در گفت و گو با سینمافا

فواد جلال، دبیر جشنواره فیلم سلیمانیه: ایران برنده جهبه فرهنگی دنیاست

فواد جلال، دبیر جشنواره فیلم سلیمانیه: ایران برنده جهبه فرهنگی دنیاست

سینمافا- فواد جلال دبیر جشنواره فیلم سلیمانیه و رئیس کمپانی سینمایی و همین‌طور کارگردان و تهیه کننده آثار سینمایی و تلویزیونی در عراق است. او که امسال در جشنواره فیلم کوتاه تهران حضور دارد،‌ پاسخگوی سوالات سینمافا درباره وضعیت فیلمسازی عراق و همین‌طور نظرش درباره سینمای ایران بود.

 

– فضای جشنواره را چگونه دیده‌اید؟

شب گذشته که آمدم استقبال خوبی شد. چیزی که دیدم بسیار با شکوه بود و مشخص است یک رویداد با شکوه سینمایی است. به هر سالنی برویم فیلم‌های خوبی می‌بینیم.
به نظرم می‌رسد تحریم‌های سیاسی،‌ تاثیراتی روی ایران نگذاشته و این نشان دهنده قدرت ایران است که جشنواره سینمایی برگزار می‌کند.

 

– در کشور عراق‌، جشنواره‌ای هست که یک نهاد حکومتی آن را برگزار کند؟

برگزاری یک جشنواره خیلی سخت است. درست است که من رئیس یک موسسه خصوصی هستم ولی حتما باید دولت از برگزاری آن حمایت کند. در سومین دوره جشنواره فیلم سلیمانی، رئیس حکومت اقلیم کردستان 75 درصد بودجه را تامین کرد و ما هم از طریق اسپانسرها 25 درصد دیگر را تامین کردم. بدون شک سینما در هر کشوری وجود داشته باشد، نشان پیشرفت است. حتی اگر جنگ هم در آن کشور انجام شود، نباید سینما را نادیده بگیرند.

 

– شما به فستیوال‌های غربی هم رفته‌اید. چه تفاوتی میان فضای فیلم‌های کوتاه آنها و ایران وجود دارد؟

من در وزارت فرهنگ و هنر هم هستم. همیشه فیلم‌های کوتاه زیادی از ایران می‌بینم. در این سه سال 20 هزار فیلم به کشور ما ارسال شده که حدود 2 هزار تا را دیدم. فکر می‌کنم فیلم‌های ایرانی خیلی به فرهنگ من نزدیک هستند. در این عصر کنونی که سرعت خیلی تاثیر دارد، مردم دنیا خیلی به فیلم‌های کوتاه روی می‌آورند. سالن‌های نمایش فیلم‌های کوتاه در جشنواره سلیمانیه بیشتر از فیلم‌های بلند مورد استقبال قرار می‌گیرند. ضمنا بیشترین جوایز جشنواره ما را فیلمسازان ایرانی به دست می‌آورند. داورانی که فیلم‌ها را ارزیابی می‌کنند از کشورهای مختلف هستند و آنها هم اعتقاد دارند کیفیت فیلم‌های ایران بسیار بالاست. معتقدم ایران در جبهه اقتصادی با آمریکا می‌جنگد و در جبهه فرهنگی هم حضور دارد. شاید به لحاظ اقتصادی به آن فشار بیاید ولی بدون شک برنده فرهنگ است.

 

اطلاع رسانی از طریق ایمیل
به من اطلاع بده در صورت:
guest
لطفا نام حقیقی خود را وارد کنید
آدرس ایمیلتان را وارد کنید
اگر وبسایت دارید، آدرس آن را وارد کنید

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments

جست‌وجو

Generic selectors
فقط تطبیق کامل
جستجو در عناوین خبرها
جستجو در محتوای خبرها و گفتگوها
Post Type Selectors

ویدیو

در حال بارگذاری...

آخرین پست‌ها

سینمافا را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

0
Would love your thoughts, please comment.x