نویسنده: پیام خدابنده‌لو

این فیلم جدیدترین ساخته‌ی فیلمساز مطرح ترکیه‌ای نوری بیگله جیلان است

درخت گلابی وحشی نیست/ نقد سینمافا بر فیلم «درخت گلابی وحشی» (The Wild Pear Tree) نوری بیلگه جیلان

پدر خیلی جذاب است و در ابتدا به نظر می‌رسد کمی‌ شیرین عقل ساخته شده است ولی با گذشت آشنائی هرچه بیشتر با او به این نتیجه می‌رسیم که پدر انگار تنها آدم عاقل فیلم است که در جهان دنبال چیزی فراتر از خواسته‌های پوچ زمینی است.

بیشتر بخوانید
فیلم رما تحسین شده‌ترین فیلم 2018 در جهان است

پرونده سینمافا برای فیلم «رما» (Roma) آلفونسو کوارون/ با مطالب و ترجمه‌های اختصاصی

بیست و هشتم آگوست وقتی فیلم «رما» برای اولین بار در جشنواره فیلم ونیز به نمایش درآمد، منتقدان از یک اتفاق شگفت‌انگیز خبر دادند. کم‌تر فیلمی در این سال‌ها توانسته بود بین سینمانویس‌هایی از کشورهای مختلف دنیا، اجماع نظر ایجاد کند.

بیشتر بخوانید
پرونده سینمافا برای فیلم «رما»/ 4

دومین نقد سینمافا بر فیلم «رما» (Roma) آلفونسو کوارون

روما اثری است سیاه و سفید و فضایی رئالیستی در قالب اجتماعی، خانوادگی دارد که طبقه متوسط مکزیکو سیتی را در سال 70 و 71 میلادی نشان می‌دهد. سیاه و سفید بودن فیلم به درک آن دوران و همچنین اتفاقات تلخ فیلم کمک می‌کند.

بیشتر بخوانید
پرونده سینمافا برای فیلم «رما»/ 3

رنگ باخته/ اولین نقد سینمافا بر فیلم «رما» (Roma) آلفونسو کوارون

رما یکی از بدترین فیلم‌های مهمی است که در این چند وقت ساخته شده. فیلم دقیقا هیچ چیزی ندارد برای بحث؛ داستان ضعیف، کارگردانی ضعیف، عملکرد بازیگران ضعیف.

بیشتر بخوانید
پرونده سینمافا برای فیلم «رما»/ 2

آلفونسو کوارون می‌گوید بله، مردم به او گفتند دیوانه است که «رما» (Roma) را ساخته است!

وسایلی که محاصره‌اش کرده‌اند، از نقاشی‌ها تا آلبوم‌های ضبط شده تا بازی‌های کودکانه، چیزهایی هستند که او از بچگی به یاد می‌آورد تا زمانی که در فیلمش «رما» از آنها استفاده کرد.

بیشتر بخوانید
پرونده سینمافا برای فیلم «رما»/ 1

مروري بر فيلم رما (Roma): آلفونسو كوارون شاهكار خود را می‌سازد

هيچ لحظه‌اي نيست كه به ياد نياوريد كه كوارون فيلمسازي در سطح جهاني است. كسي كه كاملاً تحت تاثير و فرمان اثر هنري‌اش است. او قادر به ساختن فيلمي است كه هم طرحي حماسي دارد و هم به اندازه‌ي يك نجوا، صميمي است.

بیشتر بخوانید
خبرهای جشنواره فیلم فجر

حسین انتظامی: ترکیب داوران در انتخاب آثار جشنواره‌های فجر منجر به اعتماد آفرینی می‌شود

سینمافا- اولین نشست هماهنگی ستادهای اجرایی جشنواره فجر در سال جاری صبح امروز با حضور حسین انتظامی دستیار ارشد وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و سرپرست سازمان سینمایی، همایون امیرزاده رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی، مدیران کل هنری و دبیران اجرایی و مدیران روابط عمومی های جشنواره بین المللی فجر برگزار شد. در این نشست که با هدف هم افزایی ستادهای اجرایی جشنواره های بین المللی فجر برگزار شد، ابراهیم داروغه زاده دبیر جشنواره فیلم فجر گزارشی از فعالیت ها و اقدامات حوزه کاری خود ارائه داد. همچنین در این نشست بر هماهنگ بودن این ستادها در...

بیشتر بخوانید
خبرهایی از جشنواره فیلم فجر

پایان بازبینی فیلم‌های اول و معرفی هیات انتخاب بخش مسابقه

سینمافا- هیات انتخاب سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر بازبینی آثار بخش «نگاه نو» (فیلم‌های اول) را جمعه سی‌ام آذر ماه به پایان می‌رساند. به گزارش روابط عمومی سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر، امسال از میان فیلم‌های اول ارائه شده به دبیرخانه جشنواره، 35 اثر دارای شرایط حضور در بخش «نگاه نو» بودند. هیات انتخاب جشنواره که از چندی پیش کار بازبینی آثار این دوره از جشنواره را آغاز کرده بود، روز جمعه سی‌ام آذر ماه بازبینی فیلم‌های اول را به پایان می‌رساند. هیات انتخاب 10 فیلم را برای حضور در بخش «نگاه نو» انتخاب خواهد کرد. همچنین...

بیشتر بخوانید
این فیلم نامزد 5 جایزه گلدن گلوب شده و از مدعیان اسکار است

گزیده‌ای از نقدهای منتقدان بر فیلم «محبوب» (The Favourite) یورگس لانتیموس

این فیلم که اولین بار در جشنواره ونیز به نمایش درآمد، با استقبال چشمگیر منتقدان مواجه شد و از جمله بازی‌های اولیویا کولمن، اما استون و ریچل وایز مورد تمجید قرار گرفت.

بیشتر بخوانید
این فیلم توسط نت فلیکس عرضه شده و قابل دانلود است

معرفی فیلم «22 جولای» (July 22) ساخته‌ی پل گرینگرس

دهمین اثر گرینگرس، فیلم خوش ریتمی است و به عنوان یک اثر سینمایی که واقعیتی را به تصویر کشیده است موفق عمل کرده است، اما مضمون «مبارزه با تروریسم» تا کی باید در چنین فیلم هایی دیده شود و در حد شعار باقی بماند؟!

بیشتر بخوانید
حومه‌ی سگی

نقد سینمافا بر فیلم «داگمن» (Dogman) ساخته‌ی ماتئو گارونه

مارچلو، این قهرمانِ حومه‌های کشورِ جدامانده از ترقی‌های غربی، این سگ بازِ عنوان‌دار که در کنار کوکائین فروشی، عاشق گذراندن وقت با دخترش می‌باشد و مورد احترام کسبه محل. گویی مارسلو فونت دلیل خلقت و رسالتش بازی در نقش مارچلو بوده واین مهم را به بی نظیرترین شکل موجود انجام داده است.

بیشتر بخوانید
اعلام نامزدهای سینمایی و تلویزیونی گلدن گلوب هفتاد و ششم

پیشتازی «معاون» در گلدن گلوب

اسامی نامزدهای هفتاد و ششمین دوره جوایز «گلدن گلوب» دقایقی پیش اعلام شد و فیلم «ستاره‌ای متولد می‌شود» ساخته بردلی کوپر با هفت نامزدی پیشتاز شد.

بیشتر بخوانید
واکنش‌ها به قسمت دوم «رالف خرابکار» مجموعا مثبت است؛ همین‌طور فروش فیلم

گزیده‌ای از نقدهای منتقدان آمریکایی درباره «رالف اینترنت را خراب می‌کند» (Ralph Breaks the Internet)

منتقدان هم مجموعا این فیلم را ستایش کرده‌اند. در متاکریتیک، بر اساس 41 نقد، میانگین نمره فیلم 71% است و در راتن تومیتوز هم بر اساس 198 نقد، به میانگین 88% نقد مثبت (با ضریب 7.3 از 10) رسیده‌ است که قابل توجه است.

بیشتر بخوانید
فیلم جدید کارگردان «ایدا» با تحسین منتقدان مواجه شد و جایزه کارگردانی کن را هم گرفت

نقد فیلم «جنگ سرد» (Cold War) ساخته‌ی پاوو پاولیکوفسکی

پاوليكوفسكی به طور كامل تحت كنترل فرم (شكل) است، ولی اين به هيچ وجه اثری خشك و تند و تيز نيست. بلكه او حتی گاهی فرصتی برای جك گویی و مزاح هم پيدا می‌كند. در دسترس، انسانی و دلسوزانه: اين عجب چيز لذت بخشی است.

بیشتر بخوانید
قائم مقام دبیر جشنواره تئاتر کودک بر لزوم ایجاد رشته «تئاتر کودک» در دانشگاه‌ها تاکید کرد

اردشیر صالح‌پور: باید تئاتر را مردمی کنیم حتی با سوبسید

یکی از دغدغه‌های من این است که چرا پس از 70 سال آموزش تئاتر در دانشگاه‌های ایران، هنوز جای دو گرایش خالیست. یکی تئاتر سنتی ایران مثل تعزیه و تخته حوضی و خیمه شب بازی و نقالی و پرده خوانی است. دیگری تئاتر کودک و نوجوان.

بیشتر بخوانید
با برگزاری بزرگداشت مریم سعادت و اهدای جوایز

اختتامیه جشنواره تئاتر کودک برگزار شد

آیین اختتامیه بیست و پنجمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودکان و نوجوانان همدان با حضور مسئولان و هنرمندان کشور برگزار شد و طی آن برگزیدگان این دوره‌ی جشنواره مشخص شدند.

بیشتر بخوانید
این فیلم را حتی می‌توان همانند کتاب ورق زد؛

نقد سینمافا بر فیلم «تصنیف باستر اسکراگز» (The Ballad Of Buster Scruggs) برادران کوئن

ژانر فیلم «تصنیف باستر اسکراگز» وسترن است اما لحظه‌های کمیک، موزیکال و فانتزی بر جذابیت فیلم می‌افزاید.

بیشتر بخوانید
+ گزارش تصویری

یادداشت سینمافا بر سومین روز جشنواره تئاتر کودک همدان

نمایش پینوکیو ورود بدی به داستان دارد. بدون اینکه کاراکترها را بشناسیم ناگهان با مشکلاتشان مواجه می شویم. و این عدم شناساندن کاراکتر به مخاطب باعث می شود مسئلۀ نمایش اصلاً برای مخاطب اهمیت پیدا نکند.

بیشتر بخوانید
به سوی فرهنگِ تکاملی

نقد سینمافا بر فیلم آسیایی‌های پولدار دیوانه (Crazy Rich Asians)

فیلم «آسیایی‌های پولدار دیوانه» مانند اکثر فیلم‌های عامه پسند ساختِ ابر استودیوهای آمریکایی، داستانی خطی را به ساده ترین شکل روایت می‌کند که اتفاقا وفاداری به این قاعده‌ی کلاسیک، بهترین انتخاب ممکن از طرف سازندگان فیلم می‌باشد.

بیشتر بخوانید
در گفت و گو با سینمافا

رضا روان؛ کارگردان نمایش «من و مادر بزرگه» جشنواره تئاتر کودک فعلی را نمی‌توان «بین‌المللی» دانست

در شهر خودمان، دل مشغولی کم‌تری داشته باشیم. زندگی روزمره‌مان را هم راحت‌تر انجام می‌دهیم. ولی گاهی ممکن است به جایی برسیم که کم بیاوریم و به همین خاطر احساس کنیم تنها راه ما کوچ کردن به تهران است.

بیشتر بخوانید
در گفت و گو با سینمافا

دکتر محمدرضا مصباح؛ تهیه کننده سینما: فیلمسازان جوان از همین حالا نگاه‌شان را «حرفه‌ای» کنند

ما جریان‌های حمایتگری مثل بنیاد سینمایی فارابی داریم. اگر بتوانیم یک ردیف بودجه اختصاصی برای فیلمسازان اول، در نظر بگیرد و نهادی کارش حمایت از فیلم‌های اول باشد، طبیعتا با پایین آمدن ریسک تهیه کننده و سرمایه گذار ، اتفاقات خوبی خواهد افتاد.

بیشتر بخوانید
فیلم اورسن ولز بعد از 42 سال توسط «نت فلیکس» کامل شد و اکنون در ایران قابل دانلود است

نقد فیلم «آن سوی باد» (The Other Side of the Wind): همه چیزهایی که از ولز انتظار داریم

پیتر تراورس- فيلم افسانه اي و ناتمام اورسن ولز، بالاخره كامل شد و نشان ميدهد كه او همچنان در اين صنعت پيشتاز است.

بیشتر بخوانید
در پاسخ به سوال سینمافا

محمدرضا تابش، رئیس بنیاد سینمایی فارابی: جریان فیلم کوتاه ایران بالنده و پیشرو است

جریان فیلم کوتاه، در سینمای ما بالنده و پیشرو است. بعضی تهیه کنندگان ما در بخش خصوصی این حساسیت را درک کرده‌اند و در حوزه فیلم کوتاه سرمایه گذاری می‌کنند.

بیشتر بخوانید
در گفت و گو با سینمافا

سیاوش مفیدی: فضای فیلم‌های کوتاه جدی‌تر است

فکر می‌کنم سینمای کوتاه جدی‌تر است و بسیاری از کارگردانان بزرگ‌مان از دل فیلم‌های کوتاه آمدند. مثل آقای کیارستمی که از کانون پرورش فکری آمد. متاسفانه اکنون کانون، دیگر فعال نیست.

بیشتر بخوانید
در گفت و گو با سینمافا

توماس هیرگروم مستندساز فرانسوی: مستندهای ایرانی فضای خاص خودشان را دارند

بعضی مستندهای ایرانی را دیدم و فکر می‌کنم فضای رسانه‌ای مستند ایران خاص خودش است و این را خیلی دوست دارم.

بیشتر بخوانید
در گفت و گو با سینمافا

جینا دلابارکا؛ برنامه ریز جشنواره نیوزیلند: کاش فیلم‌های ایرانی لذت‌بخش‌تر باشند

فیلم‌هایی که در جشنواره ایران هستند، تاریک هستند. دوست داریم این فیلم‌ها لذت‌بخش‌تر باشند.

بیشتر بخوانید
در گفت و گو با سینمافا

ابراهیم داروغه زاده، دبیر جشنواره فیلم فجر: خط قرمزهای ممیزی دست مدیران وقت نیست

خط قرمزها توسط آیین نامه‌های دولتی که سال‌هاست تدوین و ابلاغ شده، وجود دارند. این به اعمال سلیقه و تغییر مدیران، مربوط نیست.

بیشتر بخوانید
در گفت و گو با سینمافا

صادق موسوی، دبیر جشنواره فیلم کوتاه: فیلم ارزان ساختن در سینمای کوتاه ارزش دارد

فیلم کوتاه چون به منافع گیشه و گردش اقتصادی فکر نمی‌کند، مقداری مستقل‌تر عمل می‌کند. با هزینه اندک تولید کردن، در سینمای کوتاه ارزش دارد.

بیشتر بخوانید
در گفت و گو با سینمافا

دبیر دپارتمان جذب فیلم از جشنواره ونیز: فیلم‌های ایرانی آرامش‌بخش‌ هستند

فیلم‌های ایرانی، شاعرانه‌تر و ریتم‌شان آرام‌تر است. اکشن‌شان کمتر است. از لحاظ ذهنی هم فیلم‌های ایرانی آرامش بیشتری را منتقل می‌کنند. هیجان آنها کمتر است.

بیشتر بخوانید
در گفت و گو با سینمافا

فرشید ایوبی نژاد، کارگردان فیلم «تنفس»: فیلم ساختن به قصد جایزه بردن کار غلطی است

اینکه بگوییم فیلم را می‌سازیم که به جشنواره‌ها برویم، نگاه غلطی است. من دوست دارم مخاطب فیلم را ببیند. دلم می‌خواهد آدم‌های مختلف در اقشار مختلف فیلم را ببینند.

بیشتر بخوانید
در گفت و گو با سینمافا

ماری لیس ریبن؛ انیمیشن ساز از استونی: آینده انیمیشن برای آثار کوتاه خواهد بود

صادقانه بگویم که انیمیشن ایرانی که دیدم خیلی سطح کیفی خوبی داشته و در مقایسه با خیلی از انیمیشن‌های اروپایی دیدم، کیفیت بالایی داشتند.

بیشتر بخوانید
در گفت و گو با سینمافا

نیلز پوتمن؛ خبرنگار فیلم کوتاه بلژیک: سینمای ایران بسیار غنی است و عاشق کیارستمی هستم

قبل از اینکه ایران بیایم، من طرفدار سینمای کیارستمی، پناهی و فرهادی بودم خصوصا کیارستمی که فیلمساز بزرگی در ذهن من بود. خیلی خوشحال بودم که دعوت شدم و فکر می‌کنم سطح سینمای ایران خیلی بالاست و هم به لحظ قصه گویی و تدوین، وضعیت خوبی دارد.

بیشتر بخوانید
در گفت و گو با سینمافا

علی عرفان فرهادی کارگردان فیلم «تیری در تاریکی»: فیلم‌مان می‌تواند در گروه هنر و تجربه اکران شود

فیلمی است که مخاطب را در نظر گرفتیم و اگر در گروه هنر و تجربه اکران شود هم مناسب خواهد بود. فیلم مخاطب عادی دارد و کسانی که دیدند هم آن را دوست داشتند. در عین اینکه ویژگی‌های خاص خودش را هم دارد.

بیشتر بخوانید
در گفت و گو با سینمافا

عرفان میدانلو بازیگر فیلم «تیری در تاریکی»: باید به فیلم‌های کوتاه فضای اکران اختصاص یابد

اگر سالنی به فیلم‌های کوتاه اختصاص یابد هم امکان دیده شدن فیلم‌ها وجود خواهد داشت و هم فرصت کشف استعدادهایی مثل کارگردانی و بازیگری از این فیلم‌ها، به وجود می‌آید.

بیشتر بخوانید
در گفت و گو با سینمافا

حسام کلانتری بازیگر فیلم «تنفس»: می‌خواهم فیلم دیده شود نه بازی خودم

خود فیلم برایم مهم بود دیده شود و نه کار فردی خودم. چون این یک چالش گروهی است و همه بچه‌ها جلو و پشت صحنه باید یکدست باشند.

بیشتر بخوانید
در گفت و گو با سینمافا

رینا میکونن، برنامه ریز در جشنواره تامپره فنلاند: فیلم کوتاه فنلاند هم برای جذب سرمایه با مشکل مواجه است

دولت‌ فنلاند خیلی از جشنواره ما حمایت نمی‌کند. بنیادهای خصوصی در شهر هستند. قبلا از اتحادیه اروپا پول می‌رسید ولی اکنون اینها سخت شده است. کلا فیلم ساختن در کشور ما با مشکلات زیادی همراه است.

بیشتر بخوانید
در گفت و گو با سینمافا

علیرضا رضاداد: منعی برای برگزاری جشنواره‌های خصوصی وجود ندارد/ بخش خصوصی باید الگوهای مالی این را به دست آورد

سینمافا- علیرضا رضاداد، مشاور ارشد رئیس سازمان سینمایی گفت: هیچ مانعی برای برگزاری جشنواره‌های سینمایی از سوی دولت وجود ندارد و فقط مهم این است که بخش خصوصی منابع مالی آن را تامین کند. وی در گفت و گو با خبرنگار سینمافا در پاسخ به این سوال که «به عنوان کسی که سال‌هاست مسئولیت‌های مختلف سینمایی دارید فکر می‌کنید بخش خصوصی بتواند برگزار کننده جشنواره‌ها باشد» گفت: منعی در این مورد وجود ندارد. از 100 جشنواره‌ای که در کشور برگزار می‌شود 5-6 تای آنها را سازمان سینمایی برگزار می‌کند. بقیه را یا مثل جشن حافظ بخش خصوصی برگزار می‌کند...

بیشتر بخوانید
در گفت و گو با سینمافا

ابراهیم فرمانی کارگردان «فنس»: جوایز جشنواره برای گروهی خاص است

در این جشنواره 10 فیلم مستند، تجربی و انیمیشن دیده‌ام. واقعا فیلم خوبی ندیدم. نسبت به جشنواره قبل و سر و صدای زیادی که برای بعضی فیلمسازها شده و عوامل معروفی در کنارشان است، آثار چندان درخشانی نیستند.

بیشتر بخوانید
در گفت و گو با سینمافا

فواد جلال، دبیر جشنواره فیلم سلیمانیه: ایران برنده جهبه فرهنگی دنیاست

معتقدم ایران در جبهه اقتصادی با آمریکا می‌جنگد و در جبهه فرهنگی هم حضور دارد. شاید به لحاظ اقتصادی به آن فشار بیاید ولی بدون شک برنده فرهنگ است.

بیشتر بخوانید
داوران جشنواره فیلم کوتاه معرفی شدند؛

سید صادق موسوی در گفت و گو با سینمافا: «انتخاب فیلم از نگاه تماشاگران» روالی منطقی خواهد داشت

ما مثل هر سال انتخاب فیلم از نگاه تماشاگران را به انجمن فیلم کوتاه ایران سپرده‌ایم.

بیشتر بخوانید
گزیده نقدهای Bohemian Rhapsody را با ترجمه سینمافا بخوانید

واکنش عمدتا منفی منتقدان به فیلم «حماسه کولی» (Bohemian Rhapsody) درباره گروه موسیقی کویین

سینمافا- فیلم «حماسه کولی» (Bohemian Rhapsody) ساخته برایان سینگر، از جمعه دوم نوامبر (یازدهم آبان) اکرانش را آغاز می‌کند.   این فیلم با بازی رامی ملک در نقش فردی مرکوری، از بخت‌های اصلی فصل جوایز امسال بود که حالا با میانگین  نمره 49% در متاکریتیک بر اساس 20 نقد و 55% در راتن تومیتوز بر اساس 77 نقد (با ضریب 6 از 10) نتوانست نظر مثبت منتقدان را جلب کند. باید دید فیلم می‌تواند با این میانگین نمره، باز هم در فصل جوایز بدرخشد؟   در اینجا گزیده‌ای از نقدهای منتقدان مطرح آمریکا را می‌خوانید: تیم گریسون/ اسکرین – نمره: 80 از...

بیشتر بخوانید

جست‌وجو

Generic selectors
فقط تطبیق کامل
جستجو در عناوین خبرها
جستجو در محتوای خبرها و گفتگوها
Post Type Selectors

ویدیو

در حال بارگذاری...

آخرین پست‌ها

سینمافا را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید