در سالی که شانس ایران صفر است/ باز هم پای پرویز شهبازی در میان است

دو فیلمساز زن در فهرست چهارتایی ارسال به اسکار

دو فیلمساز زن در فهرست چهارتایی ارسال به اسکار

سینمافا- هیات انتخاب نماینده ایران برای اسکار، نام چهار فیلم را از میان ده اثر اعلام شده ی قبلی، معرفی کرده که در حقیقت یکی از آن ها از سوی ایران به اسکار ارسال خواهند شد.

نفس ساخته ی تحسین برانگیز نرگس آبیار که بیشترین نامزدی را در جشن خانه سینما داشت، ویلایی ها از منیره قیدی که پدیده ی جشنواره ی سال قبل بود، رگ خواب اثری از حمید نعمت الله که فیلم برگزیده منتقدان لقب گرفت و مالاریا ساخته ی پرویز شهبازی که سال قبل در جشنواره ونیز حضور داشت، چهار گزینه ی نهایی هستند.

سینمای ایران در سال های قبل، حضوری پر سر و صدا در اسکار داشته. طی شش سال گذشته، دو بار برنده اسکار فیلم خارجی زبان شده که در این میان، جدایی نادر از سیمین علاوه بر اسکاری که برد در رشته فیلمنامه اوریجینال هم کاندیدا شد.

جدا از این، یک بار هم ایران “یه حبه قند” را ارسال و ظرف بیست و چهار ساعت، اسکار را تحریم کرد. اتفاقی که باعث شوک رسانه های دنیا از این اقدام عجیب و کم سابقه شد.

با این حال امسال بعید است اتفاق خاصی رخ دهد و احتمالا هیچ کدام از این چهار فیلم نمی توانند حتی به فهرست اولیه نه تایی هم راه پیدا کنند. چون هیچ کدام موفقیت بین المللی مهمی نداشته اند.

نکته ی مهم حضور دوباره اثری از پرویز شهبازی است که قبلا فیلم هایش یک پای جنجال اسکار بوده اند. ابتدا زمانی که “نفس عمیق” از سوی ایران به اسکار ارسال شد در حالی که کارشناسان معتقد بودند “طلای سرخ” به دلیل موفقیت هایش در جشنواره کن، شانس بیشتری دارد. اما فیلم پناهی اصلا اکران هم نشد و در نتیجه “نفس عمیق” ارسال شد که طبعا به موفقیتی نرسید.

جنجال دوم بر سر ارسال “گذشته” اصغر فرهادی شکل گرفت. آن فیلم فرانسوی زبان بود و برخی در ایران از جمله امیر سمواتی معتقد بودند که باید فیلمی ایرانی ارسال شود. سمواتی خود تهیه کننده ی “دربند” بود. در نهایت “گذشته” ارسال شد که به موفقیتی هم نرسید. هر چند فیلم شهبازی هم طبعا اگر ارسال می شد در جا حذف می شد.

به نظر می رسد باید منتظر سال آینده بود که اصغر فرهادی فیلمی پر سر و صدا را با حضور پنه لوپه کروز و خاویر باردم خواهد داشت. هر چند معلوم نیست اسپانیا آن را خواهد فرستاد یا ایران.

اطلاع رسانی از طریق ایمیل
به من اطلاع بده در صورت:
guest
لطفا نام حقیقی خود را وارد کنید
آدرس ایمیلتان را وارد کنید
اگر وبسایت دارید، آدرس آن را وارد کنید

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments

جست‌وجو

Generic selectors
فقط تطبیق کامل
جستجو در عناوین خبرها
جستجو در محتوای خبرها و گفتگوها
Post Type Selectors

ویدیو

در حال بارگذاری...

آخرین پست‌ها

سینمافا را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

0
Would love your thoughts, please comment.x