انتخاب صفحه

انتخاب‌های ضعیف، نمایش‌های عقیم

نیم نگاهی به چهار نمایش از رشت، گچساران، مشهد و‌ کرمانشاه

نیم نگاهی به چهار نمایش از رشت، گچساران، مشهد و‌ کرمانشاه
سینمافا- تئاتر شهرستان‌ها در سال‌های پیش پیشرفت قابل توجهی داشته به شکلی که در برخی شهرهای بزرگ گروه‌ها و افرادی مشغول به کار تئاترند که چیزی از گروه‌های مرکز، کمتر ندارند گاه یک سر و گردن بالاتر ظاهر می‌شوند.
رویه‌ی جشنواره تئاتر فجر در چند سال اخیر به گونه‌ای شد که جشنواره‌های منطقه‌ای را حذف کردند و هر استان کارهای برگزیده خود را پس از برگزاری یک جشنواره استانی به مرکز معرفی می‌کند و شورای انتخاب از طریق فیلم نمایش‌ها کارهایی را برای جشنواره انتخاب می‌کند.
هیات انتخاب ظاهرا باید بهترین کارها که در خور جشنواره هم باشند را معرفی کند اما با نگاهی به سه نمایش از شهرهای رشت، گچساران و مشهد فعلا از دید نگارنده انتخاب‌ها بسیار ضغیف بوده‌اند.
همچنان که تاتر امروز ما به شدت درگیر فرمالیست شده و عجیب که فرم روایی بسیار باب شده، نمایش‌های بسیاری یا کورکورانه یا نسبتا مثبت از این شیوه استفاده می‌کنند.
دو نمایش نسخه آزمایشی از مشهد کار علی حاتمی نژاد و «آواز زنی در گورستان» از گچساران کار مسلم نارکی دو نمایشی هستند که از همین رویه پیروی می‌کنند.
آواز زنی در گورستان متاسفانه اصلا جای بحث ندارد چون به شدت درگیر فرم‌های کلیشه‌وار دهه‌ شصتی تاتر است بدون هیچ حرفی.
اما نسخه آزمایشی از شیوه روایی سعی می‌کند استفاده کند اما نابلدانه و… متاسفانه آنطور که باید نمی‌تواند به نمایش تبدیل شود. بیشتر روخوانی رمان‌واری دیده می‌شود از فضایی کافکاوار یک داستان که در پاره‌ای لحظات نمایش می‌شود اما حتی شکل روایی دیالوگ‌ها متاسفانه تصویرسازی و جاذبه کافی را برای ایجاد فضای مطلوب و کنش مند در ذهن تماشاگر را ندارند.
در این نمایش هم با وجود اینکه بازیگران سعی می‌کنند درگیر بازی‌های نخ‌نمای غلوآمیز نشوند ولی باز همچنان درگیرند.
با وجود تلاش بسیارشان نمایش از ریتم  مناسبی برخوردار نیست و در کل نتوانسته به تاتر تبدیل شود.
اما در نمایشی از شهر رشت، تهران زیر بال فرشتگان که به شکل واقع‌گرا اجرا می‌شود ما همچنان بازیگرانی با شکل بازی قدیمی و غلوآمیز روبه‌روایم. نمایشنامه تحلیل درستی نشد و کارگردان و گروه اجرایی نتوانسته‌اند به مفهایم و درون لایه های نمایشنامه برسند. باز متاسفانه با تاتر روبه‌رو نمی‌شویم، بیشتر با روخوانی متن آن هم بدون درک صحیح از متن روبه‌روایم.
نمایش زیرزمین از کرمانشاه هم متاسفانه دچار همین معضلات است. بازی‌های کلیشه‌ای، کارگردانی ضعیف و البته متنی که تقریبا تاریخ مصرف گذشته است و جذابیتی برای دنیای امروز ندارد.
متاسفانه اکثر نمایش‌هایی که از شهرستان‌ها انتخاب شده‌اند آثاری ضعیف و بی‌مایه هستند. این درحالی‌ست گروه‌های بسیار قدری در شهرستان‌ها فعالیت مستمر تئاتری دارند و همیشه هر ساله تئاتر شهرستان‌ها استعدادهای خلاقی را معرفی می‌کند اما امسال متاسفانه به دلیل انتخاب‌های ضعیف و غیرکارشناسانه هیات بازبینی چهره‌ی خوبی از تئاتر شهرستان هوایدا نیست.

نظر شما در مورد موضوع بالا چیست؟

avatar

آخرین ویدئوها

در حال بارگذاری...

آخرین تیترها

بایگانی