همزمان با شروع فصل جوایز سینمایی/ آغاز پوشش جشن‌های سینمایی در سینمافا

اهمیت هر کدام از جشن‌های اهدای جوایز، چقدر است؟

اهمیت هر کدام از جشن‌های اهدای جوایز، چقدر است؟

سینمافا- پیام خدابنده‌لو- روزهای گذشته شاهد اعلام نام نامزدها و برندگان چند جشن سینمایی بودیم و در واقع، فصل جوایز سینمایی کلید خورد. فصلی که به تاریخ ایران، از اوایل آذر ماه آغاز می‌شود و تا اوایل اسفند، یعنی برگزاری مراسم اسکار، ادامه می‌یابد.

در طول این سه ماه، حدود صد جشن مختلف برگزار می‌شود. از جمله اهدای جوایز انجمن‌های منتقدان در ایالت‌های مختلف. با این حال طبیعی است که اهمیت این جشن‌ها، یکسان نیست.

مراسم اسکار، مهم‌ترین و پرمخاطب‌ترین جشن سینمایی است، به همین دلیل، دیگر جشن‌ها، زمان برگزاری‌شان را به گونه‌ای تنظیم کرده‌اند تا بتوانند تاثیری بر هفت هزار رای دهنده اسکار بگذارند. در حقیقت اهمیت جشنی مثل انجمن منتقدان فلوریدا یا دترویت، به خاطر اثرگذاری‌اش بر ذهن اعضای آکادمی است مگر نه برای ستاره‌هایی در حد ناتالی پورتمن یا لئوناردو دی‌کاپریو، چه اهمیتی دارد که منتقدان یک ایالت، آن‌ها را برگزینند.

جدای از اسکار، چند جشن سینمایی دیگر هم توانسته‌اند مخاطبان زیادی برای خود دست و پا کنند و فهرست برندگان‌شان به تیتر رسانه‌ها بدل شود. جایزه‌ی این جشن‌ها برای برندگان اهمیت دارد، ولی باز هم مهم‌ترین پیامدش، در تاثیرگذاری بر اسکار خودش را نشان می‌دهد. گلدن گلوب، بفتا، انتخاب منتقدان هالیوود و مجموعه جوایز صنوف سینمایی، چهار ستون اصلی هستند که به نوعی برندگان اسکار را هم مشخص می‌کنند.

گلدن گلوب جوایزی است که توسط مطبوعات خارجی هالیوود اهداء می‌گردد. برگزاری منظم آن در بیش از هفتاد سال وتعدد رشته‌های بازیگری در بخش‌های سینمایی و تلویزیونی که مجموعا 70 کاندیدای بازیگری و 14 برنده را در بر می‌گیرد، موجب شده تا تعداد مخاطبان این مراسم به اسکار نزدیک شود.

بفتا هم جوایز سینمایی بریتانیاست که با توجه به بزرگی و اهمیت سینمای بریتانیا، مورد توجه قرار گرفته و البته سیاست‌های این جشن در شرکت دادن محصولات هالیوود، بازخوردهای این جشن را افزایش داده است.

انتخاب منتقدان هالیوود یکی از پرشمار جشن‌هایی است که منتقدان سینمایی برگزار می‌کنند و این تازه جدای از فهرست‌های سالانه و نمرات‌شان در سایت‌ها و نشریات است. اما این جشن به دلیل هزینه‌های زیادی که صرف برگزاری و پخش زنده خودش کرده، بازخورد بیشتری نسبت به بقیه دارد و جمعیت بیشتری از منتقدان سراسر آمریکا را در بر می‌گیرد.

ضمنا صنوف مختلف سینمایی، هر کدام نسبت به انتخاب برترین‌های سینما و تلویزیون در شاخه‌های تخصصی خود مثل صدا، طراحی صحنه، جلوه‌های ویژه و غیره، اقدام می‌کنند. در این میان، دو جشن مربوط به کارگردانان و فیلمنامه‌نویسان از قدمتی بسیار طولانی برخوردار است و جشن بازیگران هم به دلیل جاذبه‌های بازیگران، مخاطبان زیادی دارد. همچنین انجمن تهیه کنندگان هم به دلیل اینکه بهترین فیلم را انتخاب می‌کند، جزو ارکان اصلی فصل جوایز محسوب می‌شود.

معمولا هر فیلم یا هنرمندی که در هر چهار مراسم فوق، موفق به دریافت جایزه شود، برنده اسکار هم خواهد شد. هر چند استثنائاتی وجود دارند مثل «کوهستان بروکبک» و «لا لا لند» که علیرغم کسب جوایز در چهار جشن‌ بزرگ، جایزه بهترین فیلم اسکار را واگذار کردند.

اگر از این پنج جشن عبور کنیم، چند مراسم دیگر هم از تاثیرگذاری نسبی برخوردارند. در میان انجمن‌های ایالتی نقد فیلم، نیویورک و لس آنجلس به دلیل تعدد منتقدان مهم‌شان، جایگاهی تعیین کننده دارند. همچنین دو جشن گاتام و اسپریت هم که متعلق به فیلم‌های مستقل و کم هزینه هستند، در این سال‌ها اهمیت زیادی پیدا کرده‌اند. چرا که گرایش اسکار بیشتر به سمت فیلم‌های مستقل رفته و در نتیجه شباهت‌های بیشتری میان برندگان و نامزدهای اسکار با این دو جشن وجود دارد.

اطلاع رسانی از طریق ایمیل
به من اطلاع بده در صورت:
guest
لطفا نام حقیقی خود را وارد کنید
آدرس ایمیلتان را وارد کنید
اگر وبسایت دارید، آدرس آن را وارد کنید

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments

جست‌وجو

Generic selectors
فقط تطبیق کامل
جستجو در عناوین خبرها
جستجو در محتوای خبرها و گفتگوها
Post Type Selectors

ویدیو

در حال بارگذاری...

آخرین پست‌ها

سینمافا را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

0
Would love your thoughts, please comment.x