‌ها اختصاص می‌دهند هم ملاک ما نیست. حتی نمی‌گوییم از آن‌ها الگوبرداری کنیم. اگر روشی درست باشد حتی مختص ایران باشد هم باید بماند. بحث بر سر این است که چقدر ممکن است نامزدی‌ها و جوایز...

بیشتر بخوانید
از سوی دبیرخانه جشنواره؛

فراخوان و مقررات جشنواره فیلم کودک اعلام شد

سینمافا- مقررات و فراخوان سی‌اُمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان به منظور اعتلای تولیدات سینمای کودک و نوجوان منتشر شد. به گزارش سینمافا به نقل از روابط عمومی جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان، براساس توافق‌نامه فیمابین سازمان امور سینمایی و سمعی و بصری، شهرداری اصفهان و بنیاد سینمایی فارابی سی‌اُمین جشنوارۀ بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان در شهر تاریخی اصفهان از ۹ تا ۱۵ تیر ۱۳۹۶ برابر با  ۳۰ ژوئن تا ۶ جولای ۲۰۱۷ میلادی بر اساس شرایط و مقررات زیر برگزار می‌شود. همچنین علاقمندان می‌توانند با مراجعه به سایت‌های بنیاد سینمایی فارابی (www.fcf.ir) و جشنوارۀ بین‌المللی...

بیشتر بخوانید
ناامیدی مطلق از فیلم ها در جشنواره امید!

مروری بر فیلمهای سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر

جشنواره سی و پنجم فیلم فجر نیز با تمامی اتفاقات عجیب و غریبش به پایان رسید؛ آنچه در ادامه می‌خوانید کوتاه سخن من درباره فیلم‌هایی است که در طول این چند روز دیده‌ام و تبعا تنها جای فیلم‌هایی که ندیده‌ام در این نوشته خالی است. نکته درخور توجه در غالب فیلم‌های جشنواره مدعی امید، ناامیدی و سیاهی مطلق بود.

بیشتر بخوانید
با پایان سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر؛

حالا، روز داوری!

حضور ۱۱ فیلم اول یا دوم در بین ۱۴ فیلم شاخص جشنواره حیرت انگیز است و نشان می دهد که سینمای ایران پوست انداخته است. حضور این تعداد فیلم اولی و جوان در بخش رقابتی جشنواره (سودای سیمرغ) نه تنها از سر لطف نیست بلکه نشان از یک ضرورت دارد.

بیشتر بخوانید
پنج نویسنده به فیلمهای امسال امتیاز می دهند؛

جدول ارزشگذاری سینمافا بر فیلمهای جشنواره فجر

توجه: این پست هر روز آپدیت می شود و امتیاز فیلمهای تازه به نمایش درآمده، قابل دسترسی خواهند بود. مبنای امتیازدهی فیلم ها از ۰ تا ۴ خواهد بود: ۰ =بی ارزش، ۱ = ضعیف ، ۲= متوسط، ۳= خوب، ۴= عالی برای دسترسی سریعتر به امتیازهای یک فیلم، نام آن را درکادر جست و جوی پائین وارد کنید. همچنین برای مرتب کردن انتخاب های برتر هر نویسنده روی اسم شخص کلیک کنید. نام فیلم / نام نویسنده سایتمحمد پورصادقیمهدی غضنفریمحسن آزاددلمرسده مقیمیمرتضی کوه مسکن آبی کمرنگ----- خانه دیگری--۱۱۰.۵۱ ایتالیا ایتالیا۲.۵۲۲.۵۳۲.۵ اِو۳.۵۳--- آزاد به قید شرط۰۱۰.۵-- انحصار ورثه۳---۴ چراغهای ناتمام۱۱۰۰۱...

بیشتر بخوانید
روز دهم جشنواره، روز فیلمهای ضعیف!

بررسی فیلم های فصل نرگس، یادم تو را فراموش، ترومای سرخ و ایستگاه اتمسفر

سینمافا- مهدی غضنفری- در روز دهم جشنواره در سالن همایش های میلاد ۴ فیلم به نمایش در آمد : فصل نرگس (نگار آذربایجانی) یادم تورا فراموش (علی عطشانی) ترومای سرخ (اسماعیل میهن دوست ) ایستگاه اتمسفر(مهدی جعفری ) فصل نرگس (نگار آذربایجانی)/ اصراری نیست ، دیده شود یادم تورا فراموش (علی عطشانی) / اصراری نیست ، دیده شود ترومای سرخ (اسماعیل میهن دوست) / اصراری نیست ، دیده شود هر سه فیلم بالا موضوعی اجتماعی را دست مایه خود قرار داد ه اند . هر سه فیلم بالا را حداکثر ۴۵ دقیقه تحمل کردم . جدا از مشکل فیلمنامه ،...

بیشتر بخوانید

بررسی فیلم‏‏های کمدی انسانی، گشت۲، اسرافیل و اشنوگل

سینمافا – مهدی غضنفری – در روز نهم جشنواره در سالن همایش های میلاد ۴ فیلم به نمایش در آمد : کمدی انسانی (محمد هادی کریمی ) اسرافیل (آیدا پناهنده ) گشت ۲(سعید سهیلی ) اشنوگل (هادی حاجتمند و علی سلیمانی ) کمدی انسانی (محمد هادی کریمی ) / اصراری نیست دیده شود فیلمی پر مدعا (ازنامش هم پیداست) با طراحی صحنه و لباس مبسوط (با گوشه چشمی به موفقیت سریال شهرزاد) که داستان کاراکتری را دنبال می کند که بعید است مخاطبان فعلی سینما علاقه ای به او داشته باشد !!. فیلمسازهم هیچ تلاشی را برای نزدیکی کاراکترمرکزی...

بیشتر بخوانید
کیمیایی بار طنز سینمای ایران را به دوش می کشد؛

مروری بر فیلم‌های زیر سقف دودی، سارا و آیدا، سد معبر و قاتل اهلی

سینمافا- مهدی غضنفری- روز هفتم جشنواره در سالن همایش های میلاد ۴ فیلم به نمایش در آمد : زیر سقف دودی (پوران درخشنده)، سارا و آیدا (مازیار میری)، سد معبر (محسن قرایی) و قاتل اهلی (مسعود کیمیایی) زیر سقف دودی (پوران درخشنده) / اصراری نیست دیده شود فیلمی دیگر از سینمای ایران درباره چالش های زن و شوهری که مدعی آموزش نیز است فیلم ظاهرا درباره طلاق عاطفی است . فیلم یک اذیت اساسی است . سارا و آیدا (مازیار میری) / بدلیل یا دلایلی خوب است دیده شود فیلمی تقریبا خوش ساخت از مازیار میری که با فرمول...

بیشتر بخوانید
نگاهی بر فیلمهای روز ششم جشنواره فیلم فجر

بررسی فیلم های خوب بد جلف، آذر، ماجرای نیمروز و پشت دیوار سکوت

سینمافا- مهدی غضنفری- در روز ششم جشنواره در سالن همایش های میلاد ۴ فیلم به نمایش در آمد : خوب ،بد ، جلف (پیمان قاسم خانی)، آذر(محمد حمزه ای)، ماجرای نیمروز(محمد حسین مهدویان)، پشت دیوار سکوت (مسعود جعفری جوزانی) خوب ، بد ،جلف (پیمان قاسم خانی )/ اصراری نیست دیده شود فیلمی لوس و بچه گانه که تلاش دارد با شوخی های کلامی بخنداند که البته در جاهایی نیز می خنداند. فیلم براحتی می تواند یک قسمت از یک برنامه طنز ۹۰ شبی تلویزیون باشد. حضور بازیگر با استعدادی چون حمید فرخ نژاد عجیب است . آذر(محمد حمزه ای)...

بیشتر بخوانید
نگاهی بر فیلم های روز پنجم جشنواره فیلم فجر

بررسی فیلم های بدون تاریخ بدون امضا، ماه گرفتگی، انزوا و مادری

سینمافا- مهدی غضنفری- در روز پنجم جشنواره در سالن همایش های برج میلاد ۴ فیلم به نمایش در آمد : بدون تاریخ بدون امضا (وحید جلیلوند)، ماه گرفتگی (سید مسعود اطیابی)، انزوا (مرتضی علی عباس میرزایی)، مادری (رقیه توکلی) بدون تاریخ بدون امضا (وحید جلیلوند)/ حتما دیده شود بدون تاریخ بدون امضا فیلم خوش ساختی است. فیلم از فیلمنامه و کارگردانی خوبی برخوردار است و وحید جلیلوند با دومین فیلمش نشان می دهد به سینما مسلط است و دیگر با خیال راحت می شود آثارش را پی گیری کرد و اصلا پی گیری کرد . ترکیب بازیگران فیلم جالب است...

بیشتر بخوانید
فِراری، فیلم خطرناک روز

بررسی فیلم های کوپال، آباجان، فِراری و سوفی و دیوانه

روز چهارم جشنواره ، بیشتر روز فیلم های مطرح اما ضعیف بود. اگر اجرای خوب “فراری ” ساخته علیرضا داوود نژاد نبود می شد نام امروز را روز حال گیری گذاشت!

بیشتر بخوانید
شگفتی ها از راه می رسند؛

بررسی فیلم های چراغهای ناتمام، شماره ۱۷ سهیلا، دعوتنامه و تابستان داغ

روز دوم جشنواره نشان از پوست انداختن سینمای ایران و به تبع جشنواره فیلم فجر دارد . اگر سال گذشته حضور سعید روستایی با “ابد و یک روز” و محمد حسین مهدویان با “ایستاده در غبار” و … شگفتی محسوب می شد اکنون به یک روند تبدیل شده است.

بیشتر بخوانید
رونمایی از اولین فیلم خوب جشنواره؛

بررسی فیلم های خانه دیگری، ایتالیا ایتالیا، اِو و آزادی به قید شرط

در روز اول جشنواره در سالن همایش های میلاد، چهار فیلم به نمایش در آمد. در ادامه نگاه مختصری می اندازیم به فیلم های روز اول: خانه دیگری (بهنوش صادقی)، ایتالیا ایتالیا (کاوه صباغ زاده)، اِو (خانه) و آزادی به قید شرط (حسین شهابی)

بیشتر بخوانید

جدول ارزشگذاری سینمافا بر فیلم‌های سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر

آخرین ویدئوها

در حال بارگذاری...

آخرین تیترها

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

بایگانی

آرشیو سایت سینمافا از بهمن ۱۳۸۸ تا شهریور ۱۳۹۵