در نشست فیلم «سمفونی نهم» مطرح شد؛

نرگس آبیار: دوست داشتم تمام جزییات زندگی فائزه منصوری را نشان دهم

نرگس آبیار: دوست داشتم تمام جزییات زندگی فائزه منصوری را نشان دهم

سینمافا- نشست پرسش و پاسخ فیلم سینمایی «شبی که ماه کامل شد» به کارگردانی نرگس آبیار، دقایقی پیش با حضور عوامل، هنرمندان و اهالی رسانه در محل سالن اجتماعات پردیس سینمایی ملت برگزار شد.

نرگس آبیار کارگردان فیلم شبی که ماه کامل شد در خصوص تغییر سبک و فضای فیلمسازی‌اش در این فیلم گفت: اولاً من یک کارگردان کاملاً تجربه‌گرا هستم. ثانیاً من سال‌ها بود که می‌خواستم این فیلم را بسازم. قصه‌اش را چندین سال در جراید و اینترنت پیگیری کردم. از چندین نفر تقاضا شد که بر روی این داستان کار کنم و از آنجا که دیدم محوریت این قصه باز هم مثل تمام کارهای من یک زن است، تصمیم گرفتم آن را بسازم. چرا که دوست دارم همیشه نقش اول فیلمم که محوریت داستان روی آن است یک زن باشد.

وی در خصوص زمان بالای فیلمش خاطرنشان کرد: این بدعت عجیبی است که عادت کرده‌ایم فیلم حتما 90 دقیقه باشد. من هرگز نمی‌توانستم فیلم را در نود دقیقه بسازم زیرا نشان دادن تمام جزییات زندگی فائزه منصوری و داستان‌های مربوط به آن در 90 دقیقه ناقص باقی می‌ماند. ضمن اینکه فیلم من در خصوص عبدالمالک و عبدالحمید ریگی نیست، بلکه ماجرای زندگی فائزه منصوری را قصد داشتم نشان دهم. به هیچ عنوان دوست نداشتم در ساخت این فیلم محافظه کارانه عمل کنم و از این رو است که زمان فیلم حدود دو ساعت و ربع شد.

آبیار ادامه داد: من این فیلم را برای مردم سیستان و بلوچستان ساختم، خوب می‌دانم که چقدر آنها از این گروهک‌های تکفیری لطمه دیده‌اند و همچنان نیز می‌بینند. خاندان ریگی، خاندانی بسیار بزرگ است که اتفاقاً سابقه مقابله با استعمار را هم دارد. ولی با حرکتی که یک نفر از این خاندان کرد کل خاندان ریگی لطمه دید. لطفاً اگر نقدی در خصوص فیلم می‌کنید احترام این خاندان را هم نگه دارید. قصه‌ی فیلم من، در مورد عشق عبدالحمید ریگی و فائزه منصوری است نه اینکه بخواهم به طور اختصاصی به ماجرای ریگی بپردازم.

وی در خصوص منابعی که برای ساخت این فیلم از آنها استفاده کرده است گفت: من اولاً با مردمی که در این پرونده نقش داشتند مصاحبه کردم. سپس حتی سایت‌ها و رسانه‌های آنور آبی مثل العربیه را هم کاملاً کندوکاو کردم.

آبیار ضمن انتقاد از سخنان برخی افراد که فیلم را مردانه دانسته بودند گفت: این فیلم صد در صد زنانه است.

محمدحسین قاسمی تهیه کننده فیلم نیز ضمن تشکر از مردم استان سیستان و بلوچستان به سختی های کار اشاره کرد و گفت: بخش اعظم سختی‌های ما هنگام کار در کشور پاکستان است. از آنجا که دولت پاکستان خیلی با ما همکاری نمی کرد، مجبور شدیم با نیروهای بومی همکاری کنیم. از طرفی فیلمبرداری کار ما با انتخابات پاکستان همزمان شد، و دیگر امکان حضور در این کشور برای ما فراهم نبود، لذا ادامه‌‎‌ی آن را در بنگلادش و قسمت پاکستانی نشین شهر داکا فیلمبرداری کردیم.

وی در خصوص سرمایه فیلم هم گفت: صد در صد فیلم محصول موسسه هفت هنر ماندگار است و فیلم به هیچ جایی وصل نیست.

هوتن شکیبا بازیگر نقش عبدالحمید ریگی در فیلم شبی که ماه کامل شد هم در خصوص اینکه آیا شانسی برای دریافت سیمرغ بلورین نقش اول فیلم دارد گفت: واقعاً فیلم ما در شرایط سختی ساخته شد؛ از طرفی چون نقش من در خصوص فردی است که واقعی بوده و همه کشور او را می‌شناسند باید سعی می‌کردم بسیار باور پذیر آن را بازی کنم و در این راه از کمک‌های خانم آبیار و آقای محمدحسین قاسمی بسیار استفاده می کردم. اعتراف می کنم بدم نمی آید سیمرغ بلورین را بگیرم، اما اصولاً سیمرغ گرفتن برای نقش های منفی در سال های اخیر تابو بوده است. نمی دانم، خودم را به دست سرنوشت می سپارم تا ببینم چه می‌شود.

وی ادامه داد: من در طول فیلم با سه زبان حرف زدم؛ بلوچی ، فارسی با لهجه بلوچی و زبان اردو. این کار من را دو برابر سخت‌تر کرد. امیدوارم مردم خطه سیستان و بلوچستان نقش من را تایید کنند.

شبنم مقدمی دیگر بازیگر فیلم شبی که ماه کامل شد هم که به شدت از تماشای فیلم تحت تاثیر قرار گرفته بود با بغض گفت: من خودم وقتی فیلم را دیدم قلبم از جا کنده می‌شد. بسیار تحت تاثیر مادرانگی نقشم قرار گرفتم. بیشتر از این نمی‌توانم حرف بزنم. فقط امیدوارم مورد علاقه مخاطب قرار گرفته باشد.

فرشته صدرعرفایی در خصوص گریم بسیار متفاوتش در این فیلم خاطرنشان کرد: معتقدم خانم آبیار شناخت کاملی نسبت به نقش من در این فیلم داشتند و گریمور این فیلم واقعاَ برای گریم نقش من سنگ تمام گذاشتند.

آرمین رحیمیان در پاسخ به سئوال خبرنگاری در خصوص اینکه آیا از بازی در نقش عبدالمالک ریگی نمی ترسیدی گفت: من بسیاری از فیلم‌های آرشیوی او را دیدم. دوست نداشتم خیلی او را یک اژدها نشان دهم.بلکه بیشتر هدفم آن بود که ایدئولوژی وی را نشان دهم و این را اعتقاد داشتم که اگر نوع بازی‌ام از نقش بیرون بزند کل فیلم آسیب می دید. خدا را شکر که مورد اقبال مخاطب قرار گرفت.

شایان ذکر است الناز شاکردوست بازیگر نقش فائزه منصوری در نشست خبری این فیلم حضور نداشت.

اطلاع رسانی از طریق ایمیل
به من اطلاع بده در صورت:
guest
لطفا نام حقیقی خود را وارد کنید
آدرس ایمیلتان را وارد کنید
اگر وبسایت دارید، آدرس آن را وارد کنید

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments

جست‌وجو

Generic selectors
فقط تطبیق کامل
جستجو در عناوین خبرها
جستجو در محتوای خبرها و گفتگوها
Post Type Selectors

ویدیو

در حال بارگذاری...

آخرین پست‌ها

سینمافا را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

0
Would love your thoughts, please comment.x