نویسنده: پیام خدابنده‌لو

کسری تیرسحر پیش از این جوایز زیادی برنده شده

فیلمساز ایرانی، داور اصلی جشنواره‌ای در یونان و روسیه

سینمافا- کسری تیرسحر، فیلمساز ایرانی، داور اصلی مسابقه جشنواره فیلم GIFF یونان و روسیه شد. این جشنواره از 15 آوریل 2023 در شهر موسکو پایتخت روسیه، و جزیره زاکینتوس کشور یونان برگزار خواهد شد. به گزارش سینمافا، هدف از برگزاری جشنواره Genesis international film festival (GIFF) آشنایی مخاطبان با هنرمندان با استعداد و هنر سراسر جهان است. گفتنی است تیرسحر پیش‌تر به عنوان داور با 2 جشنواره فیلم بین‌المللی دیگرهمکاری کرده بود. او به عنوان تهیه کننده و کارگردان فیلم کوتاه «اتاق شماره 13» و «گالو» در بیش از 50 جشنواره جهانی حضور داشته و برنده و نامزد بیش...

بیشتر بخوانید
این فیلم پر ستاره نامزد 4 جایزه اسکار شده است

یادداشت سینمافا بر «به بالا نگاه نکن» (Don’t Look Up)/ کمدی به مثابه مانیفست!

سینمافا- مهدی غضنفری- 1- به بالا نگاه نکن ساخته آدم مک کی است. فیلم به مانند آثار پیشین فیلمساز فیلمی پر بازیگر و پر دیالوگ است.”به بالا نگاه نکن” ظاهر فیلمی فاجعه طور دارد (دو ستاره شناس مشهور متوجه می شوند که خطر برخورد سیاره ای به زمین و نابودی اش خیلی خیلی نزدیک است) اما فیلم تعمدی مسیر آشنا را نمی رود تا فیلمی انتقادی در ژانر کمدی سیاه باشد. ۲-“به بالا نگاه نکن” آشکارا یک مانفیست(بیانیه)سینمایی است تا نشان دهد سیاست، رسانه و اجتماع تا چه اندازه منحرف شده اند و در مقابل حقیقت (حتی حقیقتی تلخ...

بیشتر بخوانید
برنده اسکار کارگردانی

مرید و مرادی دیرس نارس!/ یادداشت سینمافا بر «قدرت سگ» (The Power of the Dog)

سینمافا- مهدی غضنفری- قدرت سگ(یا قدرت شَر) به کارگردانی جین کمپیون کارگردان پرآوازه استرالیایی است. 1- فیلم براساس رمانی به همین نام نوشته توماس ساویج ساخته شده‌است.(نگارنده رمان را نخوانده است) “قدرت سگ” یکی از مورد توجه ترین فیلم های سال بود و تردید ندارم اگر مضمون دگر باشانه اش (هم جنس خواهانه اش) نبود حتما اسکار بهترین فیلم را هم دریافت می کرد (البته پرواضح است که یکی از اصلی ترین دلیل های مورد توجه بودنش همین مضمون دگرباشانه اش بود!) نخستین اکران عمومی فیلم در ونیز بود که در بخش اصلی برنده شیر نقره‌ای بهترین کارگردانی شد.”قدرت...

بیشتر بخوانید
کاور کردن با زبان انگلیسی!

یادداشت سینمافا بر فیلم CODA

سینمافا- مهدی غضنفری- کودا (مخفف Child of Deaf Adults به معنی فرزند خانواده ناشنوا یا فرزند شنوای خانواده ناشنواست) ساخته سیان هدر و برنده اسکار بهترین فیلمنامه اقتباسی و فیلم سال است. فیلم اقتباسی از فیلم فرانسوی “خانواده بلیه” ساخته اریک لارتیگا و محصول ۲۰۱۴ است. ۲- “کودا” داستان دختری شنوا در خانواده ای ناشنواست. همین ایده جالبش است که باعث توجه بسیار شده است. ایده ای که عینا از فیلم فرانسوی آمده است. با این تغییر جزعی که خانواده شیرینی پز فیلم فرانسوی در فیلم آمریکایی تبدیل به خانواده ای ماهیگیر شده است. به نظر نگارنده فیلم جدا...

بیشتر بخوانید
روز آخر

یادداشت سینمافا بر «درب» و «نمور»

سینمافا- مهدی غضنفری- فیلم‌های «درب» و «نمور» به نمایش درآمدند.   درب (هادی محقق) نام فیلم “دِرب” (در زبان لری به معنای «زمین سفت» است) است که با دَرب (شکل نادرست اما بسیار پرکاربرد «دَر» است) تفاوت دارد. فیلم آشکارا در شیوه سینمای موسوم به عباس کیارستمی و یا مدرن با طعم ایرانی ساخته شده است داستان همزمان مردی معلول با بچه مریضش و کارمند اداره برق بسیار وظیفه شناسی است. فیلم همزمان کاراکتر محور با تاکید بر لوکیشن بکر محیط پیرامونی است. دِرب ربطی به سینمای جریان اصلی ندارد و آشکارا تعلقی به سینمای هنر و تجربه دارد...

بیشتر بخوانید
بی منطق

یادداشت سینمافا بر «ضد» و «خائن کشی»

سینمافا- مهدی غضنفری- فیلم های کوتاه و مستند به همراه قاب‌های ماندگار (فیلم‌های قدیمی بازسازی شده) از نمایش‌های ویژه است. پکیج اول فیلم‌های کوتاه را متاسفانه بدلیل بهم خوردن سانس ها در روز یکشنبه از دست دادم، اما پکیج دوم فیلم‌های کوتاه را دیدم در واقع رفته بودم «هرگز، گاهی، همیشه» ساخته‌ی شادی کرم‌رودی بازیگر و همسر آرین وزیردفتری را ببینم اما با کمال حیرت این فیلم «ویار» با بازی و کارگردانی حورا طباطبایی بود که حالم را خوب کرد. اما درباره دو فیلم سینمای ایران: ضد (امیرعباس ربیعی) “ضد” دومین ساخته کارگردانش است فیلم به مقطعی از تاریخ...

بیشتر بخوانید
روزی نه چندان خوب

یادداشت سینمافا بر فیلم‌های «شهرک» و «2888»

سینمافا- مهدی غضنفری- دو فیلم «شهرک» و «2888» به نمایش درآمدند.   شهرک (علی حضرتی) “شهرک” دومین ساخته علی حضرتی است. فیلم آشکارا و به مانند فیلم «بی رویا» (آرین وزیر دفتری) تحت تاثیر سینمای جریان اصلی آمریکا و هالیوود است. فیلم که حال و هوایی “ترومن شویی”(پیتر ویر) نیز دارد سعی می‌کند در داستانی نمایشی و البته غیر قابل باور (حداقل در مقیاس با سینمای ایران) مصائب فیلمسازی و نقش گرفتن و در قالب نقش فرو رفتن را بیان نماید. فیلمساز با اینکه کم و بیش از پس اجرا برآمده است اما کماکان فضا فانتزی و نچسب است....

بیشتر بخوانید
یک فیلم هالیوودی و یک فیلم معناگرا

یادداشت سینمافا بر «بی رویا» و «بدون قرار قبلی»

سینمافا- مهدی غضنفری- در چارچوب «قاب های ماندگار» که ویژه فیلم‌های قدیمی ایرانی بازسازی شده است، فیلم «نیاز» ساخته علیرضا داوودنژاد را دیدم. فیلم جدا از بازی بد برادرش که به جنس فیلم نمی‌خورد کماکان جمع و جور و روپاست. بازی و کل کل دو نوجوان جویای کار در فیلم کماکان جالب و جذاب است. اما درباره دو فیلم جدید: بی رویا (آرین وزیردفتری) «بی‌رویا» اولین فیلم بلند کارگردان است. فیلم آشکارا تحت تاثیر سینمای جربان اصلی آمریکا یا هالیوود است. فیلم به مانند بسیاری از فیلم های مطرح ایرانی از درامی خانوادگی (سینمای اجتماعی) شروع می شود اما...

بیشتر بخوانید
آثاری متوسط

یادداشت سینمافا بر «نگهبان شب» و «موقعیت مهدی»

سینمافا- مهدی غضنفری- پیش از نمایش فیلم «موقعیت مهدی» اصحاب رسانه و مطبوعات و منتقدین را برای ورود به سالن معطل کردند تا اجتماع بوجود آید (فقط برای این فیلم همچین چیزی رخ داد) تا امکان عکس و فیلم از شلوغی و ازدحام هر چند جعلی بوجود آید. دوستان حرکت قشنگی نبود. اما درباره فیلم‌ها:   نگهبان شب (رضا میرکریمی) نگهبان شب آخرین ساخته رضا میرکریمی است. فیلم که از نظر فیلمبرداری و جنس رنگ فیلم شبیه به فیلم های پیشین فیلمساز است (یه حبه قند و قصر شیرین) طبعا داستانی متفاوت دارد. فیلم از نظر کارگردانی، انتخاب بازیگرها...

بیشتر بخوانید
فیلم‌های سفارشی و ایدئولوژیک

یادداشت سینمافا بر «هناس» و «شب طلایی»

سینمافا- مهدی غضنفری- فیلم‌های قدیمی ایرانی بازسازی شده به نمایش درآمده‌اند. من تا اکنون پنج فیلم از این آثار را دیده ام: «دندان مار» و «مادیان» را در خانه سینما و «خانه دوست کجاست»، «گاو» و «ناخدا خورشید» را در جشنواره . «ناخدا خورشید» ساخته ناصر تقوایی جدا از مشکلات فنی در بعضی از سکانس‌ها هنوز عالی و روپاست و به هیچ وجه کهنه نشده است.   هناس (حسین دارابی) هناس که به کردی به معنای نَفس است فیلمی سفارشی و پروپاگاندا (تبلیغاتی) است .فیلم دررابطه با شهادت دانشمندان هسته‌ای و زندگی سخت خانواده‌هایشان زیر فشار ترور است. هناس...

بیشتر بخوانید
آثاری نا امید کننده

یادداشت سینمافا بر «بی مادر» و «دسته دختران»

سینمافا- مهدی غضنفری- دو فیلم «بی مادر» و «دسته دختران» به نمایش درآمدند.   بی مادر (مرتضی فاطمی) بی‌مادر فیلمی ملوردام (اشک انگیز) و سانتیمانتال (احساسی) است که مخاطب هدفش مخاطب عام است. فیلم کم و بیش و در مدل خودش خوش ساخت است، هر چند مطلوب حضور در جشنواره‌ها نیست.   دسته دختران (منیر قیدی) دسته دختران فیلمی متعلق به سینمای دفاع مقدس است. فیلم هیچگاه شروع نمی شود که تمام شود. به نظر می‌رسد فیلم علاقه‌ند است لحظه‌ی دفاع و البته سقوط شهر خرمشهر را به تصویر درآورد. فیلم جدا از چند کاراکتر زنی که حضورشان عامل...

بیشتر بخوانید
آثار دیگر

یادداشت سینمافا بر «ملاقات خصوصی» و «ماهان»

سینمافا- مهدی غضنفری- فیلم «ملاقات خصوصی» اثر قابل توجهی است. ملاقات خصوصی (امید شمس) ملاقات خصوصی اول فیلم بلند کارگردان است، فیلم از دشتی پور نور شروع و در اتاقی بسته با پس زمینه برفی تمام می شود. فیلم با اینکه برای برای مضمونش، فرم درستی اختیار کرده است اما از نظر داستانی منطقی‌تر بود که ده دقیقه زودتر تمام می‌شد (پایان فعلی باج دادن توامان به ممیزی و تماشاگر عام است). فیلم جدا از ایده تازه و جالبش در اجرا هم کم و بیش موفق است. گروه بازیگران فیلم نسبتا قابل قبول و «پریناز ایزدیار» فیلم درجه یک...

بیشتر بخوانید
یک فیلم آرام و یک فیلم اکشن

یادداشت سینمافا بر فیلم‌های «برف آخر» و «لایه‌های دروغ»

سینمافا- مهدی غضنفری- فیلم‌های «برف آخر» و «لایه‌های دروغ» در دو فضای کاملا متفاوت، به نمایش درآمدند. برف آخر (امیرحسین عسگری) «برف آخر» دومین ساخته امیرحسین عسگری است. فیلم قبلی فیلمساز(بدون مرز) علیرغم ایدئولوژیک بودن، فیلمی بدون هنرپیشه‌ی چهره و جمع و جوری بود که نشان از تبحر فیلمساز در اجرا را داشت. برف آخر سه هنرپیشه چهره (امین حیایی، مجید صالحی و لادن مستوفی) و داستانی عاشقانه دارد. فیلم در رابطه با عشق انسان به انسان و انسان به حیوانات و طبیعت و بالعکس است. فیلم البته درباره جدایی‌ها و حتی مرگ نیز است. فیلمبرداری فیلم خیلی چشم‌نواز...

بیشتر بخوانید
آثاری قابل قبول

یادداشت سینمافا بر «علف زار» و «شادروان»

سینمافا- مهدی غضنفری- در روز دوم، فیلم‌های علف زار و شادروان به نمایش درآمدند. علف زار (کاظم دانشی) “علف زار” ترکیبی متعادل از سینمای اصغر فرهادی و سعید روستایی است (در اینجا به درام های خانوادگی سینمای اجتماعی گفته می شود ) فیلم که بر پیشانی اش بهرام رادان بازیگر (بدون بازی در فیلم) بعنوان تهیه کننده دارد (من جدی نگرفتم لطفا شما هم جدی نگیرید! ) با اعتماد به نفس زیادی ساخته شده است علف زار فیلمی خوش ساخت اما بشدت ایدئولوژیک است علف زار داستان همزمان طبقه های گوناگون است فیلم درباره طبقه خیلی فرو دست (خیلی...

بیشتر بخوانید
دو اثر نه چندان جذاب

یادداشتی بر فیلم‌های «مرد بازنده» و «بیرو»

سینمافا- مهدی غضنفری- سالن همایش‌های برج میلاد که بیشتر برای منتقدین و اصحاب رسانه است نسبت به پردیس سینمای ملت سال گذشته وضعیت بهتری دارد! سال گذشته سالن ملت بدلیل کرونا به امان خدا رها شده بود! و هیچ پذیرایی در کار نبود نه آبی، نه چای و نه قهوه ای ..و رستوران ها هم که تعطیل بود! خوشبختانه امسال هم آب و مخصوصا آب جوش همراه با نسکافه و چای به سالن جشنواره بازگشته است و هم بوفه باز است.. مروری داریم بر دو فیلم روز اول: مرد بازنده (محمدحسین مهدویان) «مرد بازنده» آشکارا تعلقی به سینمای نوآر(فیلم...

بیشتر بخوانید
وردپرس › خطا

یک خطای مهم در این وب سایت رخ داده است.

دربارهٔ عیب‌یابی در وردپرس بیشتر بدانید.