تلاشی ناشیانه و یک محصول ضد زن

نگاهی بر فیلم سینمایی «دسته‌ دختران»

نگاهی بر فیلم سینمایی «دسته‌ دختران»

سینمافا- محمد پورصادقی- «دسته‌ی دختران» اثر منیر قیدی، فیلمی است که با نگاهی ایدئولوژیک و کاملا ضدزن به موضوع جنگ می‌پردازد. ناامیدکننده است که کارگردانی که پیش‌تر در «ویلایی‌ها» به طرز موثر و قابل قبولی به موضوع زنان در پشت جبهه‌های جنگ عراق علیه کشورمان پرداخته بود، فیلم جدید خود را به یک اثر تبلیغاتی ناشیانه و گل‌درشت برای دفاع آرمان‌هایی چون حجاب، ناموس و اطاعت از شوهر تقلیل داده است؛ چیزی که شاید انتظار آن را از راویان تازه‌کار سینمای تجربی هم نداریم.

شخصیت‌پردازی بسیار ضعیف و شکل‌نگرفته، یکی از نقاط ضعف اصلی فیلم به‌شمار می‌رود. نقاط عطف و چرخش‌های دراماتیک فیلم عبث و باور ناپذیرند و بازیگرهای نام‌آشنا و پر زرق و برق فیلم، فاصله‌ای باورنکردنی با آنچه که باید، دارند. عملکرد ضعیف در طراحی و کارکرد جلوه‌های ویژه‌ی میدانی و کامپیوتری مشهود است و مخاطب از حجم صداهای زائد و اغراق‌های تصویری، عاصی می‌شود. هرچند ممکن است مضمون و روایت فیلم در خدمت آرمان‌های خاصی باشد، اما این موضوع نمی‌تواند نقاط ضعف ساختاری و محتوایی آن را توجیه کند.

در مقایسه با اثر پیشین منیر قیدی که به موضوع زنان و جنگ پرداخته بود، «دسته‌ی دختران» گام بزرگی به عقب به‌شمار می‌رود. فیلم به‌جای تلاش برای ارائه‌ی تصویری واقع‌گرایانه از زنان در جنگ و درگیری آن‌ها با چالش‌های عاطفی و اجتماعی، بر تقویت ایدئولوژی‌های خاص تمرکز کرده است.

نتیجه آن‌که «دسته‌ی دختران» نه تنها نتوانسته است گام‌های موثری در مسیر بازنمایی زندگی و رشادت زنان در جنگ بردارد، بلکه با ارائه‌ی روایتی ایدئولوژیک و دور از واقعیت، موجب تقویت و بازتولید نگرش‌های ضدزنانه در جامعه‌ی امروز می‌شود. امید است کارگردان در آینده مسیری متفاوت را برگزیند و به موضوعات حساسی چون تاریخ و زنان رویکردی واقع‌گرایانه و اخلاقی بپردازد.

اطلاع رسانی از طریق ایمیل
به من اطلاع بده در صورت:
guest
لطفا نام حقیقی خود را وارد کنید
آدرس ایمیلتان را وارد کنید
اگر وبسایت دارید، آدرس آن را وارد کنید

0 نظرات
قدیمی ترین
جدیدترین بیشترین رای
Inline Feedbacks
View all comments

جست‌وجو

Generic selectors
فقط تطبیق کامل
جستجو در عناوین خبرها
جستجو در محتوای خبرها و گفتگوها
Post Type Selectors

ویدیو

در حال بارگذاری...

آخرین پست‌ها

سینمافا را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

0
Would love your thoughts, please comment.x