در گفت و گو با سینمافا

شهرام کرمی: موفق به استفاده از سرمایه‌ی بخش خصوصی نشده‌ایم

شهرام کرمی: موفق به استفاده از سرمایه‌ی بخش خصوصی نشده‌ایم

سینمافا- در روز پایانی بیست و پنجمین دوره از جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان میزبان مدیرکل مرکز هنرهای نمایشی بودیم. آنچه در ادامه می‌خوانید متن گفت‌وگوی سینمافا با شهرام کرمی است.

وجه تمایز و نقطه قوت برگزاری این جشنواره توسط خانم کاظمی چیست؟

با توجه به این‌که بنده 6 دوره این مسئولیت را بر عهده داشتم، با تمام مسائل آن آشنایی دارم و بنابراین می‌دانم که مسئولیت دشوار و سنگینی است. طبیعتا خانم کاظمی سال گذشته توانستند با موفقیت این مسئولیت را به سرانجام برسانند و با توجه به تجربه‌ی سال گذشته و تجربه‌ی تياتری ایشان، امسال هم با عشق و انگیزه‌ی خوبی این جشنواره را برگزار کردند.

قریب به اتفاق گروه‌هایی که در جشنواره اجرا می‌روند از کیفیت تکنیکی سالن‌ها ابراز گلایه می‌کنند. پس از چندین سال برگزاری این جشنواره در همدان، شما چگونه قبل از جشنواره از کیفیت سالن‌ها اطمینان پیدا می‌کنید؟

این ماجرا یک معضل همیشگی است. امکانات سالن‌ها محدود است و توسعه پیدا نکرده است و نباید دنبال حل یک ساله یا دوساله‌ی این معضل بود و باید در یک برنامه ریزی درازمدت در پی رفع آن باشیم. ما هر ساله قبل از جشنواره با اعزام تیم فنی از تهران، یک مرحله تجهیز هم برای سالن‌ها به عنوان مکمل امکانات نمایشی اعمال می‌کنیم. درست است که استانداردهای سالن باید رعایت شود اما امکانات فنی سالن‌هایی هم که ایجاد شده اند محدودیت‌های زیادی برای گروه‌ها ایجاد نمی‌کند. در شرایط حاضر هم با وجود تحریم‌های ظالمانه امکان تجهیز از طرف دولت و استان همدان محدود است و باید خودمان را با این شرایط وفق بدهیم.

در مورد بودجه‌های جشنواره و هزینه‌کرد آن کمی توضیح دهید. آیا به عنوان مدیرکل مرکز هنرهای نمایشی سعی در خصوصی‌سازی جشنواره داشته‌اید؟

مسلما جشنواره از طرف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار می‌شود و بخش عمده‌ی هزینه را از طرف اداره کل مرکز هنرهای نمایشی صرف می‌کنیم. بخشی از آن هم از اداره فرهنگ و ارشاد استان همدان، شهرداری و استانداری همدان تامین می‌شود.
خصوصی سازی یکی از معضلات عرصه‌ی تئاتر است. جشنواره تئاتر فجر هم از این زیرساخت محروم است و متاسفانه بدلیل عدم امکان تبلیغات وسیع، ترجیح بخش خصوصی سرمایه گذاری در عرصه سینما یا تلویزیون است و هرگاه این تمایل برای تئاتر وجود داشته با آغوش باز از مشارکت ارگان‌های خصوصی استقبال کرده ایم ولی به طور کلی اذعان میکنم که تا امروز موفق به استفاده‌ی گسترده از این ظرفیت نشده‌ایم.

در مورد داوری همزمان بخش کودک و نوجوان در این جشنواره اعتراضاتی وجود دارد. نظر شما به عنوان فردی که سال‌ها عهده‌دار دبیری این جشنواره بوده است در این‌باره چیست؟

اعتقاد دارم که داوری باید از این جشنواره حذف شود و بارها گفته ام زمانی این جشنواره جنبه‌ی مردمی به خود می‌گیرد که بتوانیم داوری را از آن حذف کنیم ولی متاسفانه این دیدگاه بین هنرمندان تئاتر هنوز مقبول نیست و برای این تحول به زمان نیاز داریم. در شکل فعلی هم استدلال خانم کاظمی است که می‌توانیم بخش ها را جداگانه اجرا کنیم ولی در داوری به صورت مشترک عمل کرد. بنده هم به استقلال رای و نظر ایشان احترام می‌گذارم.

اطلاع رسانی از طریق ایمیل
به من اطلاع بده در صورت:
guest
لطفا نام حقیقی خود را وارد کنید
آدرس ایمیلتان را وارد کنید
اگر وبسایت دارید، آدرس آن را وارد کنید

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments

جست‌وجو

Generic selectors
فقط تطبیق کامل
جستجو در عناوین خبرها
جستجو در محتوای خبرها و گفتگوها
Post Type Selectors

ویدیو

در حال بارگذاری...

آخرین پست‌ها

سینمافا را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

0
Would love your thoughts, please comment.x