از کیمیایی تا مجید مجیدی

کدام فیلم‌های جشنواره سی و هشتم مورد توجه خواهند بود (بخش اول)

کدام فیلم‌های جشنواره سی و هشتم مورد توجه خواهند بود (بخش اول)

 

سینمافا- آرین نغزگو- با معرفی فیلم‌های حاضر در بخش مسابقه جشنواره فیلم فجر که روزهای قبل توسط روابط عمومی سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر انجام ترکیبی از فیلمسازان باسابقه و سینماگران جوان به چشم می‌خورد در میان این فیلم‌ها ۱۱ فیلم می‌تواند از جذابیت بیشتری برای مخاطبان همراه باشد. در بخش ابتدایی این گزارش با شش فیلم مهم جشنواره آشنا خواهید شد.

فیلم سینمایی «آبادان یازده ۶۰» به کارگردانی مهرداد خوشبخت و تهیه کنندگی حسن سلامی یکی از فیلم‌های حاضر در بخش مسابقه سودای سیمرغ سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر است. او که متولد شهر در آبادان است فیلمسازی را در انجمن سینمای جوانان این شهر آموخته. او پس از تجربه ساخت چند فیلم با موضوعات اجتماعی اینبار به سراغ ساخت یک فیلم با محوریت دفاع مقدس رفته و آز آنجا که او مهارت خود را در بیان بصری سینمایی پیش از این در فیلم‌های کوتاه و بلند به نمایش گذاشته حضور او در شهر آبادان که به خوبی با فضای این شهر آشناست و روایتی از روزهای حمله عراق به این شهر می‌تواند تلفیق قابل تاملی برای ایجاد جذابیت در مخاطبین سینمای دفاع مقدس داشته باشد.

«آتابای» یکی دیگر از فیلم های بخش سودای سیمرغ جشنواره سی و هشتم است، این فیلم پنجمین ساخته نیکی کریمی بازیگر نام آشنای سینمای ایران است که تا کنون با کارگردان های مطرحی چون داریوش مهرجویی، مسعود کیمیایی و عباس کیارستمی در مقام بازیگر همکاری داشته. کریمی پس از تجربه موفق فیلم «سوت پایان» اینبار سراغ ساخت فیلمی متفاوت رفته و شنیده حاکی از این است که بخش زیادی از فیلم با دیالوگ های زبان ترکی فیلمبرداری شده که چالش بزرگی در برقراری ارتباط مخاطب غیر ترک زبان خواهد بود و قطعا یکی از فیلم‌های سوال بر انگیز این دوره حساب می‌شود.

تومان ساخته مرتضی فرشباف می اواند یکی دیگر از فیلم های مهم جشنواره امسال باشد، فرشباف که با روحیه تجربه گرایانه در آخرین فیلمش بهمن سبکک متفاوتی را دستمایه روایتش قرار داده در تومان به استان گلسان رفته و شنیده ها حاکی از این است که فیلم در بندر ترکمن و جغرافیای متفاوت فیلمبرداری شده. تلفیق این فضا با سبک تجربه گرای فرشباف و استفاده او از چند چهره جدیدی سینمایی یکی از سوال بر انگیز ترین فیلم های جشنواره سی و هشتم را نوید می دهد.

«خورشید» تازه ترین ساخته مجید مجیدی پس از فیلم «آن سوی ابرها» است که در هندوستان ساخته شد و محصول مشترک ایران و سینمای هند بود. فیلم جدید مجیدی بازگشت او به سینمای آشنای این فیلمساز است. او در این فیلم به موضوع کودکان کار و مشکلات این قشر پرداخته. با توجه به شناخت مجیدی از این طبقه اجتماعی و مشکلات کودکان و نوجوانان در این بخش از جامعه این فیلم می تواند بازگشتی به سینمای اجتماعی مجیدی باشد که آثار درخشان آن را در دهه هفتاد و هشتاد شمسی دیده ایم.

اما مسعود کیمیایی امسال با فیلم «خون شد» یکی از کارگردان های حاضر در بخش سودای سیمرغ است، کیمیایی که به قطع یکی از تاثیرگذارترین سینماگران ایرانی است در سال‌های اخیر فاصله زیادی با دوران اوج خود داشته و فیلم های اخیر نقدهای منفی زیادی را به دنبال داشته است. اما از فیلمسازی به قدرت کیمایی همیشه ساخت بهترین ها انتظار می رود و حضورش در این بخش اعتباری برای جشنواره فیلم فجر است.

محمد حسین مهدویان که در سال‌های گذشته از حاضرین همیشگی جشنواره فیلم فجر بوده امسال نیز با یک بازنمایی سینمایی دیگر از وقایع تاریخی ایران در بخش سودای سیمرغ حضور دارد. «درخت گردو» تازه ترین ساخته اوست که با توجه به تغییرات در تهیه کنندگی و فیلم و حواشی آن یکی از پربحث ترین فیلم های حاضر در بخش مسابقه سینمای ایران است. شنیده ها حاکی از این است که داستان فیلم به زمان جنگ تحمیلی باز می گذرد.

 

اطلاع رسانی از طریق ایمیل
به من اطلاع بده در صورت:
guest
لطفا نام حقیقی خود را وارد کنید
آدرس ایمیلتان را وارد کنید
اگر وبسایت دارید، آدرس آن را وارد کنید

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments

جست‌وجو

Generic selectors
فقط تطبیق کامل
جستجو در عناوین خبرها
جستجو در محتوای خبرها و گفتگوها
Post Type Selectors

ویدیو

در حال بارگذاری...

آخرین پست‌ها

سینمافا را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

0
Would love your thoughts, please comment.x