پیشنهادی به جشن‌های خانه سینما، حافظ و انجمن منتقدان

اهدای جایزه به بازیگران کودک و نوجوان

اهدای جایزه به بازیگران کودک و نوجوان

سینمافا- پیام خدابنده لو- جشنواره ای که گذشت را مرور کنیم: «اتاق تاریک» روح‌الله حجازی اگر چه نتوانست نظر مثبت منتقدان را جلب کند اما آنها یکصدا بازی علیرضا میرسالاری، پسربچه‌ی فیلم را ستودند. «بمب؛ یک عاشقانه» پیمان معادی موافقان و مخالفان خودش را داشت اما نقطه قوت فیلم را بازی بچه‌ها خصوصا ارشیا عبداللهی، دانستند. بازی مهیار راحت‌طلب در «مغزهای کوچک زنگ زده» هم به چشم آمد و مهدی قربانی هم که در دو سال اخیر، تحسین شده بود، بازی دشواری در «تنگه ابوقریب» داشت و پا به پای دیگران در صحنه‌های شلوغ جنگی، آمد.

بسیاری از فیلم‌های مهم سینمای ایران از بازی خوب بچه‌ها بهره برده‌اند. نه فقط فیلم‌های کودک مثل «دونده»، «خانه دوست کجاست؟»،‌ «باشو غریبه کوچک» و «بادکنک سفید» که حتی در فیلم‌های تلخ اجتماعی. وقتی سارینا فرهادی قرار است بین پدر و مادرش یکی را در «جدایی نادر از سیمین» انتخاب کند و کیمیا حسینی با دستگاه تنفسی پیرمرد بازی می‌کند، محمدرضا شیرخانلو که در «دهلیز» از همسایه عذر می‌خواهد و با برخورد تندش مواجه می‌شود، محمدجواد جعفرپور که هنگام خوردن دزدکی کیک‌ها لو می‌رود و ساره نورموسوی که قصه‌های مختلف را «نفس» به صورت نریشن بیان می‌کند. اضافه کنید محمدعلی شادمان در «میم مثل مادر»،‌ یسنا میرطهماسب در «سیزده» و تمام بچه‌های «درباره الی…» و «یه حبه قند» و بسیاری دیگر را.

حیف نیست که چنین بازی‌هایی مورد تقدیر قرار نگیرند؟ این بازی‌ها محصول قدرت کارگردان و بازیگردان در انتخاب و هدایت این نوجوانان و البته تلاش و پشتکار خودشان است. متاسفانه بازی‌های این بازیگران، هر چقدر هم درخشان در مقایسه با ستارگان بزرگسال سینما، به چشم نمی‌آید. نهایتش به یک نامزدی منجر می‌شود. این در حالیست که بازی آنها را به لحاظ تکیه‌ی بیشترشان به غریزه و پیچیدگی‌های کمتر نقش، نمی‌توان با بازیگران حرفه‌ای مقایسه کرد.

حالا که چند ماه تا برگزاری جشن‌های سینمایی باقی مانده، پیشنهاد ما این است که بخش«بهترین بازیگر کودک و نوجوان» به فهرست جوایز آنها اضافه شود. در این صورت بچه‌ها با هم رقابت می‌کنند. این امری بی سابقه در دنیا نیست و مثلا مراسم «انتخاب منتقدان» در هالیوود، هر سال چنین جایزه‌ای اهداء می‌کند. در مراسم بفتا و سزار هم بخشی به «بازیگران نوظهور» (نه فقط نوجوان) اختصاص دارد. در ایران هم ماهنامه فیلم در نظرسنجی‌های سالانه و جشنواره‌ایش این بخش را در نظر گرفته. اما جایزه‌ای اهدا نمی‌کند. امیدواریم مسئولان محترم جوایز سینمایی، این موضوع را مورد بررسی قرار دهند.

اطلاع رسانی از طریق ایمیل
به من اطلاع بده در صورت:
guest
لطفا نام حقیقی خود را وارد کنید
آدرس ایمیلتان را وارد کنید
اگر وبسایت دارید، آدرس آن را وارد کنید

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments

جست‌وجو

Generic selectors
فقط تطبیق کامل
جستجو در عناوین خبرها
جستجو در محتوای خبرها و گفتگوها
Post Type Selectors

ویدیو

در حال بارگذاری...

آخرین پست‌ها

سینمافا را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

0
Would love your thoughts, please comment.x